Wat kost de tol over de Brennerpas? In 2024 zijn de kosten voor tol op de Brenner pas € 11,00 (prijs 2024) voor een auto of motor. Naast de tol moet je ook een tolsticker of digitale tol hebben betaald voor het gebruik van de autobaan in Oostenrijk.
Kosten: Gaat u met de auto niet langer dan 10 dagen, dan heeft u een 10 dagen vignet nodig a 16,50 euro. het vignet voor de A13 Brenner Snelweg (2 ritten) kost 27,60 euro. Gaat u binnenkort naar het Gardameer op vakantie via Duitsland en Oostenrijk? Dan heeft u een vignet nodig.
Tol voor de Brennerautobahn kunt u voor 1 rit, 2 ritten of als jaarkaart registreren tegen de volgende kosten op Digital-Vignette-Online.at: 1 rit: € 16,00. 2 ritten: € 28,00. Jaarkaart: € 122,00 .
Brenner Autobahn
Veel vakantiegangers die met de auto of caravan naar het Gardameer reizen, rijden over de Brennerpass. Door deze vakantiedrukte kan er file ontstaan in het hoogseizoen. Wil je de verkeersdrukte vermijden, dan kun je het beste al vroeg de pas over rijden.
De hele A13 Brenner-snelweg is trajecttolplichtig.
Er kan zonder vignet worden gereden. Neem echter de vignettenplicht op de A 12 Inntal snelweg in acht.
De Brennerpas maakte deel uit van de rattenroutes die werden gebruikt door hooggeplaatste nazi's die na de Duitse capitulatie in 1945 op de vlucht waren voor de geallieerden. Na de Tweede Wereldoorlog vormde de pas opnieuw de grens tussen Italië en de onlangs onafhankelijke Republiek Oostenrijk en behield zijn belang als belangrijke handelsroute .
Op de Brennerpas kan het erg druk zijn tijdens de zomermaanden en er zijn vaak files, vooral bij het punt waar je tol moet betalen voor de pas. Met Videomaut kun je de tol vooraf betalen en mag je bij de Brennerpas de speciale Videomaut-bypass nemen en zo de files omzeilen!
De Tunnel du Fréjus is een tolweg. In 2024 bedroegen de tolkosten aan Franse zijde € 54,10 voor een personenauto enkele reis en € 67,50 retour. Vrachtwagens betalen € 394,80 enkele reis. De toltarieven liggen aan Italiaanse zijde iets hoger vanwege de hogere btw.
Ja, dat is het geval. Met een caravan mag u over de Brennerpas (A13).
Uit het oogpunt van milieubescherming en geluidsoverlast geldt tussen 22 en 5 uur een lagere maximumsnelheid van 110 km/h.Tussen Innsbruck en Stubaital geldt een maximumsnelheid van 100 km/h. Vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton mogen - behoudens vergunningshouders - niet rijden over de A13 tussen 22 en 5 uur.
Bij route 2, waarbij je grotendeels door Frankrijk rijdt, betaal je 215€ Voor route 3 via Duitsland en Oostenrijk betaal je ongeveer 40€ tol. Bij route 4 langs Duitsland en Zwitserland bedraagt de tol om en bij de 60€
De Brennerpas vormt de (snelweg)verbinding tussen Innsbruck in Tirol en Sterzing in Zuid-Tirol. Het is de hoogste autosnelweg van de Alpen en de enige pasovergang in de Alpen waar een openluchtspoorlijn rijdt.
U kunt de tol voor de A13 snelweg ter plaatste betalen bij de tolhuisjes of eenvoudig van te voren regelen bij Vignet Oostenrijk. Dit scheelt u veel tijd en als u met de auto bent kunt u gewoon doorijden op de linker rijbaan. Dit is alleen mogelijk als u van te voren een digitaal tolvignet koopt.
In september 2024 gaat de Mont Blanctunnel tussen Frankrijk en Italië voor ruim 4 maanden op slot en in 2025 wordt begonnen aan de renovatie van een brug in de Brennerpas tussen Oostenrijk en Italië. Voor die laatste is onder andere de Reschenpass een alternatief, maar óók die gaat dicht vanaf september!
Eurotunnel (duurste tolweg)
De duurste tolweg van Europa is de Kanaaltunnel. Deze tunnel is meer dan 50 kilometer lang en verbindt Frankrijk met het Verenigd Koninkrijk. De tunnel is in gebruik sinds mei 1994. De Eurotunnel is niet zonder reden duur.
Om de Fréjustunnel te vermijden, kunt u een alternatieve route nemen: Neem vanaf Lyon de A43/A48 naar Grenoble, van daaruit naar Gap, Embrun, Puy-St-Vincent . Het is een 45 minuten langere rit.
De wegtunnel van Fréjus is een wegtunnel onder de Alpen, gebouwd om Zuid-Frankrijk en Noord-Italië met elkaar te verbinden. Hij werd gebouwd van 1974 tot 1980 en geopend in juli. Hij kostte twee miljard frank (700 miljoen euro in prijzen van 2005).
Eigenlijk is het heel eenvoudig om op voorhand de tol op de Brennerpas te betalen. Je surft naar deze site, je geeft je nationaliteit op, het kenteken van je wagen en je e-mail. Vervolgens nog betalen en je kan door de videomaut rijden zoals je op het filmpje kan zien.
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
De tunnel van ruim 16 kilometer lang verbindt Zwitserland met Italië en staat, zeker in de weekenden in het hoogseizoen, bekend om zijn lange wachttijden.
Oostenrijk. Dit Alpenland hanteert op de snelwegen een maximumsnelheid van 130 km/h. Maar let op: op sommige snelwegen geldt in de nacht een lagere maximumsnelheid van 110 km/h. Voorbeelden zijn de A12 door het Inntal en de door vakantiegangers veelgebruikte snelweg A13, de Brenner Autobahn.
Luegbrücke op Brenner niet meer veilig
De Oostenrijkse wegbeheerder ASFINAG plant daarom vanaf 1 januari 2025 een “algehele vernieuwing”, wat neerkomt op de bouw van een geheel nieuwe constructie. Op bijzonder drukke dagen - zoals in het weekend - kan het gebruik van twee rijstroken tijdelijk worden toegestaan.
De grens tussen Oostenrijk en Italië volgt voor het grootste deel de waterscheiding tussen de rivieren Inn en Adige in het westelijke deel; de Drava en Adige in het centrale deel; en tussen de Drava en de rivieren Piave en Tagliamento in het oosten .