Hoewel oplossingen van lithium niet bijzonder giftig zijn, moet het vanwege zijn medische effecten toch met voorzichtigheid behandeld worden. Het metaal is brandbaar en kan in contact met water tot ontploffingen leiden.
Het blussen van Li-Ion accu's
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Lithium batterijen zijn erg gevaarlijk omdat ze te allen tijde instabiel kunnen zijn. Door een productiefout of mechanische beschadiging kunnen deze in een zogeheten 'thermal runaway' gaan.
Zijn lithium batterijen gevaarlijk? Een lithium batterij an sich is niet gevaarlijk. Ze hebben een hoge energiedichtheid en een geringe zelfontlading waardoor ze tot wel zeven keer langer mee gaan dan een gewone batterij. Daarnaast zijn lithium batterijen altijd hermetisch afgesloten in een omhulsel.
Bij verkeerd gebruik kan een lithium-ionbatterij spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Bijvoorbeeld door blootstelling aan hitte of contact met water. Maar ook door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen.
Te veel lithium in het bloed geeft lithiumvergiftiging. Verschijnselen van lithiumvergiftiging zijn bijvoorbeeld: bevende handen of kaak, misselijkheid, spierzwakte, lopen en praten alsof u dronken bent, een sloom gevoel. Neem bij verschijnselen van lithiumvergiftiging direct contact op met uw psychiater of huisarts.
Het verschil tussen lithium en li ion
Er zijn twee typen van de lithiumbatterij: de niet-oplaadbare lithium batterij en de oplaadbare lithium ion batterij (ook wel li ion genoemd). Tegenwoordig wordt er in bijna ieder oplaadbaar apparaat een lithium ion accu toegepast. Smartphones, laptops, elektrische tandenborstels.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Alles op batterijen moet in de handbagage, adviseren deskundigen. Het risico dat batterijen in brand vliegen is te groot geworden. 'Geen batterijen in ruimbagage'. Het was begin mei een ijzingwekkende ervaring voor de ruim 300 vakantiegangers die met de Borobudur, een Boeing 777 van KLM, naar Kuala Lumpur reisden.
Lekkende batterijen
De chemische stoffen die vrijkomen uit een lekkende batterij kunnen schadelijk zijn. Met name de vloeistof in alkalinebatterijen en zink-koolstofbatterijen kan bijtend zijn. Lithiumbatterijen en nikkel-metaalhydridebatterijen lekken niet snel.
Batterijen kunnen spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Daarnaast reageren ze ook heftig op water.
Gebruik nooit water, omdat lithium met het water kan reageren en brand kan veroorzaken. Als je het apparaat veilig kunt verplaatsen, plaats je het best in een brandveilige of goed geventileerde ruimte, zoals een ruimte met een betonnen vloer, en neem afstand tot de batterij afgekoeld is.
Langere levensduur
Door hun chemische samenstelling, gaan lithiumbatterijen tot zo'n zeven keer langer mee dan alkaline. Bovendien behouden ze hun capaciteit bij temperaturen onder nul. Lithiumbatterijen zijn doorgaans duurder in de aanschaf.
Zowel schuimbrandblussers, schuim-vetbrandblussers, poederbrandblussers, CO2-brandblussers als aerosol-brandblussers zijn geschikt voor de brandklasse B en kunnen dus een brandende lithium-batterij blussen.
Het beste antwoord
Als je dit soort cellen echter in het vuur gooit en er zit geen drukbeveiliging in, dan verandert de inhoud (althans dat probeert het ) in gas. De hoge druk en de hoge omgevingtemperatuur doet zo een cel knallen wat bepaald niet ongevaarlijk is..
De Brandblussershop Lithium-ion-accu brandblussers zijn de eerste brandblussers die speciaal is ontworpen voor het branden van lithiumbatterijen en is ideaal voor het beschermen van gebieden waar mobiele apparaten worden opgeslagen of opgeladen. Het smoort de giftige rook bij een accu brand.
De kans op schade aan jouw laptop of tablet is een stuk kleiner als je het apparaat meeneemt in de handbagage. Toch kan het apparaat ook dan nog beschadigen. Tijdens de vlucht kan jouw rugzak of trolley namelijk gaan schuiven in de bagagevakken. Dit kan schade aan het apparaat tot gevolg hebben.
Spontaan ontbranden
Daar komt bij dat weer een heel nieuw risico ontstaat als laptops verplicht in de ruimbagage moeten worden gestopt: brandgevaar. "Lithiumbatterijen, zeker de oudere types, zijn heel gevaarlijk", zegt Van Doesburg tegen RTL Nieuws. "Ze kunnen spontaan ontbranden."
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Het kan bijzonder gevaarlijk zijn als het product wordt opgeladen op een bed waar warmte kan worden opgebouwd. Langdurig opladen kan ertoe leiden dat een powerbank extreem heet wordt tijdens het opladen van je mobiele telefoon of tablet. Het is een teken dat apparaten onmiddellijk moeten worden losgekoppeld.
Een betrouwbare oplader
De laders kunnen brandgevaar opleveren als de connectoren (stekkers) overladen worden of wanneer er kortsluiting ontstaat. De komt vaker voor bij USB-laders die verkeerd zijn geproduceerd. De connectoren van deze laders worden te heet waardoor ze smelten of zelfs exploderen en in brand vliegen.
In principe zijn er twee mogelijkheden: De recycling van de grondstoffen in de oplaadbare accu's / batterijen en het hergebruik van de uitgesorteerde lithium-ion-accu's.
TES claimt dat dit proces heel goed werkt: 90 procent van het gewicht van een batterij is zo herbruikbaar, en het lithium is 99 procent puur. De batterij-industrie kan dit metaal weer gebruiken, en zo is het cirkeltje rond.