Zoals we inmiddels weten kost 1000 Wh (1 kWh) zo'n 25 cent. Je laadkosten per dag komen in dit geval neer op zo'n 17 cent per dag. Uitgaande van woon-werkverkeer (5 keer per week, 52 weken per jaar) ben je per jaar zo'n 44 euro kwijt aan het opladen je elektrische fiets.
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Gemiddeld kost het volledig opladen van een standaard accu met 400 Wh ongeveer 10 cent. De prijs voor het opladen van een accu van 600 Wh is dan ook iets hoger. Hoe groter de capaciteit van de fietsaccu, hoe meer het kost om deze op te laden.
De elektrische fiets is vergeleken met de auto goedkoop in aanschaf en vooral gebruik. Een kilometer rijden in een benzineauto kost al snel vijftig eurocent. Een elektrische fiets kost per kilometer vrijwel niets, zelfs als u de afschrijving van de accu daarin meeneemt.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Een ebike rond de €3000,- kost €6,50 per maand. Deze prijs hangt af van de waarde van je elektrische fiets.
Je rijdt vanaf dan elke dag met je e-bike naar het werk. Een auto kost je gemiddeld 0,3 euro per km. Als je dat uitrekent, kom je aan een besparing van 1500 euro per jaar. Kost je fiets 3.000 euro, dan heb je hem ongeveer in 2 jaar terugverdiend.
Ofwel: hoeveel word je bezit minder waard naarmate je er meer mee rijdt en de fiets ouder wordt. Op een fiets zijn de gewone regels voor afschrijving van toepassing, dus maximaal 20% per jaar. Een fiets van €1000,- is dan na een jaar nog maar €800,- waard. De afschrijving kost dus per maand €16,60.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Om 10 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 35 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 10 km ongeveer 40 minuten, en met wind mee ongeveer 32 minuten. Op een elektrische fiets doe je 24 minuten over 10 km.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Hoeveel het exact kost hangt af van de energietarieven en het toestel. Maar een iPhone 12 en 13 verbruiken per oplaadbeurt bijvoorbeeld maximaal een half uur lang 30 watt. Met de hoge energietarieven van dit moment komt dat neer op 3 tot 4 euro per jaar.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Nieuwe Stella Morena uitgeroepen tot E-bike van het Jaar. Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
De gemiddelde afstand voor een enkele rit naar het werk met een elektrische fiets is 10,8 kilometer. Dat betekent dat je met een fietsvergoeding van 23 eurocent per kilometer 546 werkdagen moet fietsen om dat bedrag terug te verdienen. Rekening houdend met weekends en verlofdagen is dat zo'n twee jaar en vijf maanden.
0,25 euro. Zo'n 20 procent van de fietsende werknemers krijgt momenteel van hun werkgever een vergoeding om naar het werk te trappen. Die vergoeding bedraagt momenteel maximaal 25 eurocent per kilometer, maar sommige werkgevers bieden een lagere kilometervergoeding aan.
Re: Hoelang is dit fietsen? Ik moet ongeveer 7 a 8 km fietsen naar de manege, dat kun je op een goede dag in 20 minuten doen. Denk maar aan een half uur tot 40 minuten, hangt van je tempo en conditie af.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Het leasen van een fiets is goedkoper dan er zelf een te kopen: als je een fiets leaset én overneemt na je contract, bespaar je gemiddeld 40% in vergelijking met een private aankoop van diezelfde fiets. Kies je ervoor om na het leasecontract je fiets niet over te nemen, dan is het nog goedkoper natuurlijk.
Een leasefiets kost op internet gemiddeld 2.500 euro, met verzekering en onderhoud, € 81,00 per maand bij een leasetermijn van 36 maanden. 7 procent van € 2.500,00 geeft een bijtelling van € 14,84 per maand. Netto, bij een belastingtarief van 37,35 procent kost dit € 5,45 netto per maand. Maar!
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
Wanneer opladen: wanneer deze nog tussen de 40%-70% vol is. Maar bij veel nieuwe accu's maakt dit niet uit. Niet overladen: (BMS zorgt ervoor dat dat niet gebeurt). Continue aan de lader leggen is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.