Een binnenband vervangen voor een normale fiets kost rond de €26-29 euro, inclusief de binnenband en eventuele velg lint indien nodig. Het tarief is hetzelfde voor elektrische fietsen, tenzij de fiets een voor- of achterwielmotor heeft waarvan de band lek is.
Prijzen veelvoorkomende reparaties
Binnen-/buitenband voor vervangen (met voorwielmotor) €28. Binnen-/buitenband achter vervangen €15. Binnen-/buitenband achter vervangen (met achterwielmotor) €30. Kleine slag uit het wiel halen €15.
Stadsfietsbanden zijn doorgaans voordeliger en kosten tussen de €10 en €30 per stuk. Voor hoogwaardige racefiets- of mountainbikebanden kun je echter prijzen tegenkomen tussen de €30 en €80 per band Belangrijk bij het kiezen van een fietsband is om zowel je budget als je beoogde gebruiksdoeleinde in het oog te houden.
Met het juiste fietsgereedschap en een beetje geduld kan ook jij binnen 10 minuten de binnenband van je fiets vervangen of plakken. Het begint natuurlijk bij goed fietsgereedschap. Gelukkig heb je voor het vervangen van je binnenband niet bijzonder veel nodig.
Een binnenband kun je het beste in het doosje bewaren, zodat het bandje minder word bloot gesteld aan licht. Houd je de banden binnen, dan kun je ze na 5 jaar nog wel gebruiken. Heel veel langer dan 5 jaar bewaren is niet aan te raden i.v.m uitdroging van de band.
Haal de binnenband eruit en kijk of u iets scherps ziet zitten. Als er een stukje glas in zit, haal het er dan voorzichtig uit. Vul een emmer met water, pomp de band op en haal het dan door het teiltje met water. Als er belletjes in het water omhoogkomen, weet u waar het lek zit.
Normaal kost een onderhoudsbeurt 85 euro, ongeacht het type fiets.
Wanneer het voelt alsof de fiets versnelling af en toe "doortrapt", kan het zijn dat uw fiets versnelling niet meer goed staat afgesteld. Na enige tijd zal de kabel die het versnellingssysteem bedient, zijn opgerekt. Het kan dan zo zijn dat uw fiets niet meer goed schakelt.
Een jaarlijkse onderhoudsbeurt door de fietsenmaker verlengt de gebruiksduur van je fiets aanzienlijk. Daarnaast kun je zelf wat klein onderhoud aan je fiets uitvoeren. Het kost weinig tijd en zorgt ervoor dat je fiets soepel blijft rijden.
Bij een onderhoudsbeurt stadsfiets worden onder andere alle bouten en moeren aangedraaid, de ketting gespannen en gesmeerd, speling wordt overal van afgehaald, alle kabels worden gecontroleerd en afgesteld, de verlichting wordt gecontroleerd, wielen gericht, spaken worden gespannen/gecontroleerd en natuurlijk wordt de ...
De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer.
Schakel de Wegenwacht in. Lukt het niet om zelf je lekke band te verwisselen? Of sta je op een plek waar je dit niet veilig kunt doen? Meld dan jouw pechgeval en de Wegenwacht komt je zo snel mogelijk helpen.
Heb je schade veroorzaakt aan (de auto van) anderen doordat je een lekke band had? Dan is dit verzekerd op je autoverzekering. Het maakt hiervoor niet uit of je een WA, WA+ of All Risk dekking hebt.
Het is niet veilig om door te rijden met een lekke band. Een paar redenen hiervoor zijn: een lekke band zorgt ervoor dat u minder controle heeft over de auto. Het kan meer schade brengen aan uw band. En het kan schade brengen aan de velg.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Laat de band helemaal leeglopen en schuur de plek rondom het lek licht op. Daarna breng je de solutie aan ter grootte van de plakker die je wilt plaatsen. Wacht een paar minuten, breng de plakker aan en druk hem goed aan. Als je met zelfklevende plakkers werkt, hoef je de band alleen maar op te schuren.
Om de gaatjes in een binnenband gemakkelijk te vinden, is een emmer water een handig hulpmiddel. Pomp de fietsband opnieuw op en dompel hem onder in de emmer, stukje per stukje. Als je luchtbellen ziet verschijnen, weet je dat daar een gaatje zit.