Ducati motor kopen vanaf €2.790.
In Nederland is de prijs van de 2022 Panigale V4 28.390 Euro en is de prijs van de Panigale V4S 34.890 Euro.
De Ducati Multistrada V2 is vanaf half november 2021 verkrijgbaar vanaf 16.990 euro in Nederland en vanaf 14.790 euro in België.
Ducati is een Italiaans motorfietsmerk, voornamelijk bekend door sportieve staande eencilinder en tweecilinders in L-vorm (L-twins) en de kenmerkende desmodromische klepbediening.
Ducati Corse is de race-afdeling van de motorfabrikant uit Bologna. Sinds 1990 domineren de rode duivels het Superbike-WK. Geen enkele andere merknaam in de motorsportwereld is zo verbonden met emotie en passie als Ducati.
Ducati is een Italiaans motorfietsmerk, voornamelijk bekend door sportieve staande eencilinder en tweecilinders in L-vorm (L-twins) en de kenmerkende desmodromische klepbediening. Ducati is ook beroemd om zijn koningsas-motoren van weleer (750s(s) /900ss).
Ducati maakte heel wat Monsters, maar de 821 is volgens de Italianen de Best balanced Monster. Hij past precies tussen de brute 1200 en de behap- en handelbare 797.
Ducati Museum Bologna. Op ongeveer een half uur rijden van Maranello en vlakbij het vliegveld van Bologna ligt de fabriek van het beroemde motoren merk Ducati.
In de haynes service & repair manual van ducati staat dat er SAE 10W/40 in moet. Voor de 900 moet er ongeveer 3,5 liter olie in.
Net zoals bij conventionele klepveren wordt bij de desmo de klep geopend door een nok die klep open duwt. Soms wordt de klep niet direct open geduwd door de nok, maar wordt er gebruik gemaakt van stoterstangen, maar dat is weer een onderwerp voor een geheel nieuwe blog.
Geheel in Ducati traditie heeft ook het Desmosedici Stradale motorblok desmodromische klepbediening, dat speciaal voor toepassing in de V4 compleet is herzien. En dat was bittere noodzaak, omdat de koppen van een V4 bij gelijke cilinderinhoud stukken kleiner zijn dan die van een V-Twin.
Zodra je er een hebt krijg je allerlei onbedwingbare neigingen om dat ding te gaan veranderen, mooier, lichter, sneller etc. Maar verder is het qua onderhoud/betrouwbaarheid niet anders dan andere motoren. Hoogstens dat een Ducati gevoeliger is voor gebrek aan onderhoud.
Motorzaken hebben vaak een standaardtarief voor een grote of kleine beurt. Houd voor die standaard werkzaamheden in ieder geval rekening met zo'n 100-200 euro voor een kleine beurt en 250-350 euro voor een grote beurt.
Ik krijg de motor met 3 maanden garantie maar nu ben ik tot de ontdekking gekomen (Ducati owner's manual) dat er om de 2 jaar onderhoud moet worden gepleegd (ongeacht de km's). Zo hoort men na 2 jaar (of 24000 km) de distributieriem te vervangen, volgens het boekje.
De N-Tech Pro R+ in de 4 liter verpakking is specifiek geschikt voor de Ducati Multistrada 1200. Voor je motor heb je nodig (eerst waarde is de viscositeit en tussen de ronde haken de benodigde liters): 15W50 (4,1L). De olie is een volsynthetische superieur presterende viertakt competitie motorfiets motorolie.
Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Dan zul je je motor tweedehands moeten kopen. Voordeel van het aanschaffen van een nieuwe motor is natuurlijk dat je zorgeloos – en met fabrieksgarantie – zult rijden. Een goede gebruikte motorfiets koop je ongeveer vanaf € 2500.
Een paar jaar geleden stond Yamaha nog op één in de lijst van meest betrouwbare motormerken. De nummers 1 tot en met 3 wisselen elkaar nogal eens af. Honda is vaker als beste uit de test gekomen en ook motorrijders zijn lovend over Honda. Vandaar dat deze Japanse machine nu op 1 staat.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Uit een onderzoek onder 11.000 leden van de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports blijkt, dat met 11% kans op een storing de motorfietsen van Yamaha Motor de meest betrouwbare zijn. De andere Japanse merken Suzuki, Honda (beiden 12%) en Kawasaki (15%) volgen op korte achterstand.
Grote onderhoudsbeurt.
Naast de kleine onderhoudsbeurt is eens in de twee jaar of elke 24.000 kilometer ook groot onderhoud nodig. Je motor wordt hierbij op cruciale delen gecontroleerd/vervangen/afgesteld. Alle vloeistoffen worden vervangen en al het afstelwerk wordt gedaan, dit voor optimaal en veilig rijplezier.
Gemiddeld kost een kleine beurt tussen de €100 en €200 euro. Onder een kleine beurt valt voornamelijk het controleren van de motor (lichten, lagers, bandenspanning, ketting, scharnierpunten etc.) en vervangen van vloeistoffen en de oliefilter. De prijs van een kleine onderhoudsbeurt is daarom relatief laag.