De prijs voor een nieuwe gasklep begint bij 150 EUR. De ca. 80 EUR voor een servomotor en potentiometer komen daar nog eens bovenop. Al met al is deze onderdelengroep een van de duurdere units.
Belangrijkste symptomen van defecte gasklephuizen
Het stationair toerental kan onregelmatig zijn, de motor kan slecht reageren op bewegingen van het gaspedaal en de motor kan zelfs inhouden of afslaan.
Gasklephuis vervangen
Vervuiling is vaak de oorzaak van een slecht functionerend gasklephuis. Dit komt omdat deeltjes vieze lucht zich ophopen in het gasklephuis. Een slecht of kapot luchtfilter is hier vaak de oorzaak van. Gelukkig is revisie vaak mogelijk bij een defect gasklephuis.
Is het gasklephuis eenvoudig te verwijderen, doe dat dan met beleid. Schoonmaken kan met een goede doek en een bus remmenreiniger. Goed inspuiten, even laten intrekken en daarna met de doek al het vuil verwijderen. Pas op dat je de gasklep niet beschadigt.
In een gasklephuis bevindt zich een gaskleppositiesensor die de stand van de gasklep doorgeeft aan de ECU van het motormanagementsysteem.
De prijs voor een nieuwe gasklep begint bij 150 EUR. De ca. 80 EUR voor een servomotor en potentiometer komen daar nog eens bovenop. Al met al is deze onderdelengroep een van de duurdere units.
De gasklep regelt de hoeveelheid lucht die in de motor komt. Daarvoor is de klap verbonden met het gaspedaal. Hoe dieper je het gaspedaal intrapt, hoe verder de klep open gaat staan. Het gevolg is dat er een krachtigere verbranding in de cilinders plaatsvindt en het vermogen toeneemt.
Als je nu het gasklephuis na demonteren en schoonmaken terug plaatst zal er een andere waarde nodig zijn om de motor weer goed te laten lopen. Nu kan de ECU – RE dat zelf doen, maar daar zal een langere tijd overheen gaan. Wat we dan gaan doen is dus het gasklephuis inleren oftewel inlezen.
Voordat je de EGR klep schoon kunt maken is het aan te raden om veiligheidshandschoenen en een veiligheidsbril te dragen vanwege rondvliegende roetdeeltjes. Spray EGR klep-reiniger op de roetdeeltjes verwijder de roetdeeltjes vervolgens met een pijpenrager, schraper en doek totdat hij volledig schoon is.
Een EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) zit standaard op alle moderne dieselmotoren. Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Dit komt vrij wanneer het overschot aan zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt.
Diesel motoren hebben in het algemeen geen gasklep nodig, omdat een dieselmotor altijd op luchtoverschot draait. Wanneer een dieselmotor draait staat de gasklep ook altijd wijd open. De gasklep heeft de functie om de dieselmotor af te laten slaan; al de klep sluit wordt de luchttoevoer afgesloten.
Het gasklephuis PEUGEOT 207 (WA_, WC_) | 2006.02-2015.12 is onderdeel van het luchtinlaatsysteem van de auto. Dit onderdeel zit tussen het luchtfilter en inlaatspruitstuk.
bovenaan zit de stappenmotor, daaronder zit de sensor voor de stand van de gasklep. aan beide zit een stekker vast.
De Europese Unie heeft regelgeving opgesteld om te voorkomen dat er te veel van die schadelijke stoffen in het milieu komen. Daarom mag je met een kapotte EGR niet doorrijden.
Gemiddeld kost een EGR klep ergens tussen de 50 en 450 euro. Er gaan echter wel behoorlijk wat uren inzitten, omdat de klep zich vaak onderaan de motor bevindt en er dus flink gedemonteerd moet worden. Daarom kunnen de loonkosten oplopen tot meer dan 1000 euro.
Omdat de EGR klep meestal moeilijk bereikbaar is en er veel werk moet worden verricht om hem te vervangen, is het een kostbare aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u rekenen op 1.300 tot 1.500 euro.
Voor je aan het inleren van het Gasklephuis begint moet er aan een paar voorwaarden zijn voldaan: de leerwaardes van de ECU moeten worden ge-reset; in sommige ECU's gaat dat door naar Adaptiewaarden te gaan en in kanaal 00 de basiswaarde te zetten, bij andere ECU's moet je de foutcodes wissen.
Inleren zorgt namelijk niet alleen voor de juiste aansturing van de laadstroom van de dynamo. Daarnaast zorgt het inleren ook voor het heractiveren van de aggregaat uitschakeling, zoals rechter stoelverwarming en de achterruitverwarming.
Wat is inleren? Tijdens het inleren wordt ervoor gezorgd dat er de juiste software in de ECU wordt geladen. Amerikaanse software is bijvoorbeeld vaak anders als de Europese software. Ook is het mogelijk dat de auto (bijvoorbeeld een E63 6-serie) van een ouder bouwjaar een bepaalde sensor niet heeft.
Onder positiesensoren worden in wezen drie verschillende producten verstaan: De sensoren zelf, vrijwel universeel toepasbare positietransmitters en meetlinealen. Al deze producten controleren en bewaken geautomatiseerde bewegingsaflopen en zijn daarom onmisbaar in industriële toepassingsprocessen.
De Peugeot 206 is nog steeds een voortreffelijk rijdende, compacte auto. Het veercomfort is gewoon béter dan in menig moderne auto! De voorstoelen zitten prima, al blijken ze op lange ritten wel wat zacht. Op ruw wegdek dringt wel vrij veel bandengeluid in het interieur door.
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
Koppeling vervangen Peugeot 207 kosten ✔️ Prijs v.a. € 663.