De notaristarieven voor de kosten van een losse hypotheekakte lopen sterk uiteen. Elke notaris mag namelijk zelf zijn tarieven bepalen. De tarieven voor een losse hypotheekakte variëren van 385 tot 1.063 euro. Als kopende partij mag u kiezen naar welke notaris u gaat.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Alle gegevens en bepalingen van je hypotheek staan in een notariële akte, de hypotheekakte. Op verzoek van de geldgever (de bank) maakt de notaris een hypotheekakte op. Met deze akte wordt het recht van hypotheek en de daarbij geldende bepalingen vastgelegd.
Bij zo'n overbruggingshypotheek betaalt u alleen rente. Zodra uw oude huis is verkocht en wordt overgedragen, lost u de hypotheek volledig af. Met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) geeft u de geldverstrekker de zekerheid dat de hypotheekschuld wordt terugbetaald in bepaalde situaties.
De notaristarieven voor de kosten van een losse hypotheekakte lopen sterk uiteen. Elke notaris mag namelijk zelf zijn tarieven bepalen. De tarieven voor een losse hypotheekakte variëren van 385 tot 1.063 euro. Als kopende partij mag u kiezen naar welke notaris u gaat.
De hypotheekakte is vereist om een hypotheekrecht te kunnen vestigen op die woning. Dit geeft de geldverstrekker, de bank (hypotheeknemer) zekerheid dat de hypothecaire lening zal worden afbetaald door de koper (hypotheekgever). Voor deze beide aktes is een notaris verplicht.
Hypotheekakten worden door de notaris ingeschreven bij het Kadaster. U kunt de hypotheekakte die u zoekt bij ons opvragen.
In de hypotheekakte wordt opgenomen hoe de hypotheekgever het onderpand heeft verkregen of zal verkrijgen. De bank wil weten of jij wel eigenaar of erfpachter van de woning bent. Anders kun jij namelijk geen hypotheekrecht vestigen. Verder wordt er in de akte vermeld of er al een hypotheek rust op het onderpand.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Het gaat bijvoorbeeld om: registratierechten (successierechten, verkooprechten, schenkingsrechten, ...), btw, kosten voor de hypothecaire formaliteiten en recht op geschriften.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
De overheid bepaald de honoraria van de notaris. Elke notaris is dus even duur. Wanneer de verkoper en koper verschillende notarissen gebruiken, of wanneer je onderweg van notaris verandert, blijven de notariskosten toch hetzelfde.
Een notaris maakt bij aankoop van een woning twee akten op. Eén is de akte van levering en de andere is de hypotheekakte. De akte van levering wordt ook wel transportakte, leveringsakte of overdrachtsakte genoemd. Uitgangspunt van deze akte van levering is de eerder gesloten koopovereenkomst.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Zonder hypotheekakte kan er geen hypotheekrecht worden gevestigd en zal de bank je dan ook geen hypothecaire lening verstrekken. Bij het opstellen van de hypotheekakte zal de notaris onderzoeken en dus controleren of je bevoegd bent om een hypotheek te vestigen op de woning.
Hiervoor heb je meestal weer twee weken de tijd. De passeerdatum is de datum waarvóór je de hypotheek moet inschrijven bij de notaris. Dat doe je meestal zodra de koop definitief is en je de sleutel krijgt. Bij de meeste hypotheekverstrekkers heb je voor het passeren drie tot vier maanden de tijd.
Kortingen op hypotheekrente. Geldverstrekkers zijn wettelijk verplicht sinds 2013 om iedereen die voldoet aan dezelfde voorwaarden en kenmerken dezelfde rente aan te bieden. Het is dus niet meer mogelijk om te onderhandelen over de hoogte van de hypotheekrente.
Het hypotheekregister is een openbaar register. Iedere hypotheek wordt ingeschreven in een register bij het Kadaster. Iedereen kan via dit register achterhalen hoeveel hypotheek er op een woning of bedrijfspand rust.
Kosten inschrijving hypotheekregister
Die akte is de overeenkomst tussen de hypotheekgever en hypotheeknemer en wordt opgesteld door de notaris. De kosten van de hypothecaire inschrijving verschillen, omdat het afhangt van bij welke notaris je dit laat doen.
De Notariële Aktenbank
Wil je een kopie van een notariële akte opvragen? Dan kan dat nu eenvoudig via de Notariële Aktenbank (NABAN). De akten die je bij de notaris tekent, worden in deze uitermate beveiligde notariële databank bewaard.
Het totaalbedrag staat in de hypotheekakte altijd op een hoger bedrag dan uw hypotheek. Dit heeft te maken met een marge voor achterstallige rente en kosten. Als u zou stoppen met het betalen van uw maandlasten duurt het een tijd voordat het werkelijk zover komt dat de woning gedwongen verkocht wordt.
De notaris, een makelaar of de koper en verkoper stellen een koopovereenkomst op. De koopovereenkomst kan worden ingeschreven bij het Kadaster. Het voordeel van inschrijving is dat de koper 6 maanden beschermd is. De woning kan dan worden overgedragen zonder nadelige gevolgen voor de koper.
Het kadaster rekent kosten voor het inschrijven van akten. Het bedrag dat wordt gerekend door het kadaster bij leveringen en hypotheken is vaak: € 78,50 of € 137,50,- (tarieven: 2022). Door notariskantoren wordt vaak het laagste tarief doorgegeven bij het maken van een offerte.