IJsland. IJsland is niet geheel spoorloos, het heeft hier en daar nog wat trajecten liggen. Deze stammen uit de tijd dat er in IJsland daadwerkelijk treinverkeer was. In 1913 werd een smalspoorbaan van ruim 12 kilometer in gebruik genomen, dit had te maken met de uitbreiding van de havens in IJsland.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
Spoorlijnen in IJsland bestaan niet. In vroeger jaren hebben in IJsland drie spoorlijnen bestaan, maar niet als middel voor openbaar vervoer.
Het Belgische spoorwegnet heeft 3.607 kilometer spoorlijn. België is daarmee één van de landen met de hoogste spoordichtheid als je kijkt naar de landoppervlakte, en een van de drukst bereden netten in Europa. Op het Belgische spoorwegnet zijn er 11.925 kunstwerken zoals tunnels, overbruggingen en voetgangersbruggen.
De eerste spoorlijn ter wereld dateert van 1825 toen George Stephenson in Engeland de steden Stockton en Darlington met elkaar verbond door middel van rails. De lijn was bestemd voor het vervoer van steenkool. De wagens werden gesleept door stoomlocomotieven. Het reizigersvervoer gebeurde met paardentractie.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
De reden dat in veel landen de treinen links rijden, is dat de spoorwegen een Britse uitvinding zijn en in veel landen het spoorwegnet is aangelegd met Brits kapitaal en met Britse ingenieurs. Ook in Nederland wordt nog hier en daar links gereden.
In Nederland ligt 2809 km spoorlijn, waarvan 2.061 km geëlektrificeerd is en 931 km enkelsporig. In totaal ligt er in Nederland 6.505 km spoor (dubbelspoor dubbel geteld en inclusief spoorwegemplacementen e.d.).
Het grootste station van Nederland is wederom Utrecht Centraal met 194.000 in- en uitstappers en gaat traditioneel nek-aan-nek met Amsterdam Centraal met 192.000.
Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven. Voor de echte trein-fanaten zijn hier nog wat meer cijfers, over de verschillende onderdelen. De bakken zijn onderverdeeld in: 87 ICM's (intercitymaterieel of koplopers) 3-wagenstel en 50 ICM's 4- wagenstel.
Griekenland: geen verbinding
In Spanje zijn prachtige treinen, maar ze rijden bijna nooit. Het moeilijkst wordt Griekenland. Dat land heeft eigenlijk gewoon geen treinverbindingen met andere EU-landen.
Auto of motor
Het Nederlandse rijbewijs is geldig in IJsland, ook bij het huren van een voertuig. Een IRB (internationaal rijbewijs) is niet vereist.
Reis je alleen door IJsland, dan is de bus wel veel goedkoper. Bussen rijden verder vooral in het hoogseizoen en op basis van een beperkte dienstregeling in het laagseizoen. Ook dit kan betekenen dat je genoodzaakt bent om een auto te huren, afhankelijk van waar je precies naaroe wilt reizen binnen het land.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest.
Valkenburg
Dit station is het oudste nog bestaande station van Nederland. Het stationsgebouw ziet er kasteelachtig uit en geeft je daardoor een sprookjesachtig gevoel.
Railinfratrust BV is het bedrijf (eigendom van de Nederlandse Staat) dat in juridische zin eigenaar is van het overgrote deel van de spoorweginfrastructuur. Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet.
Over ons Onze organisatie
De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Spoorstaven gaan ongeveer dertig jaar mee. Slijtage van rails is afhankelijk van de intensiteit van het treinverkeer en van het materieeltype dat over het spoor rijdt.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Transportkarren zonder bok
Toen eind zeventiende eeuw in Frankrijk en de Verenigde Staten grote vervoerskarren zonder bok gebruikt gingen worden voor het transport van landbouwproducten, was rechts rijden echter de meest logische keuze.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.