Volgens de Notariswet mag de notaris alleen inzage verlenen aan personen die een rechtstreeks belang hebben bij de inzage. Daarnaast verleent de notaris alleen inzage over de delen van het testament die van belang zijn voor het erfrecht van degene die inzage wil.
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
Minuutakten en repertoria worden na 75 jaar overgedragen aan een archiefbewaarplaats en daarmee voor iedereen openbaar. Een uitzondering vormen testamenten, die na 100 jaar openbaar worden. Akten van notarissen die ná 1935 opgemaakt zijn, worden beheerd door de opvolgende notaris.
Er is altijd een kopie van jouw testament. De notaris die het maakte en daarna zijn opvolger is verplicht dit te bewaren. Iedere notaris kan het bestaan van een testament opvragen bij het CTR (centraal testamenten register) en bij welke notaris dat exemplaar ligt. Hij kan dan een afschrift vragen.
Op grond van de Wet op het notarisambt is het mogelijk om het openen van een testament uit te stellen tot na de uitvaart. Dit kun je bijvoorbeeld opnemen in je testament als je iemand onterft en niet wilt dat iemand daar achter komt voor je begrafenis. In dat geval is je testament pas na een kleine week openbaar.
Een testament blijft wettelijk altijd gelden. Er zit dus geen einddatum op. In de praktijk moet je een testament wel regelmatig herzien om te beoordelen of deze nog aansluit op jouw huidige situatie en wensen.
Bewaren. De notaris is verplicht de akten te bewaren voor een termijn van 20 jaar. Na 20 jaar mogen de akten worden overbracht naar het Rijksarchief. Dit is een landelijk archief.
Kopie akte (afschrift uit de registers)
In de openbare registers van het Kadaster zijn vooral eigendoms- en hypotheekakten te vinden. Maar we registreren ook splitsingsakten, verklaringen van erfrecht en akten waarin beslagen of erfdienstbaarheden (bijvoorbeeld recht van overpad) zijn geregeld.
Een basisakte kan gewijzigd worden, maar enkel via een notariële akte. De basisakte kan bijvoorbeeld gewijzigd worden wanneer de aandelen in gemeenschappelijke delen worden gewijzigd of wanneer de lasten worden gewijzigd.
Bij dienstverlening die onder de Wwft valt is de notaris verplicht ongebruikelijke transacties te melden bij een landelijk meldpunt van de overheid (FIU-Nederland). Een transactie (of voorgenomen transactie) is ongebruikelijk als die te maken kan hebben met witwassen of het financieren van terrorisme.
Een officiële en bevoegde notaris kun je herkennen doordat hij of zij lid is van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie. Notarissen zijn hiervan verplicht lid. Controle van het lidmaatschap is dus de eenvoudigste manier om zeker te weten of een notaris beëdigd is en dus bevoegd is om als notaris te op te treden.
Rechtbank heeft meer informatie over erfenissen
In een openbaar boedelregister staan bijvoorbeeld: gegevens over het ongedaan maken van de wettelijke verdeling door de langstlevende echtgenoot; verklaringen van erfgenamen die de erfenis hebben aanvaard of hebben verworpen; de aanwijzing van een boedelnotaris.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
Een Notaris in Nederland verdient gemiddeld € 3.775 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.210 (laag) tot € 4.345 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
De gegevens in onze registraties zijn volgens de wet voor iedereen toegankelijk en openbaar. Hiermee is de rechtszekerheid in het vastgoedverkeer gewaarborgd en ontstaat er geen misverstand over wat van wie is. Het Kadaster registreert onroerende zaken, zoals woningen en bedrijfspanden en de rechten die hierop rusten.
Het hypotheekregister is een openbaar register. Iedere hypotheek wordt ingeschreven in een register bij het Kadaster. Iedereen kan via dit register achterhalen hoeveel hypotheek er op een woning of bedrijfspand rust.
Als particulier kunt u gegevens tegen betaling opvragen via de webwinkel van het Kadaster. U kunt daar zoeken op adres. De gegevens ontvangt u in de vorm van een pdf-bestand. Als zakelijk gebruiker kunt u gegevens opvragen via het online portaal Mijn Kadaster.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
De akten die je voor een notaris tekent, worden in een uitermate beveiligde notariële databank bewaard. Personen die niet persoonlijk bij de akte betrokken zijn (de zogenaamde “derden”), hebben geen toegang.
Een notaris is een openbaar ambtenaar die door de overheid onder meer bevoegd is verklaard om bepaalde officiële stukken (akten), zoals hypotheken en testamenten, op te maken. Een dergelijk stuk gemaakt door de notaris noemen we een authentieke akte. De notaris wordt benoemd door de koning.
Met een 'verklaring van erfrecht' bewijst u wie de erfgenamen zijn. De notaris maakt dit officiële document. Hierin staat of de overleden persoon een testament had en of de erfgenamen de erfenis hebben geaccepteerd.
Als je bent onterfd, heb je alleen recht op inzage van het onderdeel van het testament waarbij je een belang hebt. Dat is dus meestal alleen het onderdeel waaruit blijkt dat je bent onterfd.
Over de nalatenschap moet je namelijk in de meeste gevallen belasting afdragen. Daarna moeten alle rekeningen betaald worden, bijvoorbeeld voor de notaris, de executeur en eventuele rechtbankkosten. Het geld dat overblijft, wordt vervolgens uitbetaald aan de erfgenamen.