Meestal ben je in totaal honderd a tweehonderd euro kwijt. Kies je ervoor om je bougiekabels en bougies zelf te vervangen dan ben je veel goedkoper uit. Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro.
Bougiekabels zijn belangrijke onderdelen van de auto. Ze hebben grote invloed op de prestaties van de motor omdat de stroom door de kabels wordt geleid. Door de jaren heen zijn bougiekabels verbeterd, tegenwoordig kunnen de bougiekabels wel 25.000 tot 100.000 kilometer mee.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Je bougiekabels vervang je door de kabels uit de rotorkap te halen en van de bougies te trekken. Plaats de nieuwe kabels op dezelfde plekken. Vervang ook de centrale kabel van de rotorkap naar de bobine. Het vervangen van bougie kabels is geen spannend werkje.
Bougiekabels zorgen er simpel gezegd voor dat de hoge spanning die in de bobine wordt geproduceerd, naar de bougie kunnen stromen. Bougiekabels zijn dan ook een heel belangrijk onderdeel van de auto, en hebben zoals al gezegd grote invloed op de prestaties van de motor.
Neem een multi meter en zet deze op weerstand meten, op 20 K is goed. Raak nu met 1 van je pennen de bovenkant aan van de bougie, waar dus de bougiekabel op zit. Raak nu met de andere pen de elektrode van de bougie aan. Lees nu de waarde op de multimeter.
Kosten bobine vervangen
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
Goede bougiekabels moeten dan ook beschikken over hittebestendigheid, sterke isolatie-eigenschappen en over weerstandsvermogen tegen trillingen en schommelingen in temperatuur en vochtigheid beschikken. Bougiekabels bepalen de kracht van de vonk, en bepalen hoeveel verlies er optreedt tussen de bobine en de bougies.
Je meet de kabel door de twee draden van je multimeter aan te sluiten op de bougiekabel, 1 aan de ene kant de andere aan de andere kant. De langste kabel heeft natuurlijk meer weerstand dan de kortste kabel. Als je de langste kabel meet zou deze maximaal ongeveer 15000 ohm aan weerstand moeten geven.
Voor het vervangen van een bobine moet daarom altijd eerst de accu worden losgekoppeld. Als de motor een overkapping heeft, zal de monteur deze losmaken om toegang te kunnen krijgen tot de bobine. Vervolgens wordt de defecte bobine losgeschroefd en wordt een nieuwe gemonteerd.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Met het juiste gereedschap is de vervanging van bougies ook voor doe-het-zelvers meestal geen probleem. Treden er toch problemen op, kan men zich eventueel met de vuistregels behelpen, maar let er wel op dat dit geen optimale oplossing is.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Gaat de standaard bougie gemiddeld tussen de 15.000 en 30.000 kilometer mee, zo gaat een longlife bougie gemakkelijk 60.000 kilometer of wel meer mee.
een bougie dop heeft max 5 ohm weerstand.
Nu, anno 2009, is een bougie zonder ontstoring nog wel te vinden, maar het meest gebruikt is de ontstoorde bougie, met een extra 'R' in de aanduiding. Deze 'R' betekend resistor, weerstand. En deze weerstand wordt geplaats om minder storing te veroorzaken in dingen als transistor-radio's.
Sport bougies en bougiekabels
Bovendien heeft de bougie slechts 5 Volt spanning nodig, terwijl de meeste gloeibougies 10 tot 12 Volt gebruiken. Het is daarmee een bougie die zorgt voor een razendsnelle en milieuvriendelijke start.
Wat doen de bougies? In één woord: vonken. In de volksmond is een bougie immers iets om vuur mee te maken. Onder de motorkap is dat evenwel geen vlam, maar een vonk die er op het juiste moment voor zorgt dat het benzine-luchtmengsel ontbrandt om een gecontroleerde ontploffing in de cilinder te creëren.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Wanneer een bobine niet meer goed werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning en zal hij minder of zelfs helemaal geen vonken meer afgeven. Dan zullen de cilinders niet gaan draaien en zal de motor natuurlijk niet aanslaan.
In tegenstelling tot bougies kunnen bobines ook afzonderlijk worden vervangen.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.