De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met meer dan 11.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (omgerekend zo'n 11.700 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
Twee jaar geleden werden voor het transport van een 40ft container vanuit China naar Antwerpen nog prijzen tussen de 700 en 1700 euro betaald. Wij kregen een prijsvoorstel onder ogen om in januari 2021 een container vanuit China in Antwerpen te bezorgen: maar liefst 9.450 US dollar.
De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.
De prijs van zeecontainers is geëxplodeerd en dat heeft gevolgen voor het winkelaanbod. ,,Uiteindelijk moeten we de hogere transportkosten wel doorberekenen.'' Foto: ANP. Bedrijven in de Rotterdamse haven hebben de grootste moeite om containers te vinden om bestellingen uit Azië hier naartoe te halen.
Wat is de prijs van een 40ft zeecontainer? De prijs voor een 40ft zeecontainer is afhankelijk van of je deze bij ons huurt of koopt. Een 40ft zeecontainer kun je al huren vanaf €6,- per dag! Mocht je de 40ft container willen kopen dan hangt de prijs af van de kwaliteit van de container.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
World Container Index blijft dalen: transport container van China naar Rotterdam kost nu 11.099 dollar. De kosten voor het wereldwijde transport voor containers zijn ook afgelopen week op vrijwel alle belangrijke handelsroutes gedaald. Van Shanghai naar Rotterdam kost het transport nu 11.099 dollar per container.
Productie van China naar Friesland
Door een opeenstapeling van vertragingen stijgen de containerprijzen hoger en hoger. Sinds mei vorig jaar is de prijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo duur geworden. Tegenwoordig betalen importeurs 13.653 dollar voor een container van 40 foot.
Directe vluchten China vanaf Nederland
Afgezien van de bestemming ben je ook met een directe vlucht wel ruim 10 uur onderweg. Peking kan je vliegen in 9,5 uur. Steeds meer steden worden direct vanuit Amsterdam Schiphol aangevlogen door onder andere de KLM, China Southern, Cathay Pacific en China Airlines.
De kosten van zeevracht hangen van verschillende factoren af. De vanaf prijs voor zeevracht is €0,39 per kilometer. Dit is inclusief 20% korting die u via ServiceRight Koeriers ontvangt. De kosten hangen dus onder andere af van de afstand die er afgelegd moet worden.
Bulkcarriers. De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met meer dan 11.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Een zeecontainer is niet geschikt om zomaar in te graven, zijn niet waterdicht en hoewel je best een inschatting kunt maken of het sterk genoeg is, zal de gemeente gewoon een snoeiharde berekening willen zien dat het goed is.
Wil je een zeecontainer plaatsen en vraag je je af of je een vergunning nodig hebt? Op eigen terrein is het altijd toegestaan om een zeecontainer te plaatsen. Hiervoor heb je geen vergunning nodig.
Hoe lang gaat een zeecontainer mee? Nieuwe opslagcontainers gaan ongeveer 20 tot 25 jaar mee. Afhankelijk waarvoor de container wordt gebruikt, zal de conditie variëren. In het verleden is gebleken, dat de 40ft containers minder schade ondervinden onderweg op zee dan de 20ft containers.