De eenheidsprijs van de Boeing 777 varieert van $ 261 miljoen tot $ 300 miljoen, afhankelijk van de versie. De Boeing 777 is momenteel het grootste tweemotorige passagiersvliegtuig ter wereld, waarbij veel nadruk wordt gelegd op een laag brandstofverbruik, gebruiksgemak en het gebruik van zeer moderne avionica.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
De Boeing 777 is het populairste widebody-vliegtuig ooit: sinds 1995 zijn er meer dan 1600 exemplaren geleverd, waarmee de Triple Seven de Boeing 747 voorbijgestreefd is.
In het grootste model, de Boeing 747 8, kunnen maximaal 605 passagiers zitten. Boeing 747 Prijs: Door de lange geschiedenis van de Boeing 747 hebben de kosten door de jaren heen natuurlijk sterk geschommeld. Onlangs kostte een nieuw model ongeveer 250 miljoen euro.
Een toestel als de Boeing 777, waar deze route mee wordt gevlogen, verbruikt per uur zo'n 5.000 tot 7.000 euro aan brandstof. En dat is zowel heen als terug.
Toen veel Airbus A380's inmiddels uit dienst werden genomen, werden de exploitatiekosten dan ook als een belangrijke factor genoemd, omdat het onderhoud van de motoren naast het verbruik als zeer kostenintensief wordt beschouwd. Wat kost een A380-vliegtuig? Volgens de lijst kost een Airbus A380 445,6 miljoen dollar.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Cargo – De Antonov 225
Met een lengte van 84 meter en een spanwijdte van 88,4 meter is de Antonov An-225 het allergrootste vliegtuig ter wereld. 'Mrija' (droom), zoals het vliegtuig ook wel wordt genoemd, maakte zijn eerste vlucht op 21 december 1988.
Er kwamen steeds minder nieuwe bestellingen binnen en door de coronacrisis nemen veel vliegmaatschappijen versneld afscheid van het toestel. Er worden nog 15 toestellen gemaakt, allemaal vrachtvliegtuigen. De laatste order voor de passagiersversie van de 747 stamt uit 2017.
#4 Zo lang gaat een vliegtuig mee
Misschien heb je het weleens meegemaakt: je komt het vliegtuig binnen en het lijkt alsof je terug bent in de vorige eeuw. Nou, dat kan goed kloppen! Vliegtuigen gaan namelijk gemiddeld zo'n twintig tot dertig jaar mee.
Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
De eenheidsprijs van de Boeing 787 varieert van 224 miljoen dollar tot 306 miljoen dollar, afhankelijk van de versie. Bij het ontwerp van de Boeing 787 werd veel nadruk gelegd op een laag brandstofverbruik, wat leidde tot het gebruik van nieuwe, zeer zuinige motoren.
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
Het antwoord is ja!Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
De assemblage van het toestel gebeurde in Toulouse, in Frankrijk, maar de productie werd door tegenvallende verkopen in 2021 gestaakt. Air France-KLM besloot in 2020 het toestel niet meer te laten vliegen.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Dat is ruim honderd keer zo hoog als een gemiddelde kerktoren!
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Het vliegtuigje haalt 180 kilometer per uu. Met een volle tank kan je vijf, zes uur vliegen.
Vliegtuig vliegt twee keer zo zuinig als auto
De winnaar, de vierpersoons Taurus G4, vloog 320 kilometer twee uur, waarbij het vliegtuig acht liter brandstofequivalent gebruikte. Dus per passagier per liter brandstof 160 kilometer afstand.