Een voertuig met vermoedelijk een motormanagement/ ECU probleem, waterschade of doorgebrand? Normaliter dient u het motor managementsysteem te vervangen deze kosten variëren van 600 euro tot 1600 euro vaak exclusief inleren van de nieuwe ECU.
De belangrijkste symptomen van een defecte ECU
Bekende voorbeelden zijn: motorstoringslampje (MIL-lampje) die op het instrumentencluster gaat branden, auto die in noodloop gaat, de auto schokt of als de motor niet meer op alle cilinders loopt. Het kan allemaal duiden op een defect aan het motorstuurapparaat.
De ECU staat voor Engine Control Unit. De ECU is een computer die de motor beheert. De ECU beheert functies zoals ontstekings- en inspuittijdstip, inspuithoeveelheid, gasklep, de turboklep en nog andere zaken. De ECU zorgt voor de juiste aansturing van deze onderdelen.
De ECU is namelijk verantwoordelijk voor de juiste ontsteking en brandstof verhoudingen. De ecu ontvangt data uit verschillende sensoren. Denk aan: Nox sensor, klopsensor, EGR klep sensor, en nog veel meer. Al deze data wordt door de ECU verwerkt om te zorgen dat uw auto optimaal functioneert.
Electronic Control Unit (ook Engine Control Unit, of ECU) is de naam voor verschillende ondersteunende systemen die in motorvoertuigen worden toegepast.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.25 en 1 uur. Uw auto wordt uitgelezen met de nieuwste apparatuur en storingen worden vastgesteld. Nadat de auto is uitgelezen wordt er een diagnose vastgesteld en ontvangt u een uitlees rapport en een bijhorend reparatie advies.
Zo kunt u met een OBD2-adapter gegevens uitlezen via uw smartphone. Met dit systeem heeft u geen apart kastje nodig. De kleine adapter plugt u in op de OBD2-poort in de auto en vervolgens leest u via bluetooth de gegevens uit op uw Android- of iOS-device. Afhankelijk van de app, zijn diverse overzichten mogelijk.
Als er ergens een storing in het systeem zit, dan geeft de computer een zogenaamde 'foutcode' aan. Elke code staat voor een bepaalde storing, zoals een niet goed werkende lamp, of wanneer brandstofinspuiting niet goed functioneert. Met de code kan een monteur vrijwel elke storing opsporen en verhelpen.
De meeste motoren in moderne motorfietsen worden door een Electronic Control Unit (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof en het ontstekingstijdstip. Bij ECU tuning bewerkt men de programma's die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen.
Een ECM accu staat voor Enhanced Cycling Mat, EFB staat voor Enhanced Flooded Battery en is een doorontwikkeling op de standaard zogeheten "loodaccu".
Ecu Flashing, wat is het? Het flashen, in de autowereld ook wel chiptunen genoemd, is het aanpassen van de software van de computer/ECU van de motorfiets. Standaard regelt deze de brandstoftoevoer, de ontsteking en diverse andere parameters.
Een slecht werkende nokkenas of krukassensor is vaak als eerste te herkennen aan een spontaan schokkende motor. Op dat moment worden de signalen vanuit een van de sensoren niet goed doorgegeven. In een later stadium zal de motor spontaan uitvallen. Dit uitvallen gebeurd dan bij een warme motor.
De krukassensor is één van de belangrijkste informatiebronnen voor de motorbesturing. Hij bepaalt het toerental en de positie van de krukas en geeft deze informatie in de vorm van een elektrisch signaal door aan de motorbesturing.
Kortsluiting komen we tegen in de volgende situaties: tussen de voedingsdraad en de signaaldraad (plussluiting); tussen de massadraad en de signaaldraad (massasluiting); tussen één van de drie draden met elkaar en / of met de carrosserie (massasluiting);
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
De Wegenwacht beschikt over uitleesapparatuur en zal ongetwijfeld ook aangesloten kunnen worden op uw auto. Maar de alarmcentrale zal altijd de inschatting maken of u met het betreffende lampje gerust kunt rijden om het probleem vervolgens door een garage te laten oplossen.
De kosten van een auto diagnose worden standaard berekend volgens een uurtarief van € 85,- exclusief BTW. Het gebruik van diagnose-apparatuur is in het uurtarief inbegrepen.
Vooraf is niet altijd duidelijk hoeveel tijd er nodig is om de juiste diagnose te stellen en daarom starten wij met het uitlezen van uw BMW. Het uitlezen neemt ongeveer een half uur tot één uur in beslag wat neerkomt op bedragen tussen de € 68,61 en €142,30.
Een Audi uitlezen kan al vanaf € 66 inclusief het ophalen en terugbrengen van de auto. Door de auto uit te laten lezen tegen dit scherpe tarief weet u direct wat er aan de hand is met de auto. Dat kan bij storingsmeldingen op het dashboard, maar ook wanneer de auto op een bepaald moment 'vreemd' gereageerd heeft.
Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
Overgang van ECU naar de euro
Op 1 januari 1999 verving de euro de ECU, waarbij 1 euro een tegenwaarde van ongeveer 1 ECU had.