Wat zijn de kosten van een private label? De kosten voor het aanvragen van een merkregistratie in de Benelux voor 10 jaar bedragen € 248 (vrijgesteld van btw). De procedure voor het aanvragen en registeren van een merk duurt gemiddeld drie maanden.
Private label is niets meer dan een concept waarbij jouw producten of diensten worden geproduceerd door een ander bedrijf: in de meeste gevallen jouw leverancier in China. De producten die door jouw leverancier worden geproduceerd, gaan door jouw bedrijf op de markt gebracht worden met jouw eigen merknaam erop.
Private label wordt toegepast in een groot aantal marktsegmenten, zoals kruidenierswaren, cosmetica, mobiele telefonie, webhosting etc. De producten worden vaak aangeboden als lager geprijsde alternatieven voor bekende merkproducten. Een voorbeeld van de toepassing van private label is een huismerk van een supermarkt.
Bij een white label heb je geen exclusieve verkooprechten, waardoor iedereen het product mag verkopen onder zijn eigen merknaam. Een white label product betreft vaak een product dat massaal in een fabriek wordt geproduceerd. Vanuit de fabriek wordt het product merkloos verkocht.
De Engelse term white label betekent dat een product, of dienst, dat door een bepaald bedrijf wordt gemaakt, door iemand anders wordt gepresenteerd als een eigen product. In het geval van white labeling voor de nieuwsbrief software, betekent dit dat je onze software als een eigen product kan presenteren aan klanten.
Een private label is niets zonder een brand identity. Waarom moeten potentiële klanten jouw private label producten kopen, en niet die van een ander (A-)merk? Kies als eerste je specifieke doelgroep en bedenk vervolgens een kloppend en inspirerend verhaal wat jouw doelgroep aanspreekt.
Een label geeft aan dat een product of dienst is uitgewerkt overeenkomstig bepaalde kwaliteitscriteria of -normen. Het is ook een symbool dat naar waarden verwijst. Op die manier kan het richting geven aan de voorkeuren van de consumenten.
Betekenis: B-merk
Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk. De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
Een (concept-)merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde naamsbekendheid. Er wordt bij deze 'brand builders' veel geld besteedt aan reclame, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. Kenmerkend voor een A-merk is de hoge distributiegraad.
Hemmes: 'Mensen kopen een A-merk door de meerwaarde in beleving bij een merk. Omdat ze er zelf een goed gevoel bij krijgen. Zo hebben mensen soms een heel specifieke voorkeur voor een cola, een pils of een koffie. Dit is een voorkeur voor beleving.
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Betekenis: A-merk
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.
Onder de B-merken vallen huismerken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen eigen merken die echt als budgetmerk worden neergezet.
Hiervan is sprake wanneer verschillende producten onder dezelfde merknaam op de markt worden gebracht. Een voorbeeld van een paraplumerk is de naam merknaam Philips.
Doorgaans heeft een huismerk een simpeler verpakking dan een A-merk, en worden er geen reclame- en marketingcampagnes voor naamsbekendheid gedaan, zodat de kosten van huismerkartikelen veel lager zijn, waardoor ze ook goedkoper in de winkel liggen.