De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Van alle Nederlandse autobezitters betalen die in Groningen in 2021 het meest aan opcenten; omgerekend in euro's 64,54 op kwartaalbasis. Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo'n 323 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
U kunt gewoon uw auto, op Nederlands kenteken, meenemen naar Duitsland en achteraf uw Nederlandse kenteken ongeldig laten verklaren. Controleer wel van tevoren hoe lang uw verzekeraar u nog verzekert in het buitenland (meestal 6 weken). Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Je betaalt deze wegenbelasting om bij te dragen aan het wegennet in Nederland. Het is verplicht om wegenbelasting te betalen. De hoogte van de motorrijtuigenbelasting wordt bepaald door het gewicht van de auto, de brandstof en de provincie waar je woont.
Hoe werkt de Duitse wegenbelasting
De Duitse wegenbelasting, die KFZ-Steuer wordt genoemd, is gebaseerd op de hoeveelheid co2 die een auto uitstoot volgens de fabrieksopgave. Voor elke gram co2 die een auto uitstoot moet per jaar bij een benzinemotor €2,- worden betaald en voor een dieselmotor €9,50.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Vägskatt - Wegenbelasting in Zweden
De Zweden rekenen in kronen. Om tot het resultaat van de kosten voor de vägskatt te komen wordt er voor ieder voertuig een basistarief genomen. Het basistarief is 360 kronen (€35,73) Het bedrag dat hier bovenop komt, wordt bepaald op basis van het brandstoftype en de CO2-uitstoot.
In Portugal betalen we in vergelijking tot veel andere landen weinig motorrijtuigenbelasting. Voorbeeld: voor een gemiddelde VW Golf diesel betaal je in Nederland €1.176 belasting per jaar. In Portugal is dat slechts €145. Dat scheelt meer dan een slok op een borrel!
De goedkoopste autoverzekering voor testpersoon twee is een verzekering in Nederland. Zij betaalt hier een premie van € 28,10 per maand. In Duitsland betaalt persoon twee € 18,23 per maand meer voor de goedkoopste autoverzekering en in Frankrijk € 3,07 per maand meer.
Aan de benodigde vliegtickets, bootovertochten, hotelovernachtingen en brandstof waren we bij elkaar € 600 kwijt. Daar komen nog de kosten voor een verzekering (€ 85), de verschuldigde BPM (€ 360), een RDW-keuring (€ 104,40) en de kentekenplaten (ca. € 50) bij.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
De rijtaks (of gewoon wegenbelasting)
De bedragen variëren van zo'n 80 (voor een 0,7-liter motor) tot zo'n 2.000 euro (voor motoren groter dan 4,0 liter) per jaar. Hierbij zijn de verschillen tussen diesel en benzine vaak een heel stuk minder groot dan in Nederland, wat verklaart waarom België zo'n dieselland is.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Net zoals in andere landen moet je ook in Spanje wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (impuesto de circulación of Impuesto Municipal de Vehículos de Tracción Mecánica) betalen.
De laagste winstbelasting binnen Europa kennen Cyprus en Ierland, een taxplanning kan dus fiscaal voordelig zijn.
In de Verenigde Staten is geen wegenbelasting of aankoopbelasting op motorvoertuigen (anders dan sales tax / btw). Wel is er een brandstofaccijns die tot de laagste van de westerse wereld behoort. Ook is er een jaarlijkse belasting op kentekens (license plate renewal).
In Frankrijk wordt geen wegenbelasting betaald, daarom wordt op de meeste autosnelwegen in Frankrijk tol geheven voor iedereen die de tolweg gebruikt. Ook zijn er enkele tolbruggen en toltunnels.
Vanaf 1 maart krijgt ook de schone auto wegenbelasting, zo'n 200 euro per jaar, 70 procent van een gebruikelijke auto. Andere heffingen, zoals tol en parkeren, worden lokaal bepaald, maar mogen niet méér zijn dan 50 procent van het normale tarief.
Het belastingstelsel in Noorwegen is best moeilijk en heeft een aantal haken en ogen. Het lijkt wel sterk op het belastingstelsel dat we in Nederland kennen. Voor iedereen geldt een algemene belasting van 23%. Daarbovenop komt nog een extra percentage, afhankelijk van inkomen.
December is volgens hem de beste maand voor goede kortingen, omdat autofabrikanten en dealers zich dan focussen op de verkoopdoelen van het jaar en ook de voorraad nog eens goed bekijken.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.