Het konijn in kwestie deze keer: de fiets. De Britse baanfiets, de Lotus x Hope HB. T, is een haast futuristisch ruimteschip(je), dat een lieve duit kost. Naar verluidt zou hij namelijk, als je de prijs van alle unieke onderdelen bij elkaar optelt, zo'n 35.000 euro kosten.
Lance Armstrong reed met deze fiets een tijdrit in de Tour de France 2009. De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…
De baan is heel simpel. Je hebt een ovaal van 200 meter en je rijdt zo'n 40 kilometer per uur met 1 versnelling. Hoe harder je gaat hoe hoger je in de baan rijdt.
Met deze gewichtsreductie is het nu mogelijk geworden om Kimera baanfietsen op te bouwen met een gewicht van 6,8 kg, het minimaal toegestane gewicht volgens de UCI regels.
De ene ploeg begint bij de startstreep, terwijl het andere team aan de overzijde van de baan start. De winnaar is de ploeg die het andere team inhaalt. Als dat niet gebeurt, wint de ploeg die de snelste tijd op de klok zet. De puntenkoers is een pelotonswedstrijd die draait om tussensprints.
De Britse baanfiets, de Lotus x Hope HB. T, is een haast futuristisch ruimteschip(je), dat een lieve duit kost. Naar verluidt zou hij namelijk, als je de prijs van alle unieke onderdelen bij elkaar optelt, zo'n 35.000 euro kosten.
Afhankelijk van onder andere het materiaal, weegt een gewone fiets tussen de 16 en 21 kg. Zonder accu weegt een e-bike zo rond de 24 kilo, want een motor weegt natuurlijk niet niks.
Bij een tijdrit gaat elke renner individueel de baan op, dit kan zowel een staande of een 'vliegende' start zijn. Degene die de snelste tijd neerzet wint. De heren rijden op de baan 1000 meter, de dames 500 meter.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
De Brit Neil Campbell heeft het snelheidsrecord voor mannen op de fiets gebroken. Op zijn fiets haalde hij een snelheid van 280 kilometer per uur. Daarmee brak hij het record van de Nederlander Fred Rompelberg, die in 1995 270 km per uur fietste.
De snelste fiets, bruikbaar in het verkeer, is de quest van velomobiel. Hiermee rij je bijna 31 km/h met een matige inspanning van 100 watt. Natuurlijk kun je ook zelf meer inspanning leveren.
De Cervélo waarmee Wout van Aert de Touretappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux wist te winnen, heeft maar liefst 16.250 euro opgebracht. Toch was dit niet de fiets die voor het meeste geld de deur uitging: de fiets waarop Van Aert dit voorjaar reed, ook een Cervélo R5, werd geveild voor 18.800 euro.
Ongetwijfeld de duurste elektrische fiets op de markt, de PG Bikes BT-01. Voor het luttele bedrag van € 59.500,- ( ja, echt bijna zestigduizend euro) bouwen ze er één voor je.
Keirin = keirin is een discipline in het baanwielrennen, die ontstaan is in Japan; daar wordt er druk gegokt op de resultaten van keirin-wedstrijden. Het eerste keirin-reglement werd in 1948 opgesteld.
Keirin. Keirin is een sprint onderdeel waarin ongeveer acht renners achter een Derny of andere gangmaker beginnen. De gangmaker versnelt langzaam tot ongeveer 50km/h en met nog drie rondes te gaan verlaat hij de baan. Voor de laatste drie rondes verloopt de wedstrijd verder als een korte scratch.
Wat is keirin precies? Bij keirin beginnen de baanwielrenners (vaak 4, 5 of 6, maximaal 9) achter een motor (de derny), die het tempo opvoert van 25 kilometer per uur naar de 50 kilometer per uur. Dat gebeurt in 1,5 kilometer, waarna de renners nog 500 meter moeten sprinten.
Frame & vork
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram. Waanzin.
Dit is ook logisch, want je verbruikt minder energie voor de rolweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand als je fiets minder weegt, terwijl het vermogen van je spieren en hart-longsysteem niet veranderd is. Het gewicht van je fiets is daarmee een belangrijke factor voor je fietsprestaties.
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!
Een velodroom, ook wel wielerbaan of wielerpiste genoemd, is een ovale piste speciaal gebouwd voor baanwielrennen. Zomerbanen (in de openlucht) hebben een lengte tussen 225 en 550 meter, winterbanen (overdekt) zijn doorgaans 250 meter lang (de minimumafstand om als olympische baan gekwalificeerd te worden).
Elke derny heeft een 100 cc tweetaktmotor en is volledig automatisch gebouwd. Door meer gas te geven kan er traploos meer snelheid gemaakt worden. Verder is er de vaste pion, door deze vaste pion voelt de bestuurder de cadans van de wielrenner beter en kan hij bijsturen waar nodig.
Koppelkoers (ook wel: 'Madison')
Een koppel bestaat uit twee renners die wisselen tussen “in koers” en “uit koers”. De renner uit koers rijdt bovenin de baan, of op het beton (de strook dat tegen het binnenterrein aan ligt)en wordt in koers door de koppelmaat getrokken.