Je kan meedoen vanaf € 1.395,00 exclusief BTW. Dit is inclusief dokterskeuring en examengeld van de KNAF (KNAC Autosport Federatie). Je moet dan zelf een waardige auto regelen. Een raceauto huren kan al vanaf € 850,00 exclusief BTW per cursus.
Om een Autorensport licentie aan te kunnen vragen moet u met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kunt u doen bij een KNAF erkende raceschool.
Wat ook niet gek is, want de prijs-kwaliteitsverhouding is super. Voor rond de 7000 euro kun je een seizoen rijden. De auto heeft rond de 138 PK en dat is ruim voldoende om de 975 kilo die de auto weegt soepel en smooth over het circuit heen te laten rijden.
U heeft een racelicentie nodig. Deze wordt ook wel de KNAF Racelicentie genoemd. De Nederlandse autosportbond, de KNAF, is dan ook de partij die deze licenties verstrekt. Een racelicentie is het bewijs dat u alle benodigde vaardigheden voor het racen bezit.
Voor 15.000 euro kun je al een seizoen racen
De KNAF schat dat je voor een seizoen van maximaal acht races niet meer dan 15.000 euro kwijt hoeft te zijn. De aanschaf van de auto en de ombouwkit zijn in het bedrag opgenomen.
Auditie is niet nodig; iedereen met een geldige racelicentie mag bij Team Bleekemolen rijden. Wij zijn, net als alle andere Nederlandse raceteams, een commercieel raceteam. Dat houdt in dat de coureur zorgt voor het budget dat noodzakelijk is om een raceauto een seizoen lang te laten rijden.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Op relevante platforms als f1authentics.com verschijnen al F1-auto's voor zo'n 100.000 Britse ponden, wat momenteel neerkomt op zo'n 118.000 euro. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je een auto koopt die daadwerkelijk geracet heeft, maar hooguit een showauto die min of meer overeenkomt met het origineel.
Kosten F1 band: 600 euro per band
Uit onderzoek van dit jaar blijkt dat een nieuwe set Pirelli Formule 1 banden 2400 euro zou moeten kosten. Dit betekent dat de kosten van een F1 band in totaal 600 euro zijn.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Hoelang zijn het KNAF-examen en een licentie geldig? Het resultaat van je theorie-examen blijft twee jaar geldig, het resultaat van je praktijkexamen een jaar. Dit betekent dat je binnen een jaar na je examen je licentie kunt aanvragen.
Dat kan via de winkelwagen in Mijn KNAF. Vermeld bij uw aanvraag altijd uw ervaring en/of officialcursus. Het upgraden van uw officiallicentie kunnen wij uitsluitend doen met toestemming van de sectie. Er zitten geen kosten verbonden aan de officiallicenties.
Naast de snelste is dit ook de duurste auto van de Formule 1-coureur. De auto wordt normaal gesproken verkocht voor zo'n 2,5 miljoen euro, maar Verstappen kreeg hem helemaal gratis.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Een autocoureur doet mee aan races, bijvoorbeeld een rally. In het begin kost dat alleen maar geld. Als je geluk hebt, kun je er uiteindelijk ook geld mee verdienen. De meeste autocoureurs zijn mannen, maar er zijn ook vrouwen die als hobby of beroep autoracen kiezen.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Je moet 40 punten verzamelen in een periode van 3 jaar om een Formule 1-licentie te kunnen behalen. Zorg dat je ten minste 300 uur met een Formule 1-wagen hebt gereden. Om een racelicentie te kunnen behalen zal je goed met een auto overweg moeten kunnen.