Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Wat te doen bij wanprestatie? Allereerst moet je de leverancier schriftelijk (dit mag ook per mail) in gebreke stellen. Dit betekent dat je hem of haar een vriendelijke brief stuurt waarin je uitgebreid uitlegt welke afspraak hij of zij niet nakomt (welke wanprestatie hij of zij pleegt).
Is de overeengekomen leveringsdatum of leveringstermijn overschreden, dan kunt u de verkoper in gebreke stellen via een aangetekende brief. Daarbij moet u de verkoper de mogelijkheid geven om alsnog te leveren en dit binnen een redelijke leveringstermijn.
In beginsel bestaat in die verhouding geen leveringsverplichting van die leveranciers. De Nederlandse wetgever gaat immers uit van de contractsvrijheid van partijen op grond waarvan een leverancier niet verplicht kan worden zijn produkten aan een afnemer te leveren.
Als consument heeft u vaak het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop te ontbinden (ook wel herroepingsrecht genoemd), ook als er geen sprake is van vertraging in de levering.
Wanneer u niks heeft afgesproken over het moment van levering, geldt de wettelijke levertijd van 30 dagen. Ontvangt u het product niet binnen deze termijn, dan moet u de verkoper extra tijd geven om alsnog te leveren. Stel de verkoper hiervan op de hoogte via de mail of per brief.
Bezorging. U bent verantwoordelijk voor bezorging totdat de consument uw product ontvangt. Bezorgt u bij de buren, dan blijft u verantwoordelijk totdat de klant het product ophaalt.
De onderdelen voor professionele reparateurs moeten 2 jaar nadat het product in de handel is gebracht, geleverd worden.
De belangrijkste verplichting van de verkoper-fabrikant is de zogenaamde 'leveringsplicht'. Deze plicht houdt enerzijds in dat de verkoper-fabrikant de zaken moet leveren zoals werd overeengekomen (= de conforme levering) en anderzijds dat de verkoper-fabrikant deze zaken ook tijdig moet leveren.
Uitvoeringsgarantie – leveringsgarantie
Dit is de meest gebruikte garantie die er voor zorgt dat uw opdrachtgever de zekerheid heeft dat u het aangenomen project tijdig en compleet oplevert.
Als er voor jouw concrete geval geen sectorspecifieke ombudsdienst bestaat, dan kan je altijd terecht bij de Consumentenombudsdienst. En als het echt onmogelijk blijkt om tot een oplossing te komen met je leverancier, dan kan je nog altijd gerechtelijke stappen te ondernemen tegen je leverancier.
Als u een aanvraag of bezwaar hebt ingediend en de gemeente beslist niet op tijd, kunt u de gemeente in gebreke stellen. Dit betekent dat u de gemeente vraagt binnen 2 weken alsnog te beslissen. Doet de gemeente dit niet, dan moet zij een bedrag aan u betalen.
Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak. U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst.
Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.
De ingebrekestelling heeft als doel om de wederpartij nog één laatste kans te geven om zijn verplichtingen/afspraken na te komen. Deze ingebrekestelling moet schriftelijk gedaan worden. Als er geen ingebrekestelling verstuurd wordt, verspeelt u uw rechten op ontbinding en schadevergoeding.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen.
Een fabrikant die weigert zaken te doen met een afnemer, kan in principe niet worden gedwongen. Dit is contractsvrijheid. Maar als er geen of te weinig alternatieven zijn, is het mogelijk dat die contractsvrijheid moet wijken voor het belang van een goede marktwerking.
Wettelijke garantie: recht op goed product
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland.
U vraagt of dat normaal is en of u een nieuwe auto moet kopen omdat het onderdeel niet meer leverbaar is. Het uitgangspunt is dat een autofabrikant tot tien jaar na productie onderdelen uit voorraad moet kunnen leveren.
De consument heeft een wettelijke bedenktijd (zichttermijn) van 14 dagen als hij iets bij u koopt: via internet (webshop of onlineverkoopplatform) via de telefoon.
Als u iets van een bedrijf hebt gekocht om te laten bezorgen, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om ervoor te zorgen dat het artikel bij u wordt afgeleverd. Als de verkoper een koerier heeft gebruikt, moet hij de koerier achtervolgen om erachter te komen wat er met uw bestelling is gebeurd - het is niet uw verantwoordelijkheid.
De verkoper is je aanspreekpunt.Je kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om je pakket alsnog (in goede staat) te leveren. Je kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en je geld terug te vragen.
Heb je geen levertijd afgesproken dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Doet de verkoper dat niet? Dan moet je hem extra tijd geven om het product te leveren, bijvoorbeeld 2 weken. Heb je nog steeds niks ontvangen, dan kun je de koop ongedaan maken.