Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter.Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Te veel aan olie kan lekkages opleveren en in het ergste geval zelfs het draaiend gedeelte van de motor zwaar beschadigen. Dan moet er wel sprake zijn van ruim boven maximum. Zoals in uw geval zal 'n kwart liter te veel géén consequenties hebben, hoewel u wel degelijk uw dealer hierover moet aanspreken.
In een extreme vorm van te veel motorolie kan deze ook nog via de cilinderwand en zuigerveren boven de zuiger verschijnen en verbranden. Overigens kan te veel olie ook pakkingen een keerringen onder druk zetten. Uitwendige lekkages zijn dus ook mogelijke gevolgen.
Je kan dit doen door enkele rietjes in elkaar te steken en de olie eruit te zuigen. Ofwel neem je een dikkere en langere darm, dit gaat beter. Let wel op want dit smaakt niet zo lekker. Je kan dit doen door enkele rietjes in elkaar te steken en de olie eruit te zuigen.
Een normale lichte personenauto herbergt vaak zo'n vier liter motorolie, terwijl een zware terreinwagen ruim het dubbele nodig heeft.
De gemiddelde inhoud olie is 4 tot 6 liter variërend per type auto en motor. Op de peilstok staan meestal 2 strepen met daarop een minimale- en maximale inhoud. Het verschil tussen beide is vaak 1 liter motorolie. Zorg er altijd voor dat de oliepeil boven het streepje minimaal staat.
Het eerste waar je logischerwijs aan denkt is een te laag oliepeil. Het hoeft echter niet de oorzaak te zijn. Ook bij een vol reservoir met olie kan het olie lampje blijven branden.
Vaak is de aftapplug een bout die u met gereedschap kunt losdraaien; Zet de olie opvangbak of emmer onder de auto op de juiste plaats; Draai de aftapplug los, nu zal alle motorlie direct begin te stromen; Wanneer alle olie eruit is, draait u het oliefilter los.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
U kunt eenvoudig de staat van de olie controleren door in de dop van het oliereservoir te kijken. Volg de fotoreeks en u weet direct of de olie moet worden ververst. Draai de oliedop er nooit af als de motor warm is. Doe dit uit veiligheidsredenen altijd wanneer de motor van uw auto koud is.
Het oliekanaal houdt verontreinigingen buiten en zorgt ervoor dat schone brandstof de motor bereikt. Het oliekanaal kan na verloop van tijd verstopt raken door residu, drijfzand en jetsam. De bevredigende brandstof komt dus niet bij de motor. Zo stijgt de temperatuur van de motor, wat leidt tot een hoge oliedruk.
Deze druk is nodig om een oliefilm op te bouwen op plaatsen, waar bewegende onderdelen in contact komen met niet-bewegende onderdelen. De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental).
In elk geval, als dit waarschuwingslampje gaat branden, ben je op de hoogte van een ernstig motorprobleem en moet je je auto zo snel mogelijk stoppen om de motor niet te beschadigen. Wacht vervolgens tot de motor en de olie zijn afgekoeld en controleer vervolgens het oliepeil.
Maar wat te doen als het echt teveel olie is? Ga je toch rijden met echt teveel olie dan krijg je problemen met je auto. Er is maar één oplossing: minder olie! Dit kan door de bijvoorbeeld door de carterplug heel even los te draaien en direct weer vast te zetten.
Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij. Vul zeker niet meer olie bij dan het maximumniveau, want te veel olie kan ook schadelijk zijn voor de motor.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is. Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik: Vastzittende of versleten olieschraapveren.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Motorolie verschilt – afhankelijk van de kwaliteit en aanbieder – aanzienlijk in prijs. Voor een liter voordelige motorolie betaal je ongeveer 5 euro en de prijs kan oplopen tot ongeveer 20 euro per liter voor hoogwaardige merkolie. In een garage kan een liter merkolie zelfs 30 euro kosten.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Bij een grote beurt wordt altijd de olie vervangen. Echter kunt u zelf ook de olie verversen. U kunt ervoor bijvoorbeeld voor kiezen om een kleine of grote beurt zelf te doen. Op de meeste automaterialen webshops kunt u gemakkelijk het soort en type olie en oliefilter vinden door uw kentekennummer in te voeren.
Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
Als de olie bijvoorbeeld om de 12.000 km ververst dient te worden dan kan het weinig kwaad om door te rijden tot 14.000 km. Nu is het wel zo dat het hier gaat om een nagenoeg nieuwe auto en achterstallig onderhoud is de perfecte manier om een eventuele garantiekwestie af te wijzen.