Om online te adverteren zullen de advertentiekosten tussen de €250,- en €1.500,- per maand liggen. Afhankelijk van de omvang van de campagne, de concurrentie op de zoekwoorden en de sector van het bedrijf kunnen deze kosten natuurlijk oplopen. Naast de advertentiekosten zijn er de opstart- en onderhoudskosten.
Het gebruik van Facebook en Instagram is gratis. Voor het maken van advertenties moet je een bedrijfsaccount aanmaken, ook dit kost niets extra's. Vervolgens kun je al een breder publiek bereiken vanaf 1 euro per dag.
De kosten van adverteren via social media kanalen
De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand. Social media marketing heeft namelijk méér om het lijf dan alleen het verspreiden van productafbeeldingen of het gebruiken van populaire hashtags.
Wat Facebook-advertenties je opleveren
Facebook-advertenties leveren 2 belangrijke dingen op: De mogelijkheid om een bepaald aantal en type mensen te bereiken. Via deze mensen zoveel mogelijk van de gewenste resultaten behalen.
Facebook-advertenties hebben wel zin
Maar het is toch ook normaal dat jongeren als eerste de nieuwe snufjes willen uitproberen. Daarnaast is te zien dat ouderen wel heel trouw dagelijks gebruik blijven maken van Facebook. Adverteren op Facebook heeft dus zeker wel zin voor de leeftijdsklassen vanaf 40 jaar.
De hoogte van de kosten hangen af van de doelstelling die je hebt gekozen, de looptijd van je advertentie en de omvang van je doelgroep. Gemiddeld gezien liggen de kosten voor 1000 weergaven tussen de €1,25 en €6,30. De kosten per klik op een link zijn kunnen €0,10 kosten, maar ook €2.
Hieronder een klein overzicht van de hoeveelheid mensen die je zult bereiken met de volgende budgetten: €50 tot €150: 10.000 mensen. €200 tot €350: 25.000 mensen. €400 tot €750: 50.000 mensen.
Maar gemiddeld gezien, zien wij dat de meeste kmo's gemiddeld tussen de €1000 en €1500 spenderen per maand aan Google Ads. Dat is zo'n €18.000 per jaar. Hoe kleiner het bedrijf, hoe kleiner het budget natuurlijk. De kleinste campagnes starten bij zo'n €300 per maand.
Hoe start je met social media adverteren? Eigenlijk is het starten met adverteren op social media heel simpel. Je kunt direct vanuit je social media kanaal berichten 'boosten', of via het advertentiesysteem van het kanaal campagnes opzetten op de juiste doelstelling.
De meeste online marketing projecten worden per uur berekend. Een zzp'er of freelancer vraagt gemiddeld 50 tot 100 euro per uur (excl. btw) en een online marketing bureau gemiddeld 80 tot 150 euro per uur (excl. btw).
Heeft je Facebookcampagne een gemiddelde CTR boven de 0,70 procent, kost de gemiddelde click minder dan €0,51 en is je CPM lager dan €3,50? Dan sta je er goed voor. Maar bedenk wel dat deze cijfers niet per se iets zeggen over hoe succesvol je campagne onderaan de streep is.
Wat is de gemiddelde CPM? De gemiddelde CPM voor social media advertenties (Facebook, YouTube en Linkedin) ligt rond de €7,- per 1000 impressies. Bij Google Display advertenties ligt de gemiddelde CPM tussen de één à twee euro per 1000 impressies.
Het meeste logische doel aangezien Instagram echt een kanaal is voor (visuele) inspiratie en interactie. Op dit kanaal staat het bouwen van een community centraal. Bovendien is het volledig op mobiel gericht. De gemiddelde CTR op Instagram is om die redenen dan ook een stuk lager dan op Facebook, namelijk 0,52%.
Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker. Dat betekent dat je met 10 euro per dag ongeveer 33 tot 100 mensen per dag kunt bereiken.
Tik op of op je profielfoto rechtsonder om naar je profiel te gaan. Tik rechtsboven op en vervolgens op Instellingen. Tik op Account en vervolgens op Delen in andere apps. Selecteer Facebook.
Op aanbodpagina.nl, marktplaats.nl, speurders.nl, tweedehands.net, zoekertjeskrant.nl, marktplaza.nl, kan je gratis een tijdelijke advertentie plaatsen.
Met zo'n 80 à 90 tekens (of ca. 13 woorden) biedt je Facebookers al meer dan voldoende context én zorg je er ook meteen voor dat je advertentie goed wordt weergegeven op zowel desktops als op tablets en mobiele telefoons.
LinkedIn kan advertentiekosten op basis van twee biedstrategieën in rekening brengen: CPC (cost per click) of CPM (kosten per 1000 weergaven). De gemiddelde CPC op LinkedIn ligt tussen de 2 euro en 3,50 euro per klik. De gemiddelde CPM op LinkedIn ligt tussen de 7 euro en 10 euro per 1000 weergaven.
Aan de hand van de klikfrequentie (CTR) kunt u meten hoe goed uw zoekwoorden, advertenties en gratis vermeldingen presteren. De CTR is het aantal klikken op uw advertentie gedeeld door het aantal keren dat uw advertentie is weergegeven: klikken ÷ vertoningen = CTR.