Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
De energiekost om 100 kilometer af te leggen, varieert van €0/100 km tot circa €20/100 km, met een gemiddelde van €7 à 8/100 km.
De prijs van 1 kWh stroom is gemiddeld € 0.32 bij thuis opladen (Januari 2022). Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
Gemiddeld komen elektrische auto's uit op een verbruik van rond de 170 Wh per kilometer. Als we dit vermenigvuldigen met een kW prijs van € 0,22 per kW (als je thuis kunt laden) dan kom je uit op € 0,04 voor de stroom. Met eigen zonnepanelen zelfs nog voordeliger.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine en diesel
Omgerekend is elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine, veel goedkoper zelfs. Want wat kost benzine bij de pomp aan de snelweg? Dan bent u toch al snel tegen de €2 per liter kwijt.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Kosten opladen elektrische auto
Gemiddeld betaal je bij een publieke laadpaal € 0,39 per kWh (€0.50 tot €0,75 per kWh juli '22) en kost snelladen langs de snelweg je € 0,59 per kWh ( €0,75 tot wel €1,- per kWh juli '22). Ook moet je bij publieke laadpalen nog jouw abonnement van de laadpas betalen.
Minder wegenbelasting
De wegenbelasting voor elektrische auto's (officieel motorrijtuigenbelasting of kortweg mrb) is tot en met 2024 €0. Je betaalt dus geen wegenbelasting als je elektrisch rijdt.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Er zijn ook een paar nadelen: zoals we net al zeiden: de aanschafprijs van een hybride auto is hoger dan die van een 'normale' auto. ondanks dat een hybride auto niet afhankelijk is van elektriciteit, heb je wel nog steeds te maken met een beperkte actieradius (al haal je met gemak honderden kilometers)
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Geen wegenbelasting (MRB).
Voor een volledig elektrische auto ben je vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting genoemd. Ook deze vrijstelling blijft gehandhaafd tot en met 2024. Dit levert een besparing van enkele tientjes tot meer dan honderd euro per maand op.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
Laden duurt langer. Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Reken op een gemiddeld tarief van ongeveer 35 cent per kWh, inclusief btw. Dat maakt een verschil voor de kosten per kilometer: bij een gemiddelde afstand van 225 kilometer op een volle tank, moet je dan rekenen op 5 cent per kilometer.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost.
Bij een elektrische auto zijn de verbruikskosten lager dan bij een gewone auto. Gemiddeld ben je namelijk maar € 0,04 kwijt per kilometer. Ter vergelijking: een dieselauto kost gemiddeld € 0,08 per kilometer en bij een auto op benzine ligt dat bedrag rond € 0,12. Wel maakt het uit waar je de auto oplaadt.
Daarbij is 0,37 euro per kWh een gangbaar tarief, wat neerkomt op 5,70 euro per 100 kilometer aan brandstofkosten. Snelladen is vaak nog duurder. Kortom, als we puur naar de brandstofkosten kijken, is rijden op lpg goedkoper dan rijden op stroom dat uit een openbaar laadpunt komt.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.