Distributieriem vervangen Nissan Qashqai kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
De 2.0 modellen van de Nissan QASHQAI gebruiken een distributieketting en de meeste overige (1.6, benzine en diesel) modellen gebruiken een distributieriem.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Grote beurt Nissan Qashqai kosten ✔️ Prijs v.a. € 295.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Nissan schrijft elke 20.000 km of jaarlijks onderhoud voor. In uw instructieboekje kunt u vinden welke werkzaamheden in welk jaar voorgeschreven zijn.
Net als bij bijvoorbeeld een autospuiterij is ook de grootte van uw Nissan Qashqai van belang. Grotere Nissan Qashqai hebben namelijk meer motorolie en vloeistoffen nodig waardoor de prijs ook hoger valt. De gemiddelde kosten van een kleine beurt komen uit op een bedrag van €110,-.
Bij elke bepaalde hoeveelheid kilometers dienen een aantal werkzaamheden te worden verricht om de goede staat van uw auto te behouden. Daarnaast wordt uw auto grondig gecontroleerd op 79 punten. Eventuele problemen kunnen worden gesignaleerd en verholpen.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
De Qashqai is in het algemeen zeer betrouwbaar, maar de Wegenwacht kent wel een paar vaker optredende euveltjes. Bij de 1,2 liter benzinemotor komt het voor dat de nokkenasverstelling vast blijft zitten. De motor loopt dan bij lagere tot middelhoge toerentallen niet lekker.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100,- en €150,-. Wat een kleine beurt voor je auto uiteindelijk in totaal kost kan nog wel oplopen. Het heeft alles te maken met de onderdelen die uiteindelijk teveel slijtage hebben en vervangen moeten worden.
Grote beurt Nissan Juke kosten ✔️ Prijs v.a. € 223.
Grote beurt Nissan Micra kosten ✔️ Prijs v.a. € 209.
Grote beurt Nissan Note kosten ✔️ Prijs v.a. € 209.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Om te voorkomen dat de waterpomp door gevorderde slijtage in een later stadium voor problemen gaat zorgen wordt deze preventief mee vervangen. Enerzijds omdat de boel toch open ligt maar ook omdat een defecte waterpomp ook voor vervelende gevolgschade kan zorgen.
Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.
Wat als de distributieriem breekt bij een dieselmotor
De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.