Hoeveel wegenbelasting betaal ik dan? Per provincie kan dit iets verschillen. In de praktijk komt dit bij de door ons aangeboden campers op gemiddeld €80,- tot €85,- per maand. Een manier om de vaste kosten te drukken is om de camper te schorsen als deze meerdere maanden niet gebruikt wordt.
Hier zijn de kosten voor 2024: Voor campers tot 15 jaar oud: €88,05. Als je een camper tot 15 jaar oud schorst binnen 1 jaar na het begin van de vorige schorsing: €88,05. Voor alle andere campers: €29,10.
Gemiddelde vaste kosten van een camper
Wanneer je de camper niet gebruikt, wil je hem natuurlijk graag in een veilige, liefst overdekte, stalling plaatsen. Samen met de afschrijvingskosten moet je rekenen op gemiddelde maandkosten tussen de €500 en €750.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto. U betaalt dan het zogenoemde kwarttarief.
Campers van 40 jaar en ouder zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Elektrische campers zijn nu nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. In 2025 geldt een korting van 75% en vanaf 1 januari 2026 betaal je het volledige (half)tarief. Je kunt besparen op wegenbelasting door je camper te schorsen.
Het hebben van een camper voor eigen gebruik wordt in 2024 duurder.Dit komt door een stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel de wegenbelasting genoemd. Nu zijn campereigenaren 25% van de mrb verschuldigd die normaal gesproken zou gelden voor een personenauto met hetzelfde gewicht.
Camper dagelijks gebruik
In principe mag je met een camper het hele jaar rijden in Nederland, waarbij je de belastingvoordelen blijft behouden.
In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine. Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor.
Per 1 januari 2026 veranderd voor iedereen de wegenbelasting campers. Het welbekende kwarttarief, ook wel kampeerautotarief genoemd, wordt dan verhoogd tot het halftarief. Waardoor de eigenaren van een camper een stuk dieper in de buidel moeten tasten.
Voor een goede tweedehands camper van zo'n 15 jaar oud tel je ook al snel €20.000 tot €35.000 neer. Wil je een jonge tweedehands of een goed onderhouden retro camper kopen, dan ben je al snel het dubbele kwijt.
Hoeveel wegenbelasting betaal ik dan? Per provincie kan dit iets verschillen. In de praktijk komt dit bij de door ons aangeboden campers op gemiddeld €80,- tot €85,- per maand. Een manier om de vaste kosten te drukken is om de camper te schorsen als deze meerdere maanden niet gebruikt wordt.
Gemiddeld zijn camperaars tussen de 400 en 900 euro kwijt aan onderhoud per jaar. Bedenk daarbij het volgende: hoe beter u de kampeerauto onderhoudt, hoe beter deze zijn waarde behoudt. Goed onderhoud is dus geen weggegooid geld, maar eerder het tegenovergestelde: het is een investering in uw camper.
Wat kost een goede 2e hands camper
Over het algemeen kun je verwachten dat je tussen de € 10.000 en € 70.000 betaalt voor een goede tweedehands camper.
Kwarttarief verdwijnt per 1 januari 2026
Dit is 25% van het tarief voor wegenbelasting van een personenauto. Deze regeling wordt per 1 januari 2026 voor campers versoberd naar een halftarief. Dan betalen ze dus niet 25% maar 50% van het tarief voor een personenauto.
Afhankelijk van de verontreinigingsklasse ben je tussen de 16,00 en 40 euro verschuldigd voor elke 200 kg of deel daarvan voor een totaalgewicht tot 2.000 kg.Voor het gewicht daarboven wordt € 10,00 per 200 kg of gedeelte daarvan toegevoegd.
Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling voor alle motorrijtuigen die ten minste veertig jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum eerste toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen.
Waardevaste investering
Maar een groot voordeel van integraalcampers is dat ze waardevast zijn. Wilt u uw camper over tig jaar verkopen? Dan kan u dit alsnog een mooi bedrag opleveren. Omdat de cabine vaak van kunststof is in plaats an metaal zult u niet snel roest tegenkomen in een integraal camper.
Als je in je camper gaat wonen en je blijft door middel van het postadres ingeschreven in de Wet Burgerregistratie Personen, moet je kunnen aantonen dat je minimaal vier van de twaalf maanden in het jaar in Nederland bent.
In Nederland zullen er vanaf 2025 ook zero-emissiezones komen. Hierin mag u alleen rijden met een camper vanaf Euronorm 5. In 2028 wordt dit vanaf Euronorm 6, oftewel vanaf bouwjaar 2014. Voor grotere campers gaat vanaf 2025 emissieklasse 6 gelden, met een maximale leeftijd van 5 jaar.
Waarom zoveel campers te koop? De populariteit van het camperleven neemt toe, waardoor er ook meer aanbod op de markt komt. Daarnaast wisselen mensen soms van model of grootte, wat leidt tot een divers aanbod van tweedehands campers.
De gemiddelde levensduur van een camper is ongeveer 20 jaar of 200.000 mijl, wat het eerst komt . Maar de realiteit is niet zo eenvoudig voor elk type camper. Die getallen kunnen sterk variëren, afhankelijk van de klasse van uw camper, hoe goed u er voor zorgt en een paar andere factoren.
Voor een camper ouder dan 15 jaar geldt het laagtarief (in 2025 € 29,10 – voor één jaar). Als de camper als bedrijfsauto op kenteken staat en een toegestane maximum massa heeft boven 3.500 kg is ook het laagtarief van toepassing. Het beëindigen van een schorsing is gratis, maar je krijgt geen geld terug.
Hoeveel kosten je kwijt bent aan je camper is afhankelijk van zijn leeftijd en onderhoudsgeschiedenis. Houd rekening met zo'n € 350 en € 650 per jaar.
Wij adviseren u de volgende dingen standaard bij u te hebben omdat ze in veel landen verplicht zijn: brandblusser, gevarendriehoek, reservelampjes, veiligheidshesjes, verbanddoos.