Voordelen van een hybride autoHet grootste en bekendste voordeel van een hybride auto is dat het veel zuiniger rijdt dat een auto op benzine of diesel. Vooral handig als je veel in de stad rijdt of regelmatig in een file belandt. Andere voordelen zijn: Minder uitstoot.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Een hybride auto is (meestal) een benzineauto met een accu. Je rijdt dus zuiniger, doordat de elektromotor de benzinemotor ondersteunt met energie.
Een diesel is per definitie al duurder dan een benzineauto en een plug-inhybride maakt auto's nóg duurder. Bovendien hebben diesels al een relatief lage CO2-uitstoot en dus is de winst van een plug-in bij een benzineauto groter. Verder is het een feit dat de vraag naar diesels steeds verder daalt.
Een hybride auto is minder zuinig dan een elektrische auto. Bij de aanschaf van een hybride auto kom je niet in aanmerking voor een subsidie.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
Een hybride auto kopen is iets duurder, maar door de lagere maandelijkse kosten (verbruik en onderhoud) verdien je dat snel weer terug. Doorgaans rijd je na 4 tot 5 jaar of 75 000 kilometer voordeliger in een hybride auto dan in een benzine- of dieselauto.
Het grootste en bekendste voordeel van een hybride auto is dat het veel zuiniger rijdt dat een auto op benzine of diesel. Vooral handig als je veel in de stad rijdt of regelmatig in een file belandt. Andere voordelen zijn: Minder uitstoot.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Levensduur hybride auto = gewone auto
De accu van zo'n auto houdt het minstens 250.000 km of zo'n 15 jaar uit. Daarmee gaat een hybride wagen even lang mee als een gewone auto.
Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Heel belangrijk! Ook wanneer u niet elektrisch rijdt zal de elektromotor altijd de verbrandingsmotor ondersteunen. Dus ook wanneer u op de snelweg rijdt zal u zuiniger en met minder uitstoot rijden dan bij een auto op volledig fossiele brandstof.
Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant. De stijging van de prijs van diesel komt vooral doordat de brandstof voor het grootste deel werd gehaald uit Rusland. Europese sancties bepalen dat importeurs vanwege de oorlog naar andere leveranciers moeten zoeken.
Minder brandstofkosten
Vooral in Nederland, waar de afstanden relatief kort en de snelheden laag zijn, is een PHEV zuiniger om te rijden dan een dieselauto. De meeste plug-in hybrides hebben tegenwoordig genoeg energie om 30 tot wel 50 kilometer volledig elektrisch te rijden.
De voordelen van diesel
De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager. Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.
Hybride rijden is rijden met twee motoren
Hybrides hebben twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. De een haalt brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine) en de ander werkt op stroom die het accupakket in de auto levert.
Toyota Corolla
Lang heeft de hybride Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25.
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan die van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan die van een benzineauto.
Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een 'gewone' auto op benzine of diesel. De wagen met een stekker, klein model, kost zo'n 36 procent meer dan de variant met een tankdop. Erg eerlijk is die vergelijking niet, want de elektrische auto is in verbruik een stuk goedkoper.
Waarom verbruikt een diesel minder dan een benzine? Een dieselmotor draait trager. Daarnaast is een diesel wat men een 'armmengselmotor' noemt. Dat betekent dat het brandstofmengsel, dat uit lucht en brandstof bestaat, in vergelijking met een benzine een groter luchtgehalte heeft.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Je kunt dus geen subsidie ontvangen voor je hybride auto. Er is wel een aantal andere financiële voordelen die je hebt met een hybride auto.
Een hybride auto wisselt automatisch tussen de twee brandstofbronnen: benzine en een zelflopladend elektrisch accupakket. Bij een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via het stopcontact of een laadpaal. Een plug-in hybride zoals de RAV4 Toyota Plug-in Hybrid kan zo tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden.