Wat kost elektrisch rijden per kilometer Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Een kilometer in een elektrische auto kost bijna 76 cent, 9 cent méér dan in een auto op benzine. De ANWB rekende met auto's van €46.000 - zoveel kost een gemiddeld elektrisch voertuig (EV) - waarmee vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
De motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto is in 2024 nog gratis. In 2025 ga je wél betalen maar krijg je korting. In 2026 vervalt alle korting op de motorrijtuigenbelasting voor je elektrische auto.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting.Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
Een elektrische auto kost gemiddeld € 522 per maand. De kosten van een elektrische auto per maand zijn op te splitsen in verschillende onderdelen, namelijk de wegenbelasting, het onderhoud, de afschrijving, het opladen en de autoverzekering.
Indien u niet thuis wilt laden maar bij een openbare laadpaal zijn de kosten gemiddeld € 0,09 per kilometer.Bij snel-laden zijn de kosten gemiddeld € 0,12 per kilometer. Indien u een eigen bedrijf heeft, en u wilt de auto daar opladen kunnen de kosten zelfs nog lager zijn dan € 0,05 per kilometer.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
De winnaar voor de 'Nieuwkomer van het jaar 2024' is bekend: de BMW iX1!
Gemiddeld kost de installatie van een laadpaal thuis tussen de € 850,- en € 1.250,-. De kosten zijn lager bij weinig tot geen graafwerkzaamheden, en hoger bij grotere afstanden.
Als je in een elektrische auto rijdt, betaal je momenteel geen wegenbelasting.
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Zoals te zien is in de berekening ligt bij dit model het omslagpunt tussen elektrisch en benzine bij de 30.000 kilometer per jaar.
In juli 2024 bedroeg de gemiddelde stroomprijs 0,31 euro per kWh (maar dit kan uiteraard ook hoger zijn). Hanteren we dat tarief, dan kost 100 kilometer rijden in een elektrische auto met het door ons gemeten verbruik je dus slechts 5,52 euro.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Over het algemeen raden wij bij Drive een elektrisch voertuig aan dat zo efficiënt is, zolang het een verbruik heeft van ongeveer 15kWh/100km (kleine EV's) en 20kWh/100km (grotere EV's) . Grotere en zwaardere elektrische voertuigen verbruiken natuurlijk meer energie, daarom zul je verbruiken zien die ruim boven de 20kWh/100km liggen.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Een gemiddelde elektrische auto kan 5 kilometer rijden op één kWh. Bij een prijs van € 0,40 per kWh betaal je dan ongeveer € 0,08 per kilometer aan stroom. Bij een openbare laadpaal betaal je gemiddeld € 0,50 per kWh. Dit betekent dat je ongeveer € 0,10 per kilometer betaalt.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig dan een traditionele auto. Dit komt omdat een elektrische auto minder vloeistof gebruikt, minder bewegende delen en een regeneratief remsysteem heeft.
Belastingvoordelen
Omdat elektrische voertuigen extreem lage emissies hebben, bieden ze een grote belastingbesparing . Als u een elektrische auto koopt voor minder dan £ 40.000, hoeft u geen wegenbelasting te betalen. Als de uwe meer kost, betaalt u £ 340 per maand totdat uw auto 5 jaar oud is.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.