Wat zijn de kosten voor het vervangen van de aandrijfas De prijzen voor het onderdeel zelf variëren voor dit model van € 71,70 tot € 112,89. De totale prijs van de aandrijfas, stofhoezen, bevestigingen en arbeidsloon voor de vervanging van de gemiddelde auto op beide assen bedraagt € 1000,- tot € 2000,-.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen. Als deze namelijk iets verschillen door slijtage of een ander merk, is er een kans dat de as onder het rijden wordt kromgetrokken.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden. Een kapotte aandrijfas kan op den duur namelijk ook andere onderdelen beschadigen.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is. De trillingen zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten bussen van de aandrijfas.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop.
Gebogen of beschadigde aandrijfas: Een gebogen of beschadigde aandrijfas kan trillingen en lawaai veroorzaken, vooral bij hoge snelheden . Versleten cardankoppelingen: De cardankoppelingen aan elk uiteinde van de aandrijfas kunnen na verloop van tijd verslijten, waardoor er een bonkend geluid ontstaat bij het accelereren of schakelen.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn: Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.Speling in het wiel als je de auto opgekrikt hebt.Trillingen in het stuur, vooral als je harder rijdt.
Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels.
Als u zich in een stads- of straatlimiet bevindt, is het veiliger om nog een paar kilometer door te rijden op een kapotte aandrijfas, maar dit op een snelweg doen is volkomen riskant. Dit mag echter alleen worden gedaan om uw auto van de weg te halen, te parkeren en contact op te nemen met een sleepwagen.
Versleten en beschadigde aandrijfassen vervullen hun rol niet goed. Dit kan resulteren in overmatige speling in de aandrijfas en homokinetische koppelingen, wat schade kan veroorzaken aan de aandrijfas, het differentieel, de transmissie en de transaxlebehuizing . Het is niet veilig om te rijden met een versleten of beschadigde aandrijfas.
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen. Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak. Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.
U dient de aandrijfas – afhankelijk van de oorzaak – zo snel mogelijk te vervangen of te repareren. Het defect heeft een negatieve invloed op de rijveiligheid van uw auto. De verbinding kan barsten of breken tijdens het rijden.
De kosten van een nieuw aandrijfas-steunlager zijn afhankelijk van verschillende factoren, maar de meeste die beschikbaar zijn op PartsGeek.com kosten ergens tussen de $ 50 en $ 250. Omdat het belangrijk is om het door de fabrikant aanbevolen onderdeel te gebruiken, moet u een lager vinden dat in uw specifieke voertuig past.
De installatie van een nieuwe wiellager neemt gemiddeld 60 minuten in beslag. Het vervangen van de wiellager kan een dure klus zijn. De gemiddelde prijs ligt meestal tussen de 350 en 450 euro. Die wiellager vervangen kosten kunnen echter sterk uiteen lopen en zijn van meerdere factoren afhankelijk.
Een voertuig met een aanzienlijk versleten wiellager mag niet worden aangedreven. Als het wiellager volledig defect raakt, is het mogelijk dat de wielnaaf en het wiel loskomen van het voertuig en ernstige schade of letsel veroorzaken. Het wordt dus zeker afgeraden om te rijden, en eigenlijk mag het ook helemaal niet!
Een rammelend geluid bij de ophanging aan de voorkant van de auto is het duidelijkste symptoom van een defecte fuseekogel. Het geluid is afkomstig van de kogel die te los in de kom zit. Een ander bekend symptoom zijn trillingen van de ophanging.
Een versleten wiellager is bij APK bovendien ook afkeur, om maar te benadrukken dat er zeker een veiligheidsrisico is.
Zet het voertuig gewoon in de parkeerstand, zet het voertuig in neutraal en beweeg de kruiskoppelingsjukken heen en weer . Te veel beweging is een indicatie dat u het moet laten vervangen. Controleer ondertussen ook op zichtbare roest op de lagerkapafdichtingen, wat een andere indicatie kan zijn van problemen met de aandrijfas.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de aandrijfas
De prijzen voor het onderdeel zelf variëren voor dit model van € 71,70 tot € 112,89. De totale prijs van de aandrijfas, stofhoezen, bevestigingen en arbeidsloon voor de vervanging van de gemiddelde auto op beide assen bedraagt € 1000,- tot € 2000,-.
Een aandrijfas gaat normaal gesproken een gehele levensduur van de auto mee, zonder te hoeven worden vervangen. In de praktijk ziet het er vaak helaas ietsjes anders uit, omdat aandrijfassen ondanks hun robuuste ontwerp ook zwakke punten hebben.
Naast geluiden en trillingen kan moeite met het draaien van het voertuig ook wijzen op een probleem met de aandrijfas. Als de besturing stijf aanvoelt of de auto niet wil draaien, kan dit komen door een defecte aandrijfascomponent die het normale bewegingsbereik van de wielen beperkt.
Een typische reparatie aan de aandrijflijn kan tussen de $ 100 en $ 2.500 kosten, maar complexere problemen kunnen dit bedrag mogelijk overschrijden.
In tegenstelling tot veel auto-onderdelen hebben aandrijfassen geen vaste levensverwachting. De meeste problemen met aandrijfassen doen zich pas voor na de 75.000 mijl. Het is echter wel verstandig om uw ogen open te houden, want een beschadigde of gebroken aandrijfas veroorzaakt ongelooflijk gevaarlijke rijomstandigheden.