eenvoudige motorblok revisie (cilinder+zuiger+kleppen) = v.a. 350,-volledige revisie (ook krukas en lagers) = v.a. 450,-
We kijken eerst naar wat een revisie van het motorblok nou eigenlijk is. Simpel gezegd is een motorrevisie het opknappen van alle motordelen zodat je de motor een tweede leven inblaast. Hierbij haal je het hele motorblok uit elkaar, om vervolgens elk onderdeel grondig na te kijken en te reinigen.
Kosten motorrevisie
Koelvloeistof bijvullen: tussen de 50 en 90 euro, afhankelijk of je dit zelf uitvoert. Totale motorrevisie: tussen de 1.800 en 7.500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Een gereviseerde motor kan betrouwbaar zijn, maar het hangt af van de kwaliteit van de revisie en de gebruikte onderdelen. Wij bij RH-Revisie gebruiken uitsluiten de originele onderdelen van topkwaliteit.
De kosten van een motorrevisie
De prijs voor de reparatie van afzonderlijke motoronderdelen zoals de nokkenas of de cilinderkop ligt meestal tussen de 150 en 500 euro. Voor een complete motorrevisie liggen de kosten meestal hoger, vanaf 3.500 euro.
eenvoudige motorblok revisie (cilinder+zuiger+kleppen) = v.a. 350,- volledige revisie (ook krukas en lagers) = v.a. 450,-
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Daar zit je bijvoorbeeld ook met het afstellen van de in- en uitlaatkleppen, het vervangen van pakkingen en verversen van motorolie. De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro.
De prijs verschilt afhankelijk van het merk en model van je scooter, maar gemiddeld kan het vervangen van een cilinder tussen de 100 en 300 euro kosten.
Tijdens een grote beurt zal de monteur bijvoorbeeld ook naar de lichten kijken, hij zal de kleppen stellen en de hele scooter schoonmaken en poetsen. Voor een grote beurt betaalt u gemiddeld €125 – €225 afhankelijk van de grootte van de motor en het merk van de scooter.
De kosten voor het afstellen van kleppen op je scooter variëren per locatie en merk. Gemiddeld liggen de kosten tussen €50 en €150, inclusief arbeid en materiaal. Deze investering voorkomt echter potentiële motorproblemen op lange termijn, zoals verminderde prestaties en hoger brandstofverbruik.
Olie verwisselen na 1000km (of na 15 uur voor motoren met een urenteller) is heel gebruikelijk, maar ook een compleet blok-revisie na 20.000km gewoon omdat het servicemanual dat voorschrijft.
Een probleem als een defecte motor kan namelijk flink in de papieren lopen. Omdat een gereviseerd onderdeel zo goed als nieuw is, gaat het langer mee dan een gewoon tweedehands onderdeel.
De bedoeling van een blokrevisie is om versleten delen te vervangen en preventief kwetsbare delen te vervangen 'nu het blok toch open ligt'.. Een revisie beginnen we het liefst met een goeie testrit. Na diagnose komt demontage, dan reinigen en controleren op slijtage.
Een maximale kilometerstand van 20.000 km is goed voor een tweedehands scooter. Hiermee kun je nog veilig rijden zonder dure onderhoudskosten. 50.000 km is ongeveer te veel voor een occasion zonder onderhoudspapieren.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Ons advies is om uw brommer of scooter iedere 3000 kilometer te laten nazien. Tijdens de onderhoudsbeurt wordt in ieder geval de motorolie vervangen.
Je motor zelf reviseren, wat kun je doen? Je kunt natuurlijk onderdelen bij ons kopen en deze zelf vervangen. In principe is het reviseren van een motorblok een klus voor specialisten, omdat het uit elkaar halen en in elkaar zetten alleen al een ingewikkelde klus is die je zeker niet mag onderschatten.
Een indicatie van de kosten voor de inbouw van een ruilmotor is € 4.000 a € 4.500.
Je werk reviseren geeft je de kans om fouten in een vroeg stadium te ontdekken en te herstellen, dus voordat ze een probleem worden. Het maakt niet uit of je nu een kort artikel of een lang boek reviseert, het loont altijd de moeite extra tijd te nemen en ervoor te zorgen dat elke zin niet minder dan perfect is.
Inlopen motor
Deze ruwheid zorgt ervoor dat deze motoronderdelen minder warmte afgeven en dus suboptimaal werken. Tijdens de eerste 1000 tot 2000 kilometer is het daarom raadzaam om de gereviseerde motor op een laag pitje te laten draaien.
Een kapotte of een versleten motor betekent niet automatisch dat een motor niet meer te reviseren is. Onderdelen die versleten zijn, worden vervangen, waardoor uw motor nog vele kilometers mee kan. U bespaart veel geld, want reviseren is aanzienlijk goedkoper dan een nieuw motorblok aan te schaffen.