Hoeveel geld heb je nodig voor een kleding webshop?
Gemiddeld zou je met een investering van 25.000 euro een webwinkel kunnen starten als we rekening houden met een minimale voorraad en verdere professionalisering van de eerste inkomsten uit de webwinkel zelf.
Als je bent gestart met je webshop ben je online ondernemer en dien je je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Wanneer je je hebt aangemeld bij de KvK worden je gegevens automatisch doorgeven aan de Belastingdienst, handig!
Een webwinkel komt vaak voort uit een hobby van de ondernemer en de inkomsten zijn vaak niet meer dan een bijverdienste. Bovendien investeren veel ondernemers weinig geld en tijd in hun webshop. Kortom, een groot aantal webwinkeliers heeft helemaal niet de ambitie om een volwaardig inkomen uit hun bedrijf te halen.
In werkelijkheid is het hard werken om geld te verdienen met een webshop. Niet alleen zijn er ontzettend veel webshops – bijna 90.000 om precies te zijn – maar ook zijn de winstmarges steeds kleiner. Je moet dus veel producten verkopen om genoeg winst te maken om jezelf een salaris uit te betalen.
Producten voor je webwinkel kun je inkopen bij een groothandel, leverancier of bij het merk van je keuze. Groothandels leveren producten aan ondernemers. Daarom kun je er vaak alleen inkopen doen als je een KVK-nummer hebt.
Als u start met uw eigen webshop, moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK. KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter. Sommige shops hebben bovendien niet de bedoeling om direct winstgevend te zijn.
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
Veel webshops zijn klaar met 15 tot 50 euro per maand, in een enkel geval 100 euro. Een grote, professionele webshop met een service level agreement (SLA) kan daarentegen jaarlijks wel 5000 euro kwijt zijn aan hosting en onderhoud.
Om te beginnen zijn er de kosten voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel (€50). Daarnaast de webwinkel zelf. Laat je een webwinkel bouwen, dan kun je rekening houden met kosten voor het bouwen zelf. Afhankelijk van je wensen kan dit oplopen tot zo'n tienduizend euro.
Gemiddeld betaal je zo'n €1.000 tot €5.000 voor een standaard WordPress-webshop in WooCommerce. Een webshop op maat is met €5.000 tot €10.000 duurder. En kies je voor een webshop in het meer professionele Magento? Houd rekening met €30.000 tot €100.000, inclusief koppelingen met bijvoorbeeld jouw fysieke winkel.
Let op! Is uw omzet per kalenderjaar maximaal € 1.800, bent u niet verplicht uw onderneming aan te melden bij de Kamer van Koophandel en hebt u dit ook niet gedaan, én hebt u geen btw betaald die u in aftrek wilt brengen? Dan bent u niet verplicht u als btw-ondernemer aan te melden bij de Belastingdienst.