De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Want voor een accu van een Renault Zoe kost al gauw €8.000. En je zou 'm kunnen huren voor pakweg €75 per maand (als je tot 7.500 km/jaar rijdt) tot € 119 (onbeperkt), waar dan nog een klein bedrag voor verzekering bij komt.
De meeste automerken wisselen de batterij gratis om als hij binnen acht jaar of 160.000 kilometer na aankoop minder dan 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit kan opslaan. Toyota biedt voor zijn enige elektrische auto, de Lexus UX 300e zelfs een garantie op de accu van tien jaar of 1 miljoen kilometer.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Nissan Leaf? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Ook voor de elektrische auto van BMW heeft Enrg.io gepubliceerd wat de kosten zijn voor het vervangen van de accu. Een nieuwe batterij voor de BMW i3 kost ongeveer $ 16.000, in euro's komt het ongeveer uit op € 14.500. De huidige generatie BMW i3 hebben een actieradius van ongeveer 350 kilometer.
Hoe duur is de accu van een elektrische auto? De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Met een Renault Zoe Life kunt u met een volgeladen accu een afstand afleggen van 300 km. De Z.E. 40-batterij van de Renault Zoe bevat een 41 kWh capaciteit. Het gemiddelde energieverbruik van een Renault Zoe is 20,3 kWh per 100km. De garantieduur van de batterij is 8 jaar of 160.000km.
Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel.
De accu van de BMW i3 94 Ah heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 165 kilometer gehaald.
De accu van je elektrische auto gaat heel lang mee
Deze levensduur is 50% langer dan die van een verbrandingsmotor. “Met een gemiddelde kilometrage van 15.000 kilometer per jaar kun je 30 jaar met die batterij rijden. Zelfs daarna zal deze met een restcapaciteit van 240 kilometer nog een aardige waarde hebben”.
De accu van de BMW i3 120 Ah heeft een capaciteit van 42,2 kWh. Daarvan is 37,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 235 kilometer gehaald.
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
In 2025 zullen de belastingregels voor elektrische auto's veranderen. Vanaf dat jaar moet je voor een elektrische auto 25 procent van de wegenbelasting betalen: je krijgt dan dus nog 75 procent korting. Vanaf 2026 betaal je waarschijnlijk het volledige tarief.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.