Waarom zoveel campers te koop? De populariteit van het camperleven neemt toe, waardoor er ook meer aanbod op de markt komt. Daarnaast wisselen mensen soms van model of grootte, wat leidt tot een divers aanbod van tweedehands campers.
Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor. Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden.
Is een camper waardevast? De waarde van een camper hangt af van het type model. De afschrijving van een camper ligt gemiddeld op 10% per jaar. Echter, klassieke camper modellen blijven hun waarde behouden of stijgen zelfs vanwege de populariteit en schaarste van het type.
Voor grotere campers gaat vanaf 2025 emissieklasse 6 gelden, met een maximale leeftijd van 5 jaar. Dit geldt dan tot 2030. Vanaf 2030 kunt u met geen enkel voertuig op brandstof meer de milieuzones in.
Caravans, campers, een boot, en/of een paardentrailer; worden reeds naar hun aard als niet algemeen gebruikelijk aangemerkt en tellen dus naar de waarde ervan volledig mee bij de vermogensvaststelling.
Waardevaste investering
Maar een groot voordeel van integraalcampers is dat ze waardevast zijn. Wilt u uw camper over tig jaar verkopen? Dan kan u dit alsnog een mooi bedrag opleveren. Omdat de cabine vaak van kunststof is in plaats an metaal zult u niet snel roest tegenkomen in een integraal camper.
Van de rendementsgrondslag (uitkomst stap 2) trekt u het heffingsvrij vermogen af. Dat is uw grondslag sparen en beleggen. Het heffingsvrij vermogen is in 2025 € 57.684 per persoon. Dus voor u en uw fiscale partner samen € 115.368.
Naast de BPM-verhoging wordt in 2026 ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor campers aangepast. Het huidige kwarttarief vervalt en maakt plaats voor een halftarief, wat betekent dat eigenaren van campers vanaf 2026 twee keer zoveel wegenbelasting gaan betalen als nu het geval is.
Campers zijn aantrekkelijk vanwege hun mobiliteit en het comfort van een volledig uitgeruste vakantiewagen, maar de hogere belasting- en aanschafkosten maken ze duurder om te bezitten. Voor wie flexibiliteit wil en liever kosten bespaart, kan een caravan een aantrekkelijker alternatief worden.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Voor een goede tweedehands camper van zo'n 15 jaar oud tel je ook al snel €20.000 tot €35.000 neer. Wil je een jonge tweedehands of een goed onderhouden retro camper kopen, dan ben je al snel het dubbele kwijt.
Met een camper kunt u genieten van de luxe van een zacht bed, stromend water, elektrische verlichting en verwarming en koeling wanneer nodig . Toegang tot deze kleine dingen kan u helpen om u meer thuis te voelen tijdens het avontuur.
Het hebben van een camper voor eigen gebruik wordt in 2024 duurder.Dit komt door een stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel de wegenbelasting genoemd. Nu zijn campereigenaren 25% van de mrb verschuldigd die normaal gesproken zou gelden voor een personenauto met hetzelfde gewicht.
€ 84.950. Ontdek de Weinsberg Pepper 600MF, de meest verkochte camper van Europa.
Is het verstandig om een oude camper te kopen? Een oude camper kan een voordelige keuze zijn, maar het is belangrijk om de staat van onderhoud te controleren. Oudere campers kunnen meer onderhoudsproblemen hebben, wat op de lange termijn duur kan uitpakken.
Dieselmotoren zijn in de regel betrouwbaarder, hebben een langere levensduur, meer koppel en trekvermogen (beter voor lange afstanden), een betere verbranding en rijden daarom vaak zuiniger. Het nadeel van die betere verbranding is dan wel dat ze meer CO2 uitstoten en je daardoor eerder als vervuiler wordt gezien.
Omdat camperbezitters over het algemeen minder intensief gebruik maken van deze kampeerauto, is het belastingtarief hiervoor lager. In de huidige situatie betaal je daardoor maar een kwart van het normale tarief voor je camper.
Veel camperverzekeraars stellen een limitiet aan het aantal kilometers dat per jaar gereden mag worden met de camper. Zo zijn er camperverzekeraars die in de polis hebben opgenomen dat er maximaal 10.000, 15.000 of 20.000 kilometer per jaar mag worden gereden met de camper.
Een van de voornaamste redenen om een camper te importeren is het prijsvoordeel. campers zijn in bijvoorbeeld Duitsland of België een stuk goedkoper dan in Nederland. Daarnaast heb je over de grens veel meer keus.
Per 1 januari 2026 veranderd voor iedereen de wegenbelasting campers. Het welbekende kwarttarief, ook wel kampeerautotarief genoemd, wordt dan verhoogd tot het halftarief. Waardoor de eigenaren van een camper een stuk dieper in de buidel moeten tasten.
Kwarttarief verdwijnt per 1 januari 2026
Deze regeling wordt per 1 januari 2026 voor campers versoberd naar een halftarief. Dan betalen ze dus niet 25% maar 50% van het tarief voor een personenauto. Campers voor eigen gebruik of verhuur krijgen hiermee hetzelfde tarief.
Als je in je camper gaat wonen en je blijft door middel van het postadres ingeschreven in de Wet Burgerregistratie Personen, moet je kunnen aantonen dat je minimaal vier van de twaalf maanden in het jaar in Nederland bent.
Een gemiddeld Nederlands huishouden had aan het begin van 2023 ongeveer € 50.000 aan spaargeld. Dat klinkt als veel geld, maar toch blijkt uit een recent onderzoek van het Nibud (2024) dat 41% van de Nederlanders minder dan 10% van hun inkomen spaart.
Hoeveel mag je zwart bijverdienen? Zwart bijverdienen is verboden.
Geen limiet voor de AOW zelf
Goed nieuws: voor de AOW-uitkering zelf maakt het niet uit hoeveel spaargeld u heeft. De AOW is een basispensioen dat u ontvangt omdat u in Nederland heeft gewoond of gewerkt. Uw vermogen speelt hierbij geen enkele rol.