Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een
De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller. Deze onderdelen worden respectievelijk geschat op zo'n 330.000 en zelfs 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.
Alle plusjes en minnetjes bij elkaar gerekend komt Max Verstappen in 2023 volgens verschillende internationale financiële tijdschriften en websites uit op een geschat vermogen van tussen de 180 miljoen en 190 miljoen euro. Dit strookt met het geschatte vermogen van Quote in 2022, dat destijds op 120 miljoen euro lag.
Deze Red Bull RB18 Verstappen simulator is de duurste die we tot nu toe tegenkwamen. We zullen de prijs wel meteen verklappen: 120.000 dollar!
Een Formule 1-team mag in 2023 zo'n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto's. Het budgetplafond voor 2023 stond in eerste instantie op 135 miljoen dollar.
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
1. Rolls-Royce La Rose Noire Droptail - Meer dan $ 30 miljoen (2023) De Rolls-Royce Droptail zal naar verwachting voor meer dan 30 miljoen dollar worden verkocht, waardoor het (nu nog) de duurste nieuwe auto ooit is. De eigenaren vinden de auto ongetwijfeld mooi maar een onbetwiste schoonheid is hij niet.
Het salaris ligt tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar en dat staat in schril contrast met de enorme salarissen van de coureurs. Maar werken als Formule 1-monteur biedt een scala aan onbetaalbare voordelen.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Wat is het vermogen van Max Verstappen? Max Verstappen is het jongste Quote 500-lid ooit met een vermogen van ongeveer 120 miljoen euro. Hij woont in Monaco en beschikt over een eigen privévliegtuig.
Max Verstappen zijn woonplaats is Monaco, waar hij al enige tijd een prachtig appartement huurt. Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
Volgens Forbes komt dat neer op $20 miljoen dollar, waardoor zijn totale salaris in 2022 liefst $60 miljoen dollar telt. Dat is nog buiten allerlei persoonlijke sponsordeals gerekend. Forbes heeft berekend dat Verstappen in 2023 liefst $64 miljoen dollar kan bijschrijven.
Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets. Hij kreeg de auto van Renault toen zij leverancier van de Formule 1-motoren bij Red Bull Racing waren.
De Formula One Group is de houder van de commerciële rechten. Als de duurste sport ter wereld kunnen de economische effecten significant zijn en worden interne politieke en financiële debatten vaak op de voet gevolgd door de media.
Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur.
De hoogte van het salaris hangt af welke positie je hebt in de pitcrew. Zo verdient een teamleider €840.000 per jaar en een blusser €25.000, zo zette de website Sportrush.com onlangs op een rijtje. Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'.
Over het algemeen verdienen bandenwisselaars in de Formule 1 bijna €300.000 per jaar, samen met de 'fuel engineer'. Dit salaris kan echter variëren afhankelijk van de prestaties van het team en de positie die de bandenwisselaar inneemt binnen het team.
De Fiat Multipla is de lelijkste auto aller tijden. Dat blijkt uit een poll van deze site over mislukte automodellen, waaraan bijna 17.000 lezers meededen. Ruim driekwart van alle lezers koos voor de Italiaanse MPV. Het was wel een beetje te verwachten dat de Fiat Multipla deze verkiezing zou winnen.
Koenigsegg Jesko Absolut (De snelste auto ter wereld)
Koenigsegg claimt dat de Jesko Absolut de snelste auto ter wereld is. Met zijn 1600 pk haalt voortkomend uit een 5,0-liter V8 met twee turbo's, moet het Zweedse snelheidsmonster 531 kilometer per uur halen.
De Bugatti Chiron L'Ébé (4.064.477 euro)
Er staat sinds kort een Bugatti Chiron L'Ébé in Nederland blijkt uit de data van het RDW. Dit is de allereerste auto in Nederland met een nieuwwaarde van meer dan 4 miljoen en breekt daarmee het record van duurste auto op Nederlands kenteken.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
De reglementen hebben bepaald dat er per race minimaal 305 kilometer verreden moet worden. Dat betekent dat de coureurs soms een extra ronde moeten rijden om de minimale afstand te kunnen behalen. Aangezien deze afstand vast staat voor iedere race, verschilt het aantal rondes bij ieder circuit.