Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Het ABS-systeem checkt zichzelf elke keer als de auto wordt aangezet. Als je de auto start zal het lichtje even kort oplichten. Als het systeem een probleem vindt dan zal het licht aanblijven. Is er niets aan de hand dan gaat het licht ook weer direct uit.
Werking van de inductieve ABS-sensor
De inductieve ABS-sensor bestaat uit een permanente magneet waar een spoel omheen zit. De magnetische veldsterkte verandert wanneer een magnetismegevoelig voorwerp door het veld van de magneet beweegt.
Je moet een noodstop maken met een auto met ABS. Hoe kun je het beste remmen? A:Je trapt zo stevig mogelijk op de rem en houd deze vast tot je stilstaat. B:Je gaat pompend remmen waarbij je de rem telkens even loslaat.
Deze sensoren kunnen worden gecontroleerd via een diagnoseapparaat of een oscilloscoop. Als het waarschuwingslampje gaat branden, is het mogelijk dat de ABS-computer defect is of niet meer werkt. Dit is een relatief ernstig probleem dat professionele tussenkomst vereist.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren. Een groen lampje geeft namelijk aan dat dit systeem naar behoren werkt. Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar.
ABS lampje brandt
Het ABS lampje van je auto zal branden wanneer het systeem in werking treedt. Dat is dus heel normaal. Echter is dit lampje bedoeld om aan te geven als er een defect binnen het ABS systeem is. Bij het starten van je auto zul je meerdere lampjes zien op je dashboard.
Als ABS is werking is voel je pulsen op het rempedaal. Dit komt omdat de kleppen heel snel open en dicht gaan. Dit kan wel tot 15 keer per seconde zijn.
Meestal merk je hier weinig van, maar een knipperend ESP-lampje is dus een waarschuwing; pas je snelheid aan en let goed op. Het ESP-lampje brandt: dit betekent dat er een ESP-storing is en dat het dus mogelijk is dat het systeem niet goed werkt. Ga naar je garage en zorg dat er naar gekeken wordt.
Sluit de slang van de pomp aan op de onderhavige ontluchtingsnippel van de remcilinder (remklauw). De door de pomp aangezogen vloeistof wordt in een speciaal reservoir opgevangen en de lucht wordt eruit geschift. Ontluchten door de druk in het expansiereservoir op te voeren.
Dit lampje met een uitroepteken in een driehoek gaat branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. De auto wordt beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren. Als dit lampje gaat branden moet er (als mogelijk) direct naar een garage gereden worden.
Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie. De sensoren kunnen ook defect raken door blootstelling aan hitte, vocht en vuil.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
De meest eenvoudige check is met de contactsleutel op ''contact''. Dat is dus de stand waarbij alle controlelampjes oplichten. Als het goed is valt u ook het lampje op met de ABS aanduiding. Dan is dit systeem duidelijk aan boord en weet u wat u moet bestellen.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
Dit type Hall sensor wordt vaak als toerentalsensor gebruikt, bij bijv. het krukastandwiel. Het toerental van de krukas wordt doorgegeven aan de ECU die hiermee de ontsteking regelt en aan het instrumentenpaneel om de toerenteller aan te sturen.
ABS is een afkorting die staat voor Anti Blokkeer Systeem en is een veiligheidsvoorziening van een auto. Het is een elektronisch systeem dat in werking kan treden als je een noodstop moet maken met je auto. Zoals de naam al aangeeft, voorkomt ABS dat de wielen gaan blokkeren als je hard op het rempedaal trapt.
Een noodstop is het zo snel mogelijk uitschakelen en/of stilzetten van een apparaat, voertuig of installatie in geval van nood.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
Je kan dus wel zeggen dat het standaard invoeren van een ESP-systeem in de auto het rijden op de weg een stuk veiliger maakt. Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen rijden er op dit moment dus nog veel auto's op de weg die nog niet standaard voorzien zijn van een ESP-systeem.