Pinion C1.9: ongeveer €1200 – €1400. Pinion C1.12: ongeveer €1500 – €1700.
Pinion geeft 5 jaar garantie, maar de eerste Pinions zitten net rond de 50.000 km en fietsen nog vrolijk verder.
Pinion is kort gezegd een onderhoudsarme versnellingsbak voor de fiets of elektrische fiets die vooraan aan de trapas wordt ingebouwd. Daar waar andere versnelling systemen in het achterwiel (naafversnellingen) of aan het achterwiel geplaatst worden.
Een Pinion is een bijzondere overbrenging die in de trapas zit. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloff-naaf die in het achterwiel zit. De Pinion heeft als voordeel dat je nóg lichter en zwaarder kunt trappen dan met een Rohloff-naaf. Daarnaast kun je later een heel erg goede achterwiel-motor van Neodrive inbouwen.
Onder andere trekkingfietsen, toerfietsen, stadsfietsen, vakantiefietsen en e-bikes kunnen wij opbouwen met een Rohloff naaf.
Als je veel versnellingen wilt en een breed bereik, kan de Pinion P1. 18 de betere keuze zijn. Als je de voorkeur geeft aan een lichter systeem dat minder onderhoud nodig heeft, kan de Rohloff Speedhub een betere keuze zijn.
Een fiets met een Rohloff-naaf kost gemiddeld € 1.000,- meer dan een goede derailleurfiets. Maar op de lange duur blijkt deze hoge aanschafprijs wel gerechtvaardigd te zijn. De 'goedkoopste' Rohloff-fiets kost iets meer dan tweeduizend euro.
De Stromer ST3 PINION is een Speed-Pedelec elektrische fiets (45 km/u) met een 9-speed carbon riemaandrijving. Deze ultra-verbonden fiets is uitgerust met een krachtige motor die een piekvermogen levert van 820 watt.
Hoe vaak moet ik de ketting van mijn Stromer smeren? Hoe vaak je de ketting moet smeren verschilt per situatie. Een regel die je aan kunt houden is: iedere 200 a 300 km controleren of de ketting een doffe kleur heeft.
Pinion is een versnellingssysteem dat zijn oorsprong vindt in de auto-industrie. Gangbare versnellingssystemen werken met één of meerdere planetaire stelsels. Het Pinion systeem werkt met twee assen met tandwielen, zoals dat ook in versnellingsbakken van auto's het geval is. Een Pinion wordt gemonteerd op de trapas.
Een Pinion is een versnellingsnaaf die rond de trapas zit, dus in het midden van de fiets. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloff-naaf die in het achterwiel zit.
De fixie bike bestaat al tientallen jaren, en is afkomstig uit het baanwielrennen. Tijdens een baanwielrenwedstrijd wil de wielrenner zoveel mogelijk snelheid halen uit zijn fiets en geen moment verspillen, vandaar de oplossing om het tandwiel direct te monteren op het wiel waardoor er constant getrapt dient te worden.
Een Rohloff-versnellingsnaaf is een geavanceerd versnellingssysteem voor fietsen dat intern in de naaf is geplaatst en gebruikt maakt van tandwielen om de overbrengingsverhouding te wijzigen. Het systeem biedt meerdere schakelopties en zorgt voor een soepele en efficiënte overgang tussen de versnellingen.
Doordat metaal delen tegen elkaar aan draaien ontstaat er wrijving tussen de ketting en de tandwielen. Hierdoor is de kettingset helaas slijtage onderhevig. Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee.
Ongeveer 10K. Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal.
Volgens de AD Fietstest 2023 is de Koga E-Nova PT Unlimited de beste elektrische fiets in de categorie stadsfietsen boven de 3500 euro. De fiets kwam als meest veelzijdige en comfortabele e-bike uit de test en ontving dan ook een 8,2 als eindcijfer van het testpanel.
Motor Tuning zorgt er niet voor dat je jouw Stromer kunt opvoeren naar een hogere topsnelheid. Met motor tuning en het instellen van de sensoren kun je de motorondersteuning en het rijgedrag van je Stromer wél optimaal afstemmen op jouw persoonlijke voorkeur.
Zo is de elektrische fiets met een voorwielmotor vaak lager geprijsd dan een met een middenmotor. De aandrijving van de middenmotor heeft weer een laag zwaartepunt. Wil je meer een vloeiende en natuurlijke aandrijving voelen?dan is de achterwielmotor echt een aanrader.
Stromer ST2
De sterke CYRO Drive IG achterwielmotor heeft 750 Watt vermogen en 40 Nm koppel, verkrijgbaar vanaf € 6.128,- met 618 Wh accu.
Als beste getest en met stip op 1: de Stromer ST3 Pinion. Waarom? Het is volgens ons de meest complete speed pedelec die op de markt is. Met een oersterke achterwielmotor, riemaandrijving en het mooie Pinion versnellingssysteem dat met 9 versnellingen afgesloten in de trapas zit.
Prijs: € 10328.00. Meer info over een fiets of steplening? Klik hier.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
Hoe lang gaat een Rohlof-naaf mee? Er zijn al verschillende fietsers die meer dan 100.000 km met de naaf hebben gereden. Een enkeling zelfs al 160.000 km. Voor de meeste fietsers kan de naaf een leven lang meegaan.
De weerstand wordt automatisch aangepast aan de omstandigheden, waardoor jij optimaal kunt genieten van je fietstocht. Het automatische Enviolo systeem vind je terug bij elektrische fietsen in het luxe segment met prijzen tussen €4000 en €8000 euro.