Het belangrijkste is eigenlijk dat het gebeurd. Of je het nu zelf doet of dat je het laat doen door een fietsenmaker. Bij de fietsenmaker ben je gauw tussen de 50 en de 70 euro kwijt voor een servicebeurt.
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner.
Meestal is de eerste servicebeurt bij de aanschaf van een e-bike inbegrepen, terwijl je voor de tweede en derde onderhoudsafspraak een bijdrage betaalt. De prijzen van een basisbeurt verschillen per fietsenwinkel. Het tarief ligt gemiddeld op zo'n 65 euro.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven.
Jaarlijkse onderhoudsbeurt
Voor een kleine investering van €59,95 voor de onderhoudsbeurt in een E-bike Servicecenter of €79,95 aan huis, kun jij er weer een jaar of vijfduizend kilometer veilig tegenaan!
Bij een onderhoudsbeurt stadsfiets worden onder andere alle bouten en moeren aangedraaid, de ketting gespannen en gesmeerd, speling wordt overal van afgehaald, alle kabels worden gecontroleerd en afgesteld, de verlichting wordt gecontroleerd, wielen gericht, spaken worden gespannen/gecontroleerd en natuurlijk wordt de ...
Het beste kun je een sopje met lauwwarm water en een goede fietsreiniger gebruiken om je fiets goed schoon te krijgen. Een fietsreiniger zorgt ervoor dat het vuil gemakkelijk loskomt. Ophopingen van vuil kun je vervolgens met een zachte borstel of een washandschoen verwijderen.
Een elektrische fiets heeft vaker een onderhoudsbeurt nodig dan een fiets zonder ondersteuning. Dat komt door gevoelige onderdelen zoals de motor, elektronica en accu. Sommige fabrikanten stellen regelmatig onderhoud als voorwaarde voor fabrieksgarantie.
Het jaarlijkse onderhoud kunt u eenvoudig zelf aanvragen via onze website. Hoeveel kost onderhoud aan mijn Amslod e-bike? Wanneer u geen onderhoudscontract heeft afgesloten kost de eerste onderhoudsbeurt € 59. - en daarna iedere onderhoudsbeurt € 89.
Groeven die in het begin, wanneer de remblokken nog nieuw zijn, erg diep zijn. Zodra je meer gaat remmen en er slijtage op de remblokjes begint te ontstaan zullen de groeven minder diep gaan worden. Zodra je op het punt komt dat er weinig of niets meer over blijft van de groeven zijn de blokjes toe aan vervanging.
Ketting smeren
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Een fietsenmaker is iemand die fietsen verkoopt en repareert. Vaak heeft hij een winkel waarin fietsen uitgestald staan en waarin hij accessoires en reserveonderdelen verkoopt. Achter in de winkel is vaak een werkplaats met gereedschap, waar fietsen gerepareerd kunnen worden.
Kosten: € 15,00.
Wanneer moet een Stella accu vervangen worden? Vaak heeft een Stella fietsaccu na 3-5 jaar wel een groot gedeelte van de originele capaciteit verloren door slijtage. Jaarlijks verliezen de accucellen zo'n 15% capaciteit, waardoor het bereik steeds kleiner wordt en vaker geladen moet worden.
De eerste servicebeurt binnen drie maanden én binnen vijfhonderd kilometer is gratis in alle Stella E-bike Servicecenters. Liever service aan huis? Dan komt de servicebus voor €35,- per e-bike bij jou langs om de eerste servicebeurt uit te voeren.
Je ingeruilde fiets mag je eerst weer mee naar huis nemen en blijven gebruiken. Wanneer een van onze e-bike bezorgers jouw nieuwe Stella fiets thuis komt afleveren, dan neemt hij de oude fiets(en) mee. In de periode tussen aankoop en bezorging zit je in ieder geval niet zonder fiets. Wel zo gemakkelijk!
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over.
Hoeveel kilometer je kan rijden met een elektrische fiets op een volle accu is afhankelijk van een aantal factoren. Zo speelt de kracht die je hebt in je benen een rol en op welke stand je de accu gebruikt. Met een standaard accu kan je tussen de 25 en 100km fietsen.
Voor het schoonspoelen van de e-bike, gebruik je altijd een tuinslang. Gebruik nooit een hogedrukreiniger of harde waterstraal. Hiermee kun je vuil in de kwetsbare onderdelen van de e-bike spuiten. Daarnaast wordt het vet weggespoten dat juist bedoeld was om water en vuil uit de lagers te houden.