vanaf 12 jaar en volwassenen: € 25,- p.p.3-11 jaar: € 15,-
De delta experience op het voormalige werkeiland Neeltje Jans, dat special voor de aanleg van de Oosterschelde kering werd aangelegd is teveel sensatie en te weinig educatie, attracties en shows moeten nu mensen trekken. Jammer dat de nadruk nu op populaire zeehondenshows en het voeren van haaien ligt.
Bij Deltapark Neeltje Jans geniet je de hele dag van zeedieren, spetterende attracties en kom je alles te weten over de Deltawerken. Beleef zelf de reconstructie van de ramp van 1953 in de indrukwekkende Delta Experience. Neem deel aan de rondleiding door de stormvloedkering.
Voor ieders veiligheid zijn de Deltawerken gebouwd om herhaling van de watersnoodramp in 1953 te voorkomen. Bij Deltapark Neeltje Jans kun je de geschiedenis opnieuw meemaken: van de watersnood tot en met de bouw van de Deltawerken.
De naam Neeltje Jans is de naam van de boot die vastgelopen is op de zandplaat, het is een oude volksbenaming voor de beschermgodin Nehalennia. Vroeger was Neeltje Jans een zandplaat in de monding van de Oosterschelde.
Wil je al wandelend het eiland verkennen? Op Neeltje Jans zijn vier korte routes uitgezet variërend van 0,5 tot 4 kilometer. Je kunt de routes ook combineren tot een langere wandeling van ruim 8 kilometer. Vanaf de parkeerplaats bij het Topshuis start de paarse route van 1,2 kilometer naar de getijdenpoelen.
Wat kun je doen bij de Deltawerken? De Deltawerken - met onder meer een stormvloedkering, dijken, dammen en sluizen - hebben veel te bieden voor iedereen die wil zien hoe Nederlanders omgaan met en zich beschermen tegen het water.
Dit kaartje met een kostenoverzicht van de Deltawerken verscheen op 4 oktober 1986 in het Algemeen Dagblad. Het Deltaplan zou in 25 jaar uitgevoerd kunnen worden en de kosten circa 1,5 tot 2 miljard gulden.
Nadelen zijn er ook. Als de Oosterschelde volledig wordt afgedamd wordt het water van de af te dammen zeearm zoet, en dat betekent het einde van de mossel- en oestervisserij. De Deltacommissie raadt aan te onderzoeken of de schaal- en schelpdiervisserij naar een andere plek kan verhuizen.
De 13 Deltawerken zijn gebouwd na de watersnoodramp uit 1953, waarbij een groot deel van dit deel van Nederland onderliep. Deze Deltaroute brengt je langs al deze bouwwerken op een toffe roadtrip langs de kust. De autoroute combineert een uniek bouwwerk met de prachtige Zeeuwse kust.
Maar omdat de Oosterschelde een bijzonder natuurgebied is met veel verschillende dieren en planten, koos men uiteindelijk voor een open, beweegbare kering. Hierdoor is er nog steeds eb en vloed in de Oosterschelde en blijft het water zout.
Er kwam een dam waarbij het water uit de Noordzee toch in de Oosterschelde zou kunnen stromen. Bij een harde storm kunnen de gaten in de dam met grote schuiven worden afgesloten. De Oosterscheldedam is de grootste dam van de deltawerken en is maar liefst negen kilometer lang.
Faelweg / Dijkgraaf A M Gelukweg, 4354 Vrouwenpolder. Eiland Neeltje Jans ligt halverwege de Oosterscheldekering tussen Vrouwenpolder en Burgh-Haamstede. U kunt gratis parkeren bij het Topshuis, onderaan de afslag linksaf.
Zeelandbrug. De Zeelandbrug maakt geen deel uit van de Deltawerken. Provincie Zeeland gaf de aanzet voor de aanleg. De brug ligt over de Oosterschelde en verbindt Zierikzee (Schouwen-Duiveland) met Colijnsplaat (Noord-Beveland).
Op deze locatie staan nu 4 windturbines van elk 3 MW met een masthoogte van 78 meter en een tiphoogte van 123 meter. Drie turbines (bouwjaar 2006) worden vervangen in 2021.
Sinds de ingebruikname in 1986 zijn de schuiven 27 maal gesloten geweest (zie onder), afgezien van testsluitingen. Het sluiten van de kering duurt ongeveer 75 minuten.
De Oosterschelde is een zeearm van de Noordzee tussen de Zeeuwse schiereilanden Schouwen-Duiveland, Tholen, Zuid-Beveland en Noord-Beveland.
Samenvatting. Behalve om klompen en tulpen is Nederland bekend om zijn waterwerken. Van de Stormvloedkering in Zeeland, de Balgstuw in Flevoland tot de nieuwe sluizen in de Maas: deze zogenaamde natte kunstwerken zijn naast staaltjes van ongekend technisch vernuft ook beeldbepalend onderdeel v…
Reacties. Johan van Veen is de feitelijke bedenker van het Delta-plan. Onder het pseudoniem van dr. Cassandra (de gelijknamige dochter van koning Priamus die de ondergang van Troje voorspelde) constateerde hij al ver voor dijkdoorbraak in 1953 dat de dijken met name in Zuidwest-Nederland te laag waren.