Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel.
Het koudemiddel moet geregeld worden aangevuld; een drooglopende airco gaat zeker stuk. Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
De airco condensor zit aan de voorkant van uw auto gemonteerd, net achter de voorbumper. De condensor ziet er een beetje hetzelfde uit als een radiateur, alleen dan een stuk kleiner. Simpel gezegd is het een aluminium auto-onderdeel waarin buisjes van de ene naar de andere kant lopen.
Compressor airco vervangen: de kosten
Dit is erg vermoeiend en zal sneller leiden tot concentratieverlies dan onder normale omstandigheden (met een goed werkende airco). Het is mede daarom niet aan te bevelen met een kapotte aircopomp te blijven rijden.
Een defecte airco compressor kan als volgt worden herkend: Lekkage. Geluidsontwikkeling. Onvoldoende koeling.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Een condensor airco werkt eigenlijk hetzelfde als een radiator, alleen dan met het tegenovergestelde effect. In plaats van lucht te verwarmen, koelt een condensor de lucht. Hij kan op allerlei manieren koelen, maar in de auto wordt over het algemeen chemische koeling toegepast.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Een aircosysteem is vrijwel onderhoudsarm. Toch is het goed om minimaal 2 keer per jaar een check uit te voeren. Aangezien je met stof en vuil van buiten te maken hebt, is de kans aanwezig dat de werking van de airco met de tijd minder wordt.
Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel. Helaas kun je niet besparen op de garage.
De gemiddelde prijs van alleen een aircopomp ligt om en nabij de vijfhonderd euro, exclusief de arbeidskosten. Uiteraard is deze prijs merkafhankelijk en type-afhankelijk. Al met al kunt u als richtlijn rekenen op een all-in prijs van rond de achthonderd euro.
Een condensor is een systeem dat wordt gebruikt voor het condenseren van stoom en andere gasvormige stoffen. Tijdens het condenseren worden stoffen vanuit een gasvormige toestand naar een vloeibare toestand gebracht. Dit gebeurd door de warmte weg te nemen. Door bijvoorbeeld stoom af te koelen ontstaan waterdruppels.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Je moet net zoveel olie bijvullen als er in de oude condensor zat, leegkieperen dus. Overigens zijn er twee maten condensors voor de 450, Jos kan je vertellen hoe je het verschil ziet. Bij een goed werkende airco zal de meeste olie in de compressor zitten, daar hoort het ook.
Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-. Om de verdamper te vervangen moet het (afhankelijk van merk en type auto) dashboard gedemonteerd worden.
De meeste airco's hebben een afvoerbak voor het condenswater en een systeem van pvc-buizen waarmee het water kan afgevoerd worden. Sommige inbouwtoestellen beschikken over een afvoerpomp om het condenswater hogerop in het vals plafond te pompen en dan via zwaartekracht naar de riolering af te voeren.
Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals verkoudheid. Het advies is om het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet groter dan 6 °C in te stellen. Een paar graden koelen is voldoende, het verbetert het leef- en werkklimaat al enorm.
Waarschijnlijk zit er te weinig koelmiddel in het systeem, door een lek in het koelsysteem. Wanneer uw airco alleen warme lucht blaast als de auto stil staat, is waarschijnlijk uw ventilator van de condensor defect, dit gebeurd vaak bij onder andere Audi, Volkswagen en Seat voertuigen.
Bij normale condensdrogers kun je de condensor uit de droger halen en hem schoonmaken met de douchekop. Bij een warmtepompdroger kan dat meestal niet. Zuig dan de condensor en het ventilatierooster van de condensor met de stofzuiger schoon voor een goede luchtcirculatie.
Hoe lang het duurt om de airco bij te vullen van je auto is natuurlijk afhankelijk van je aircosysteem. Normaal gesproken zal dit niet langer dan een half uur tot een uur in beslag nemen.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel. Vandaar dat airco-onderhoud ook zo belangrijk is.