Aanschaf van een scooter: Goed gebruikte tweedehands scooters vind je vaak vanaf €1000.
Gemiddeld kost een elektrische scooter tussen de €1.300 en €6.000. De gemiddelde prijs van een scooter ligt rond de €2.000 tot €4.000. Het is belangrijk om te weten dat de aanschafprijs slechts een deel van de totale kosten is; er zijn ook andere kosten om rekening mee te houden, zoals onderhoud en verzekering.
Het goedkoopste model begint al vanaf 999,- euro. Merken die over het algemeen goedkopere scooters in hun assortiment hebben zijn BTC, AGM, IVA, en Killerbee. Ben je specifiek op zoek naar een goedkope retro scooter dan kun je eens een kijkje nemen in de categorie retro scooters.
Is je budget wat groter en vind je de betrouwbaarheid heel belangrijk, dan raden we je een A merk aan. De Chinese scooter merken zijn AGM, BTC, Killerbee, Turbho, en IVA. De merken die meer kwaliteit bieden zijn Aprilia, Kymco, Peugeot, Piaggio, SYM, Vespa, en Yamaha.
Tips bij de aanschaf van een tweedehands scooter
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
Als je kiest voor een tweedehands scooter dan moet je met een aantal factoren rekening houden, zoals merk, bouwjaar, technische staat en de staat van onderhoud. Ook de kilometerstand bepaalt de aankoopprijs. Check de scooter goed op defecten, schade (door ongeval), opvoeren en of het model nog steeds in productie is.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
De SYM Mio 50i past bij iedereen
De Mio is de best verkochte SYM scooter in Nederland sinds 2004.
Een scooter is veel goedkoper dan een auto
Uit diverse vergelijkende onderzoeken blijkt dat een scooter per jaar alleen al in de vaste kosten minimaal 1000 tot 1500 euro goedkoper is dan een auto. Bij heel intensief gebruik en voor minder zuinige auto's kan dat zelfs oplopen tot wel 2500 tot 3000 euro per jaar.
Het grootste voordeel van een tweedehands scooter is dat het goedkoper is in de aanschaf dan een nieuwe scooter. Dit komt omdat een scooter na gebruik minder waard wordt. Het prijsvoordeel van een scooter occasion kan oplopen tot meer dan de helft van de prijs van een nieuwe scooter.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
Piaggio is een van de meest betrouwbare scooter merken. De kwaliteit, deskundigheid, zorg en precisie waarmee de scooters worden geproduceerd is uitzonderlijk hoog. Daarnaast is Piaggio marktleider op het gebied van scooter design en innovatie, waardoor de modellen van dit scooter merk altijd vernieuwend zijn.
Voor brommers en snorfietsen die niet harder kunnen dan 45 km per uur hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Een WA-pakket kost je gemiddeld €20,- per maand bij een gloednieuwe scooter.Een WA+ pakket kost ongeveer €30,- per maand.Bij een All Risk-verzekering betaal je al snel €50,- euro in de maand. De prijs van een scooterverzekering hangt af van meerdere factoren.
Hoe zuinig rijdt een scooter? Vergeleken met de auto rijdt de scooter een stuk zuiniger. Gemiddeld rijdt een auto 1 op 14, terwijl een scooter zo'n 1 op 35 rijdt. De scooter is dus al bijna 3 keer zuiniger dan een auto.
Wanneer je scooter een (lange) tijd heeft stilgestaan, is het onverstandig om je scooter elektrisch te starten. De benzine in de carburateur kan verdampt zijn. Ook is de kans aanwezig dat de accu niet meer zo vol zit. Dit kan ervoor zorgen dat de accu kapot gaat.
Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Scooter onderhoudsbeurten
Een goed moment voor je eerste beurt is wanneer er zo'n 500 tot 1000 kilometer op de teller staat. Daarna dien je na elke 1000-3000 kilometer langs te komen voor een onderhoudsbeurt. Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd.
Onderhoudsbeurten. Om fijn te blijven rijden heeft je scooter af en toe een servicebeurt nodig. De eerste beurt is belangrijk en vindt plaats tussen de 500 en 1000 km. Tijdens de eerste servicebeurt wordt de motorolie en de transmissieolie vervangen.
De accuvervanging na 40,000 km (600-700 cycli) is ter illustratie en geldig voor brommers die veel gebruikt worden. De levensduur van de accu is afhankelijk van veel factoren, één daarvan is tijd. Bij weinig gebruik, bijvoorbeeld 1500 km per jaar, kan de levensduur in kilometers veel korter zijn.
Het is goed om te weten dat je bij 4-takt scooters de olie tussen de 3000 en 5000 km moet vervangen, Dit kan natuurlijk per type scooter verschillen.
De waardebepaling van je bromfiets of scooter kan je laten doen door een scooterdealer, specialist of op basis van je kenteken checken bij het RDW. Houdt er hierbij wel rekening mee dat het RDW alleen de cataloguswaarde weergeeft en dat het RDW in sommige gevallen de catalogusprijs niet weet.
Krijg ik nog wat voor mijn oude brom- of snorfiets? SRN geeft geen vergoedingen aan de laatste eigenaar van een oude brom- of snorfiets. De beperkte (materiaal)waarde die een brom- of snorfiets aan het einde van het leven nog heeft, wordt gebruikt om de recyclingkosten te dekken.