Voor het laten vervangen van een ABS-sensor liggen de kosten rond de € 90 en de € 200. Hierin zijn de prijs voor een nieuw onderdeel en het arbeidsloon inbegrepen. Verschillen doen zich voor in de tijd die de monteur nodig heeft, aangezien de hoeveelheid werk varieert al naar gelang het automodel.
De gemiddelde kosten voor vervanging van een ABS pomp bedragen zo'n 1700 – 2200 euro. Wie de pech heeft een heel duur ABS systeem aan boord te hebben terwijl de gehele module gerepareerd dient te worden, moet rekening houden met kosten die kunnen oplopen tot 5000 euro of meer.
Doorrijden met een brandend ABS-dashboardlampje kan niet alleen gevaarlijk zijn, maar in sommige gevallen kan dit er ook voor zorgen dat de auto tijdens de APK-keuring afgekeurd wordt. Dit is namelijk het geval bij auto's met een eerste toelating (DET) na 31-12-2017.
Een auto zonder ABS zou op een gladde of natte weg sneller stil staan maar dan is er dus wel een risico dat de auto onbestuurbaar wordt. Ook op een weg met een losse ondergrond zorgt het ABS voor een langere remweg.
Vervanging van de hydraulische pomp kost ongeveer € 1.200, inclusief montage en inlezen.
ABS-pomp van motorfiets reviseren
Het vervangen van het ABS-systeem voor nieuw is een prijzige aangelegenheid. Het vervangen voor nieuw kost namelijk al snel zo'n €1000,-.
Hoe lang gaat een ABS-sensor mee? Een ABS-sensor kan oneindig lang mee gaan.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Wanneer het ABS-waarschuwingslampje van je auto gaat branden, betekent dit dat je dit moet nakijken. Het lampje kan namelijk om verschillende redenen worden ingeschakeld die verband houden met de ABS-storing. Het is mogelijk dat de wielsnelheidssensor beschadigd is of bedekt is met vuil van de weg.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
ABS Autoherstel is uw schadeherstel specialist
Voor een kras, deuk of fikse schade kunt u altijd terecht bij ABS Autoherstel. Dit is de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketen van Nederland. Met meer dan 80 vestigingen zijn wij door heel Nederland gevestigd, ook bij u in de buurt.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Doorgaans liggen de kosten voor een enkele sensor tussen de € 15 en € 100.
ABS bestaat voor een groot deel uit styreen. Het is te lijmen met alle lijmsoorten die ook voor polystyreen worden gebruikt.
Zoals besproken, betekent het branden van dit lampje dat het ABS niet goed werkt. Je remmen werken dus nog wel. Je hoeft dan ook niet direct aan de kant van de weg te stoppen, maar het is wel belangrijk niet met een kapot ABS door te blijven rijden.
Het gebruik van ABS op motoren heeft het aantal motorongevallen en daarmee ook het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden onder motorrijders verminderd [39] [40]. ABS staat voor Anti-Lock Braking System, een systeem dat vermijdt dat wielen blokkeren wanneer er hard wordt geremd.
MOTOR ABS - Als veiligheid voorop staat
Het ABS-systeem kan op alle motorfietsen worden gemonteerd, ongeacht merk en model.
ABS-sensoren zijn cruciaal voor de werking van het ABS-systeem, dat voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen in gevaarlijke situaties. Zo behoudt de bestuurder de controle over de auto. De sensor bestaat uit een getande ring en een magneet. Elk wiel van de auto is voorzien van een sensor.
Een heel kort brandend geel ESP lampje geeft aan dat het ESP (elektronisch stabiliteits programma) op dat moment aan het werk is om koerscorrecties uit te voeren. Als het lampje langer blijft branden, dus ook als er geen sprake is van een kritieke situatie, dan is dat een signaal van een storing in het ESP.
Op elke moderne auto zit ABS.
Het voordeel van ABS ten opzichte van vroeger
Zoals de naam ABS (antiblokkeersysteem) al doet vermoeden, zorgt de ABS ervoor dat de wielen van een auto niet kunnen blokkeren. Vooral als er op slechte wegen of bij slecht weer wordt geremd, wordt de kans op een blokkerend wiel vergroot dankzij de verminderde grip.
Een antiblokkeersysteem (ABS) voorkomt dat de wielen bij het remmen blokkeren, waardoor het voertuig stabieler op de weg ligt en bestuurbaar blijft.
Hoewel ABS-systemen op motorfietsen nog maar enkele jaren verplicht zijn op motorfietsen van 125cc of meer, gaat de historie van de motorfiets ABS al heel wat verder terug in de tijd. Om precies te zijn, moeten we dan terug naar 1988. Er is sindsdien het nodige veranderd.