De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Natuurlijk wilt u dan weten wat een (nieuwe) DAF Truck kost. De prijzen verschillen per model en opties voor extra comfort, styling en multimedia. De prijzen voor een nieuwe DAF truck beginnen vanaf €60.000. Graag nemen wij u mee in alle mogelijkheden.
De nieuwprijs van de R500 begint ongeveer bij 145.000 euro exclusief BTW. Naast dat alle elektronische snufjes in de Scania R500 trekkers ideaal in gebruik zijn, heeft de bestuurder ook een ruime keuze aan cabines. Zo zijn er de R laag, R normaal, R Highline en R Topline.
De prijs is vooralsnog hoger dan die van een vrachtwagen op brandstof; een elektrische truck is 1,5 tot wel 4 keer zo duur als een truck op diesel en kost al gauw 250.000 tot 300.000 euro. Wel wordt overstappen steeds aantrekkelijker.
Op een veiling in Riyad, Saoedi-Arabië, is een vrachtwagen verkocht met twee V12 dieselmotoren en twaalf superchargers. De truck werd afgehamerd op 12 miljoen dollar, maar de koper betaalde inclusief koperspremie 13,2 miljoen. De reusachtige vrachtwagen is in de truckwereld beter bekend als 'Thor'.
Van onze redactie eonomie EINDHOVEN - Daf Trucks is sinds gisteren eigendom van de Amerikaanse vrachtwagenbouwer Paccar. Voor 933 miljoen gulden kochten de Amerikanen alle aandelen, die in handen waren van de Nederlandse staat, de Vlaamse deelregering en een aantal, voornamelijk institutionele, beleggers.
De snelste vrachtwagen is de Volvo Iron Knight uit 2016. Deze is in staat om een kilometer in 21.290 seconden af te leggen, met een topsnelheid van 276 km/u. De truck schiet in 4.6 seconden van 0 naar de 100 km/h. Dit is mogelijk dankzij de 2400 pk en 6000 Nm: dit geeft de truck bijzonder veel kracht.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Eén km met een 40-tons truck op waterstof kost aan waterstof 85 eurocent. Diesel kost 42 cent per km. Tesla semi kost rond 10 cent per km aan elektriciteit. Die Tesla semi, prijs 180.000 US dollar voor de versie met 800 - 900 km bereik, is binnen twee jaar volledig terugverdiend.
Hoe ver kan ik met een elektrische vrachtwagen rijden op een volle accu? Voor een 4x2-trekker met een gemiddeld gewicht van 30 ton is de actieradius ongeveer 300 km.
En kost een tweedehandse vrachtwagen met oplegger vaak ongeveer de helft, waarbij de prijs gemiddeld rond de 70.000,- ligt.
Zo kunt u al voor 365 euro per maand een Scania R500 leasen. Deze Scania lease kunt u op de site bekijken, waarbij ook alle voordelen staan beschreven over Scania leasing. Wanneer u een Scania leaset, zorgt dit ervoor dat u geen grote investeringen hoeft te doen.
De Scania V8-motoren zijn leverbaar met een vermogen van 520, 580, 650 en 770 pk.
Vrachtwagens rijden gemiddeld 13,4 jaar rond. De gemiddelde levensduur van een trekker is 7,4 jaar. Dat de economie weer aantrekt en de vervoerssector weer positiever gestemd is, blijkt onder meer uit de vernieuwing van het wagenpark.
Nummer 1: DAF
Met kop en schouders de winnaar is, van origine van Nederlandse bodem, het merk DAF. In 2019 koos maar liefst 42% van de wegtransport klanten van Beequip voor een DAF vrachtwagen leasen, in 2020 zitten we tot nu toe op 40%.
De TGS wordt ingezet voor distributie en korte afstanden. De M.A.N. – 26.440 TGS is een vrachtwagen met kraan. Deze vrachtwagen uit 2010 rijdt u al voor 72.000 euro.
Een waterstof brandstofcel voor een laptop kost momenteel rond de € 700 tot € 1.000, terwijl dit voor een voertuig rond de € 10.000 tot € 20.000 ligt (afhankelijk van het uitgangsvermogen en het aantal brandstofcelsystemen die de producent per jaar maakt).
Het drietal stortte zich op de toepassing van waterstof in traditionele verbrandingsmotoren. Het ontwerp van het voertuig blijft daarmee grotendeels gelijk, maar de brandstof is plotseling emissievrij. Gecombineerd met een grote actieradius en een korte tanktijd is het een zeer efficiënte oplossing.
EIGEN RIJDER VERDIENT GEMIDDELD € 47.500
Op basis van dat onderzoek wordt gesteld dat het jaarsalaris van eigen rijders 11,9 procent lager zou liggen dan wat zij als een chauffeur in loondienst zouden hebben verdiend. “In de beleving van de eigen rijder is het financieel resultaat een stuk positiever”, stelt NIWO.
Het aanvangssalaris van een Vrachtwagenchauffeurs bedraag meestal tussen de € 1.597 en € 2.216 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.964 en € 2.612 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Prijzen van tweedehands vrachtwagen occasions kunnen duizenden euro's onder de nieuwprijs van dezelfde wagen liggen. Een nieuwe vrachtwagen Scania bijvoorbeeld. De nieuwprijs van deze vrachtwagen ligt boven de €100.000,-. Een tweedehands Scania vrachtwagen uit 2014 bijvoorbeeld rijdt u al voor €30.000,-.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Gemiddeld verbruikt een vrachtwagen 30 tot 40 liter brandstof per 100 km. Het verbruik hangt logischerwijs af van de grootte en de lading van de vrachtwagen, maar ook van de omgeving waar deze in rijdt: in een stedelijk gebied of juist tussen meerdere steden.
Als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer, dan kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 830 kilometer rijden. Een tankinhoud van 500 liter gaat ongeveer 1.250 tot 1.660 kilometer mee.