Eén Pirelli-band, ongeacht het een harde, medium of zachte compound is, wordt op een waarde van ongeveer 375 euro geschat. Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro.
Coronel legt verder uit dat de wheelguns per team ook nog eens verschillen. "Ieder team heeft er zijn eigen systeem voor gemaakt. Normaal als je dit zou bestellen, kost het 10.000 euro.
Wat kost een F1-helm? – Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Toch zijn de prijzen van verschillende onderdelen bekend. Zo kost één enkele neusvleugel zo'n 140.000 euro en betaal je voor een stuur, dat tegenwoordig een high tech-computer is, bijna 50.000 euro.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Voor hen hebben we goed nieuws: de Formule 1-auto van de tweevoudig wereldkampioen staat nu namelijk te koop. Het is veilingsite Catawiki die groots aankondigt allerlei Formule 1-prullaria te gaan veilen met als topstuk de heuse F1-auto van Max Verstappen himself.
Een carbon chassis
Het chassis is eigenlijk het meest belangrijke onderdeel van een F1-auto. Deze kost naar verluidt zo'n $ 1.135.000. Deze constructie, gemaakt van kostbaar koolstofvezel, dient de coureur ten alle tijde te beschermen.
Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets.
In totaal vloeide er 50,7 miljoen euro richting het materiaal om de auto te bouwen (motoren niet meegerekend), teamkleding en stickers.
Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020.
Tot wel 15 miljoen euro
Toch zijn vooral het chassis zelf en de motor en transmissie (aandrijflijn) de meest prijzige componenten. Denk hierbij op ongeveer 10 miljoen euro.
Je betaalt voor het uitgebreide TV Pro abonnement € 64,99 per jaar (of € 7,99 per maand). Voor het TV Access abonnement betaal je € 26,99 per jaar (of € 2,99 per maand).
Zo verdient een teamleider €840.000 per jaar en een blusser €25.000, zo zette de website Sportrush.com onlangs op een rijtje. Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'.
Monteurs verdienen tussen € 35,000 en € 70,000 euro aan salaris per jaar. Dat is ongeveer tussen de drie en zes duizend euro per maand.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
Max Verstappen zijn woonplaats is Monaco, waar hij al enige tijd een prachtig appartement huurt. Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
Het bedrijf Mavic Aviation (een samentrekking van Max en zuslief Victoria, gokken wij) heeft voor €12.003.602,40 aan vaste activa in de boeken staan. In gewonemensentaal: de kist is 12 miljoen waard, dus dat zal Branson er ook voor hebben gekregen. Na de aanschaf is er ook geïnvesteerd in het toestel.
De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
De MotoGP is significant sneller dan de Moto2 en Moto3. Die klassen hebben een topsnelheid van zo'n 295 en 245 kilometer per uur. Net als een F1-bolide kan een MotoGP-machine in zo'n 2,6 seconden accelereren van 0 naar 100 km/h.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Formule 1: Oostenrijk en België het goedkoopst
De totale kosten – entreeticket en vervoer – komen voor Oostenrijk uit op slechts 167 euro.
In totaal bezochten 5,7 miljoen fans de circuits, een stijging van 36 procent ten opzichte van 2019, het laatste seizoen dat niet getroffen werd door de pandemie. Daarnaast stegen de totale inkomsten van 2,136 miljard dollar naar 2,573 miljard dollar, omgerekend zo'n 2,3 miljard euro.
– De Formule 1-auto's gebruiken een soort brandstof dat vergelijkbaar is met de brandstoffen voor normale auto's, zonder specifieke chemische stoffen die het vermogen opdrijven. Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt.
De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor. Die topsnelheid werd behaald op low downforce-circuit Monza en in de ijle lucht in Mexico-Stad. Gemiddeld ligt de topsnelheid van de F1-bolides rond de 330 kilometer per uur.