De Panda Edizione Cool automaat is uitgerust met 5 deuren, de krachtige TwinAir Turbo motor en airconditioning. Normaal leverbaar vanaf 12.192 euro, nu al vanaf 10.995 euro.
Door de lagere CO2-uitstoot van de nieuwe motorversie, waardoor de CO2-taks aanzienlijk minder is, gaat de prijs van de Panda omlaag. De vanafprijs bedraagt nu 14.290 euro. De Panda Hybrid Launch Edition kost 15.290 euro.
De Dualogic transmissie is een sequentiële versnellingsbak. Er kan dus worden gekozen uit een automatische en een handgeschakelde functie. Het systeem werkt zonder koppeling. Voorlopig is de Dualogic alleen leverbaar in combinatie met met de 1,2-liter motor met 60 pk.
Kwalitatief is de Panda een heel goede auto. Er zijn bij de Wegenwacht wel enkele elektronische euveltjes bekend, maar die zijn vrijwel zonder uitzondering onschuldig. Zo trilt het hoofdrelais in de zekeringkast wel eens los. Dan houdt de panda ermee op, maar dat is een kwestie van aandrukken.
In onze meer op het dagelijkse rijden afgestemde test verbruikt de Panda gemiddeld 5,8 l/100 km en bedraagt de CO2-uitstoot 135 g/km. Dat ESP alleen als optie verkrijgbaar is, kan tegenwoordig echt niet meer, net als een remweg van 44 meter (van 100 naar 0 km/h).
Waar op letten bij Automaat kopen
Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen.
Half-automaat: de hendel in het midden. Om naar een hogere versnelling te schakelen een duwtje geven op de hendel richting « + », om in een lagere versnelling te gaan een duwtje op de hendel naar “-“. Start/Stop functie is actief zodra je de motor hebt gestart en minstens 10km/u rijdt.
De Fiat 500 Start&Stop is, mits met Dualogic semi-automaat, BPM-vrij en valt in de veertien procent-bijtelling. Hip én fiscaal aantrekkelijk, maar op die transmissie hebben we nog wel wat aan te merken, terwijl we door het auto-onvriendelijke Amsterdam toeren.
De randen bij de voorruit kunnen lekken, controleer of de matten niet vochtig zijn. Draagarmen en reactiestangen voor slijten, let op bijgeluiden tijdens een proefrit. Let op olielekkages van de motor. De Panda wil nog wel eens incontinent zijn en dat kan kostbaar zijn.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,60 liter per 100 km en hij weegt 1055 kg. De APK is geldig tot 30-04-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 175,83 per kwartaal.
De Fiat 500C is nieuw te bestellen vanaf € 19.900.
Vanafprijs nu 15.735 euro
De nieuwe vanafprijs van de 500 is 15.735 euro, voor de Pop-uitvoering. De 1.0 driecilindermotor vervangt zowel de 0.9 TwinAir als de 1.2 viercilindermotor. Die laatste blijft nog wel leverbaar in combinatie met de Dualogic-automaat.
Zoals de naam al aangeeft is de city car een kleine, compacte auto die zich dankzij zijn bescheiden afmetingen soepel door het drukke stads- en spitsverkeer laat loodsen. En die je vaak kwijt kunt in parkeervakken die voor andere auto's te klein zijn.
Bij een semi-automatische transmissie hoeft de bestuurder niet de koppelen maar wel zelf te schakelen. Dit kan door middel van 'duwen' of 'trekken' aan de versnellingsbak of door schakelflippers. De Ferrari 430 Scuderia met F1-versnellingsbak is een voorbeeld van een semi-automatische transmissie.
Semi automaat = normale handbak met stelmotoren voor het koppelen en schakelen. Wanneer deze automaat gaat schakelen wordt de koppeling bedient en zal daarna de juiste versnelling gekozen worden en de koppeling weer worden losgelaten.
Een halfautomatische versnellingsbak is een systeem waarbij de overbrengingen geregeld worden door elektronische sensoren op bevel van de bestuurder. Het grote verschil tussen een handgeschakelde transmissie en een halfautomatische versnellingsbak is dat er bij de laatste geen koppelingspedaal in de auto te vinden is.
de auto blijft niet stilstaan als-ie in Drive staat en dat zorgt in de beginperiode weleens voor een kleine botsing. automaten zijn over het algemeen duurder. het is echt even wennen als je een handgeschakelde auto gewend bent, doordat je onder andere je linkervoet niet gebruikt tijdens het rijden.
Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.