Over het algemeen liggen de totale kosten voor een laadpaal thuis inclusief installatie tussen de € 1.450,- en € 2.200,-. Dit is afhankelijk van je behoeften en wensen afhankelijk van specifieke behoeften en wensen.
Voor particulieren geldt ook geen subsidie voor een laadpaal. Huidig kunt u ook als particulier een belastingsvermindering ontvangen wanneer u een laadpaal installeert bij u thuis, deze belastingsvermindering voor particulieren daalt wel over de jaren heen van 45% tot 15% van het investeringbedrag in 2024.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Heeft u een 1-fase aansluiting en wilt/kunt u deze niet vervangen voor een 3-fase meterkast, kies dan voor een laadpaal met een vermogen van 3,7 kW. Wilt u een laadpaal met meer vermogen? Dan kunt u uw meterkast laten uitbreiden. U kunt een uitbreiding van uw meterkast aanvragen bij uw netbeheerder.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact.
Een EV-lader moet een eigen circuit hebben met de juiste ampère . Als richtlijn geldt dat de meeste Level 2-ladingen werken op 230V en een speciaal circuit met ten minste 40 ampère vereisen, maar dit is afhankelijk van de specifieke lader die u kiest.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Maandelijkse kosten van een laadpaal thuis
De maandelijkse kosten bedragen ongeveer € 3 tot € 10. Los van deze abonnementskosten betaal je met de laadpas ook een bedrag per kWh. Providers berekenen verschillende tarieven per kWh. Maandelijks krijg je automatisch de factuur van de afgenomen energie toegestuurd.
Belastingvermindering voor particulieren
Wil je als particulier een laadpaal bij je thuis installeren, dan kan je 15% belastingvermindering krijgen van 1 januari 2024 tot 31 augustus 2024.
Prijs laadpas
De kosten voor het opladen van je auto bestaan uit maandelijkse kosten voor je abonnement en de kosten van de laadpaal. De kosten voor het abonnement zijn 4 euro per maand. De aanschaf van de pas is gratis en met een Essent laadpas hoef je nooit een starttarief te betalen.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Naast automatisch verrekenen hebben laders met een abonnement nog een groot voordeel. Je kunt bijvoorbeeld gastgebruik toestaan. EV rijders kunnen zich aanmelden met de eigen laadpas en je kunt een bepaald tarief per kWh instellen. Daarnaast zit er vaak ook 24/7 storings service bij het abonnement inbegrepen.
De gemiddelde kosten voor het installeren van een 240V-stopcontact variëren van $ 200 tot $ 600 , afhankelijk van materialen, arbeid en vergunningen. Huiseigenaren kunnen profiteren van het gemak en de kostenbesparingen van thuis opladen van elektrische voertuigen, met tarieven die aanzienlijk lager zijn dan openbare laders.
In 2025 kwarttarief wegenbelasting elektrische auto
Maar hoe ziet het er daarna uit? Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen. Vooralsnog blijft het benzinetarief hierbij het uitgangspunt vormen.
De geschatte jaarlijkse kosten vanverzekering voor een elektrische auto variëren van ongeveer €400 voor een WA-dekking tot gemiddeld €600 voor een uitgebreide dekking..
De ANWB rekende met auto's van €46.000 - zoveel kost een gemiddeld elektrisch voertuig (EV) - waarmee vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden.
Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting.Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig dan een traditionele auto. Dit komt omdat een elektrische auto minder vloeistof gebruikt, minder bewegende delen en een regeneratief remsysteem heeft.
Mercedes-Benz onthulde zijn eerste volledig elektrische auto met een actieradius van meer dan 1.000 kilometer: de Mercedes-Benz VISION EQXX.
Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit wordt ook wel 'sluipverbruik' genoemd. Daarnaast kan een oplader oververhit raken. Er is dus altijd een klein risico dat je beter kunt vermijden.
De stekkers van Type 2 en Type 1 kunnen op netstroom worden aangesloten, waardoor u de elektrische auto gemakkelijk thuis of op het werk kunt opladen . Het duurt doorgaans een paar uur om de elektrische auto volledig op te laden.
Thuisladers hebben doorgaans een vermogen van 7,4 of 11 kilowatt (kW) , hoewel er ook krachtigere exemplaren van 22 kW verkrijgbaar zijn, afhankelijk van de stroomkring in uw huis en het nationale elektriciteitsnet.