Bij professionele organisaties ligt de kennis (en dus de macht) bij de uitvoerende kern die bestaat uit hoogopgeleide professionals.De professionals hebben grote mate van vrijheid om de werkzaamheden zelf vorm te geven.
Is geen organisatie die professioneel werkt, maar een organisatie waar van de werknemers professionals zijn. Zoals universiteiten, ziekenhuizen, kranten, advocaten- en accountantskantoren, softwarehuizen en consultancy-firma's.
Er is openheid over resultaten. De cultuur is gericht op verbeteren. Medewerkers en leiders worden gestimuleerd om innovatieve oplossingen aan te dragen en kennis uit te wisselen. De organisatie kijkt kritisch naar zichzelf en haar omgeving, waardoor stapsgewijs wordt verbeterd en/of (fundamenteel) wordt vernieuwd.
De vier belangrijkste soorten bedrijfsstructuren zijn eenmanszaak, vennootschap onder firma, besloten vennootschap en naamloze vennootschap.
Een juiste organisatiestructuur is een voortdurende combinatie van stromen die niet met elkaar in conflict komen. Er komt iets het bedrijf binnen, het ondergaat de gewenste veranderingen en daarna verlaat het product het bedrijf. Hoe beter een bedrijf georganiseerd is, hoe verder het volume omhoog kan.
Sterke punten binnen een organisatie kunnen zijn; voorloper zijn op het gebied van ICT, een betrokken management, klanten aan het bedrijf weten te binden, marktleider zijn binnen het werkgebied, veel tijd investeren in productinnovatie, een goede bedrijfslocatie, veel tevreden afnemers, een professionele ...
Kernwaarden maken duidelijk waar de organisatie voor staat en wat de organisatie wil bereiken. Voorbeelden van kernwaarden zijn: klantgericht, betrouwbaar, vernieuwend of maatschappelijk betrokken. Zingeving & Identiteit; kernwaarden geven aan waarvoor de organisatie staat en wat ze wil bereiken.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Organisaties worden met het oog daarop gebouwd. Er zijn vier organisatiekenmerken die beïnvloed kunnen worden. Dat zijn als het ware de 'knoppen' waaraan gedraaid kan worden, zodat er een (her)ontwerp ontstaat. Wij onderscheiden de volgende vier bouwstenen: structuur, technologie, medewerkers en cultuur (STMC).
Het onderscheidend vermogen en de kerncompetenties die hier aan ten grondslag liggen zijn de sleutel tot het succes van de organisatie. Kernwaarden; de waarden die aan de kerncompetenties en het onderscheidend vermogen van de organisatie ten grondslag liggen zijn in de cultuur verankerd.
Een professionele doelstelling is een optionele rubriek die aangeeft:in welk soort werk je wilt terechtkomen;welke vaardigheden je daarin wilt gebruiken;in welk domein of welke sector je het liefst wilt werken.
Professioneel samenwerken is als volgt gedefinieerd:
'Een vorm van samenwerken, waarbij autonome organisaties ertoe overgaan duurzame afspraken aan te gaan en zo delen van het werk op elkaar af te stemmen.
De professionele omgeving is daar waar de professional daadwerkelijk de zorg verleent aan de cliënt en interacteert met de cliënt.
Wat is een visie? De visie geeft aan wat de toekomstige doelstelling is van het bedrijf, ofwel met betrekking tot de aankomende 5 tot 10 jaar of met betrekking tot de ideale toekomst. Deze visie dient ter motivatie en inspiratie en gaat in op de verandering die een organisatie in de samenleving nastreeft.
Professionaliteit gaat vaak hand in hand met ethisch gedrag en integriteit. Bedrijven die professionaliteit als kernwaarde hebben, streven naar eerlijkheid, transparantie, naleving van ethische normen en het nakomen van beloften.
Organisatiecultuur weerspiegelt de persoonlijkheid van een organisatie. Het zijn de gedeelde regels, gewoontes, gedragingen, overtuigingen, eigenschappen en kernwaarden die een organisatie maken zoals het is. Dit heeft invloed op de manier waarop mensen in een organisatie doen, denken en met elkaar omgaan.
Verbeterpunten voor je organisatie
Een verbeterpunt voor je bedrijf kan variëren van efficiëntie in werkprocessen, tot de verbetering van klanttevredenheid. Het is belangrijk om regelmatig feedback van je klanten te verzamelen en te analyseren, zo kan je begrijpen waar verbeteringen binnen het bedrijf nodig zijn.
Onderstaande voorbeelden kunnen zowel een kans of een bedreiging zijn: Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging)
Een platte organisatiestructuur (ook wel bekend als horizontale organisatiestructuur) is een organisatie met weinig tot geen tussenliggende managementlagen tussen de werknemers en de directie of het bestuur.
Een matrixorganisatie is een bedrijfsstructuur waarin teams rapporteren aan meerdere leidinggevenden. De matrixopzet houdt de communicatie tussen de teams open en kan bedrijven helpen innovatievere producten en diensten te creëren.
Hiërarchie is een manier om personen te ordenen volgens asymmetrische relaties tussen hen. Dat wil zeggen dat een persoon, die hoger staat in de rangorde, de baas is over meerdere anderen die lager staan in de rangorde. De persoon bovenaan (de CEO of directeur) heeft de meeste invloed binnen de organisatie.