Na Italië, Finland en Noorwegen blijkt België het vierde duurste land te zijn om een auto te hebben: gemiddeld kost een auto hier 696 euro per maand. Als we de cijfers van nabij bekijken, kost een benzinewagen in België maandelijks 780 euro, een dieselwagen 688 euro en een elektrische wagen 857 euro.
De rijtaks (of gewoon wegenbelasting)
De bedragen variëren van zo'n 80 (voor een 0,7-liter motor) tot zo'n 2.000 euro (voor motoren groter dan 4,0 liter) per jaar. Hierbij zijn de verschillen tussen diesel en benzine vaak een heel stuk minder groot dan in Nederland, wat verklaart waarom België zo'n dieselland is.
Tweedehands auto kopen in België is goedkoper
Een auto kopen in België kan een goed idee zijn, als je je goed inleest. Over het algemeen zijn de auto's in dit land een stuk goedkoper. Het verschil tussen de autoprijzen wordt goed merkbaar als je kijkt naar de auto's uit luxere klasse.
Veel duurder dan in het buitenland. Ten opzichte van geheel Europa zijn auto's in ons land gemiddeld 18,5% duurder. Dat heeft alles te maken met de BPM: een belasting die wordt berekend over cataloguswaarde en CO2-uitstoot van een auto. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer BPM je betaalt.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Na Italië, Finland en Noorwegen blijkt België het vierde duurste land te zijn om een auto te hebben: gemiddeld kost een auto hier 696 euro per maand. Als we de cijfers van nabij bekijken, kost een benzinewagen in België maandelijks 780 euro, een dieselwagen 688 euro en een elektrische wagen 857 euro.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Bij het kopen van een tweedehands auto in België is het verplicht om een BPM aangifte doen. Zonder deze handeling ontvang je geen Nederlands kenteken. Je koopt een auto uit het buitenland namelijk altijd zonder kenteken. Pas na de registratie ontvang je een Nederlands kentekenbord, en mag je de weg op.
Een auto kopen in België gaat net even anders in zijn werk dan in Nederland. Zo hoef je niet naar een postkantoor om de auto over te schrijven. Ook ontvang je van de verkoper altijd een 'car pass' met de kilometerhistorie en de verkoper is verplicht een technische keuring uit te laten voeren.
De goedkoopste markten in de eurozone zijn Finland, waar voor de onderzochte modellen enkel prijsverschillen van minder dan 20% werden opgetekend, en Nederland, met slechts één prijsverschil van meer dan 20%.
Je Belgische occasion op naam zetten in Nederland
Met het transitkenteken kun je je auto dus zelf van België naar de Nederlandse grens rijden. In Nederland mag je daarmee niet rijden. Bovendien moet je auto eerst door de RDW gekeurd worden, en moet je BPM betalen, voordat er Nederlandse kentekenplaten op komen.
Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Autorijden is niet goedkoop. Het goede nieuws is dat u zelf invloed heeft op de maandelijkse kosten voor uw auto. De gemiddelde kosten per maand liggen volgens Nibud tussen de €294 en €645. Dat is vrij ruim, dus zetten we op een rij aan welke kosten u moet denken.
Als u een auto gaat kopen, moet u het kenteken op uw naam laten zetten. Dat heet overschrijven. Na de overschrijving bent u verantwoordelijk voor de motorrijtuigenbelasting, een WA-verzekering en de apk goedkeuring.
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
De BIV mag niet minder bedragen dan 41,99 EUR. Dit minimum wordt jaarlijks op 01/07 geïndexeerd en bedraagt: vanaf 01/07/2022: 50,38 EUR. vanaf 01/07/2021: 46,23 EUR.
Als u een nieuwe auto koopt, betaalt u 21% btw op de verkoopprijs.
In België moet u het voertuig eerst fiscaal aangeven en technisch laten keuren, daarna laten verzekeren en – als u het voertuig in het verkeer brengt – inschrijven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
U maakt een online afspraak voor een keuring van de auto bij de RDW. Naar deze keuring neemt u het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. En zo nodig aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands apk-keuringsrapport of andere voertuigdocumenten.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro. Deze cijfers van platform Autoscout24 suggereren een prijsstijging van ruim 28 procent in twee jaar tijd.
Kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen in 2022
Voor een gemiddelde auto zou de kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen 39 cent moeten zijn. Nu is de maximale onbelaste kilometervergoeding 19 cent.