Een betonschaar, ook wel betonijzerschaar, is een krachtige schaar waarmee je gehard metaal zoals bouten, kettingen en hangsloten kunt doorknippen. De boutenschaar of boutensnijder is ook een betonschaar, maar dan van een groter formaat.
Een betonschaar is het perfecte hulpmiddel om metalen door te kunnen knippen. Een betonschaar bestaat in principe uit 2 hoofdonderdelen, het handvat en de metalen bek. Door middel van het hefboomeffect kun je gemakkelijk materiaal doorknippen, net als bij met een gewone schaar.
5 - GS betonschaar 45 cm
Een echte krachtpatser. Betonscharen kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om boutstelen, kettingen of betonijzer door te knippen. Dat een betonschaar voor zulk zwaar werk geschikt is, komt door zijn enorme hefboomkracht. Bovendien is de bek gemaakt van speciaal gehard staal.
Boutensnijders zijn gereedschappen die worden gebruikt om metalen te snijden. Ze worden onder meer gebruikt op bouwplaatsen en voor doe-het-zelvers om bouten, schroeven, spijkers, draden of soortgelijke metalen voorwerpen door te snijden.
Neem een kleine kniptang.
Om kleine kettingen zoals halskettingen te knippen, heb je een kleine tang nodig die door metaal kan knippen. Dit soort tangen kun je in bouwmarkten en hobbywinkels vinden. Als je de ketting maar één keer doorknipt, gebruik dan om het even welke kleine tang die je hebt.
In veel gevallen kun je een kabelslot open krijgen met een grote en stevige nijptang of wellicht een betonschaar. Ook andere grote scharen kunnen helpen om het kabelslot door te knippen. Lukt dit niet? Dan kun je altijd nog gebruik maken van een slijptol.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
CONNEX Betonschaar 600 mm kopen bij HORNBACH.
Een kettingslot is vrijwel niet open te krijgen. De meeste kettingsloten zijn daarnaast ook nog gemaakt van gehard staal, dus dat is echt geen doen. Het enige middel dat je kunt gebruiken om het slot te openen is een slijptol. Helaas is het zo dat niet iedereen deze in de schuur heeft liggen.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike uitbreiden, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
Een nieuwe AXA sleutel bestellen kan eenvoudig en snel via onze online sleutelservice. Na je bestelling wordt deze binnen enkele dagen geleverd. AXA is de enige leverancier die in eigen beheer sleutels produceert en verzendt. Hierdoor bieden wij een snelle service en zekerheid.
Het open breken van een fietsslot gaat het makkelijkste met een haakse slijper. Hiermee is elk slot binnen enkele minuten of zelfs secondes geopend. Door slim te slijpen kun je het slot met één snede openen. Let hierbij op dat je zo ver mogelijk van het einde van de beugel slijpt.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Kun je de sleutel niet vinden, dan is het tijd om de reservesleutel te gebruiken. Zorg dat je altijd een reservesleutel hebt, omdat het altijd kan voorkomen dat je de fietssleutel kwijtraakt. Heb je maar één fietssleutel dan kun je altijd reservesleutels bij laten maken bij een sleutelmaker.
Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het kettingslot of ander slot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap.
Goede slotspray vermindert de slijtage van de bewegende delen van het slot, zoals vermeld, juist door het afstoten van vuil, vocht, stof en stuivend zand. Het gebruik van slotspray is simpel. De slotspray is aan te brengen met het standaard geïntegreerde precisie spuitslangetje.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
Een slot smeren met slotspray, zoals WD-40 kan het probleem oplossen. Slotspray is naast een preventiemiddel namelijk ook een probleemoplosser. Andere middelen zoals siliconenspray, olijfolie of grafiet kunnen ook helpen als het slot nier meer open gaat.
Een samenvatting: Zet je fiets met een kettingslot vast aan een paal of aan een hek. Nooit aan je voorwiel. “Want dan haal ik het voorwiel eruit en jat ik dat van een andere fiets.” Aan je frame kan wel, maar let erop dat het niet het stuk frame is dat je met een schroef kan losmaken.
Kosten van een bijgemaakte fietssleutel
De kosten van een fietssleutel zijn al snel tussen de €3,80 en €25 euro, de kosten verschillen per merk en de soort sleutel die je bij wilt laten maken.
Van huis- tot fietssleutels. In de meeste gevallen is binnen een paar minuten je nieuwe sleutel gereed. Vanaf 4.50 euro ga je met een extra sleutel de bouwmarkt uit. GAMMA Sleutelservice kan direct de meest gebruikelijke standaard cilindersleutels en fietssleutels bijmaken.