De brutowinstmarge betreft een percentage van de omzet dat overblijft als je alle inkopen hebt betaald. Je drukt de brutowinstmarge uit in en percentage van de inkoopprijs of inkoopwaarde. Je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken: Omzet - kostprijs van producten / omzet * 100%
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Brutowinstmarge berekenen
Dit doe je door de totale brutowinst te delen door de totale omzet en dit keer 100% te doen. Simpeler gezegd maak je de volgende berekening: deel (totale brutowinst) / geheel (totale omzet) x 100 = brutowinstmarge.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal.
(brutowinst / netto omzet) * 100% = (netto omzet – inkoopwaarde omzet) / netto omzet * 100%. Hoe hoger de brutomarge, hoe meer waarde de onderneming aan haar producten toevoegt. Anders geformuleerd: hoe hoger de brutomarge, hoe meer er overblijft om interne kosten te financieren en winst te realiseren.
De brutomarge is een verhouding die meet hoe winstgevend uw bedrijf is. Het vertegenwoordigt het percentage van de totale verkoopopbrengsten dat uw bedrijf behoudt na het maken van de directe kosten die verband houden met de productie van de verkochte goederen en diensten.
Zo is de brutowinstmarge dus het percentage wat je overhoudt na aftrek van de inkoopkosten. Je kunt dit percentage dus verhogen door óf je omzet te verhogen (waarbij de inkoopkosten gelijk blijven) óf door je kosten te verlagen.
Een positieve kasstroom is een goede indicator voor hoe gezond je bedrijf is. Om je cashflow te analyseren kijk je onder andere naar werkkapitaal en liquiditeit. Werkkapitaal is de motor van je onderneming: het geld waarmee je dagelijkse uitgaven voor je bedrijf betaalt zoals voorraden, salarissen of onderhoud.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar je moet óók de cashflow goed in de gaten houden, zodat je altijd weet hoeveel geld er in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn.
Reacties. Dat is eigenlijk hetzelfde, en wordt doorelkaar gebruikt. Maar als je het heel precies wilt doen, dan is de brutowinst een bedrag en de brutowinstmarge een percentage. Als je iets voor 2 Euro inkoopt, en je verkoopt het voor 2.20 Euro, dan is je brutowinst 20 cent, en je bruto winstmarge 10%.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen.
De winstmarge is de verhouding tussen de omzet en de winst, anders gezegd: hoeveel procent van de omzet overblijft als winst voor de onderneming. Deze ratio wordt ook vaak gebruikt op kleinere schaal bijvoorbeeld bij de vergelijking van twee investeringsmogelijkheden.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de retailer kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit alles hangt af van het soort product en wie voor de marketingactiviteiten betaalt.
Wanneer je het als ondernemer hebt over bruto of netto, gaat het meestal over de prijs van een product met de omzetbelasting (btw). De brutoprijs is inclusief btw, de nettoprijs is exclusief btw.
Antwoord. Die winstmarge kan onderhandeld worden, maar schommelt afhankelijk van het project rond 12 procent.
Winstmarge over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30% hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
De gemiddelde winst (GW) is het verschil tussen de verkoopprijs (P of GO) en de kostprijs (GTK).
Een belangrijk kengetal voor (obligatie)beleggers is dan ook de netto schuld/EBITDA -ratio. Over het algemeen is deze ratio onder de 2 goed, maar boven de 3 is hoog, boven de 4 is te hoog.
Wat is een goede solvabiliteit? Hoe hoger de solvabiliteit hoe beter, maar een solvabiliteit tussen 25% en 40% wordt als gezond beschouwd.
De gewenste waarde voor dit kengetal ligt tussen de 1 en 1,5. Bij een waarde die kleiner is dan 1 ben je niet liquide en kun je niet voldoen aan de kortlopende verplichtingen met faillissement als gevolg.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
De brutowinst is heel simpel gezegd de omzet die je maakt minus de inkoopkosten hiervan. Hierna trek je de overige kosten ervan af. Op dat moment houd je de nettowinst over.
Als een ondernemer/bedrijf marge-goederen doorverkoopt dan wordt er alleen btw verrekend over de winst omdat over de inkoopsprijs al eens btw betaald is. De term “marge” maakt de ondernemer hierop attent. Zodoende zijn goederen van een particulier, automatisch marge-goederen.