Zingend of zoemend lezen is een manier van lezen, waarbij leerlingen klanken lang aanhouden. Ze spreken woorden uit zonder ze in stukjes op te breken. Voorbeelden zijn sssssiiiiip (sip) of mmmaaaan (maan).
Zoemend lezen houdt in dat je de klankwaarde van een letter verlengt. Het verlengen van een klank maakt de klank beter hoorbaar voor een kind. Omdat de klank langer aangehouden wordt, kan het kind ondertussen alvast kijken naar de volgende klank. Zoemen wordt in de methode Schatkist al in de kleuterklas geïntroduceerd.
Sleeplezen is al jaren geleden ontwikkeld als een nieuwe en unieke methodiek voor kinderen met dyslexie. Bij deze methode wordt de nadruk gelegd op vloeiend lezen en wordt een kind niet geïnstrueerd om steeds dezelfde foute woordjes of tekst opnieuw te lezen.
Door het zoemend lezen 'duw' je het kind om ook ononderbroken te lezen. Merk je dat het nog erg moeizaam gaat, lees dan nog een paar keer samen hardop dezelfde woorden of zinnen, totdat je merkt dat het beter gaat. Laat je kind nu zelf de woorden of zinnen hardop lezen.
Oefenen met hakken en plakken
Ik plak mijn handen aan elkaar. Elke klank beweeg ik mijn handen van boven naar beneden. Ik schuif elke klank iets op met mijn handen, zodat de kinderen leren zien dat de klanken een woord vormen en je dat woord van links naar rechts leest. Dus B (een hak in de lucht) oo (hak) m (hak).
Hakken en plakken
Het jonge schoolkind (vanaf groep 3) leert nu ontdekkend lezen. Het leest de letters k / i / p / en plakt ze vervolgens aan elkaar tot het woord: 'kip'.
Start met een lage en brede blokhak die veel steun geeft of ga voor een schoen met een hele lage sleehak. Je kunt ook kiezen voor een lage smalle hak, zoals een kitten heel of queenie hakje. Ondanks dat dit hakje ook laag is, zal het toch wat onstabieler aanvoelen dat een blokhak.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
Tussen de vijf en tien jaar leren kinderen zelfstandig lezen. Dit gaat stap voor stap. Eerst om klanken en letters te herkennen, daarna om woorden en makkelijke zinnen te lezen.
Sleeplezen, TOPPR-lezen, is een methode die de leesmethode van school vervangt door een simpelere en efficiëntere aanpak. De begeleider, de TOPPR-coach bepaalt het tempo bij het lezen. Een aanwijspen, de sleepleespen, die de letters aanwijst ,moet de lezer heel precies volgen.
Dyslexie kan je niet genezen. Maar je kan het wel op verschillende niveaus aanpakken, om zo meer zelfvertrouwen te krijgen en zelfstandig te kunnen werken. De extra begeleiding van gespecialiseerde logopedisten en orthopedagogen, richt zich op lees- en spellingsvaardigheden.
Bij LIST vormt betrokkenheid bij lezen het uitgangspunt. Aan de hand van leesboeken, gekozen op niveau en interessegebied, leren leerlingen lezen en verhoogt het hun leesmotivatie. LIST verbindt de techniek van lezen steeds met leesbegrip, leesbeleving en het opbouwen van kennis van de wereld.
De eerste letters die je kind leert zijn de letters i, k, m, s. Ook leert je kind in kern start om met die letters korte woordjes te maken en te lezen zoals: ik, kim en mis.
Fonemen: bouwstenen voor het (leren) lezen. Het fonemisch bewustzijn is het inzicht dat de woorden in onze gesproken taal zijn samengesteld uit verschillende klanken (fonemen). Deze klanken vormen de eenheden binnen een woord en ze bepalen samen de klankvorm en de betekenis van het hele woord.
De nieuwe letters in kern 3 zijn: d, oe, z, ij en h. De kinderen oefenen het lezen en maken van woordjes die bestaan uit van één lettergreep met die letters die ze kennen, zoals kaas, eet en nee.
Oorzaken. Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
Rond de leeftijd van acht jaar begrijpt hij dat er meer emoties tegelijk aanwezig kunnen zijn. Hij leert de betekenis van tegenstrijdige signalen (van bijvoorbeeld mimiek en situatie) en komt tot het besef dat mensen niet altijd hun ware gevoelens tonen. Ook de empathie verfijnt.
Vanaf zijn 7e verjaardag wordt je kind voorzichtiger en rustiger. Hij krijgt meer controle over zijn lichaam en denkt meer na voordat hij iets doet. En hij leert ook om meer geduld te hebben. Meisjes zijn hierin trouwens iets sneller dan jongens.
Helft jongeren leest wekelijks
Ongeveer de helft (46%) van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud leest wekelijks een boek in de vrije tijd. 11% slaat zelfs elke dag een boek open.
Door jezelf aan te leren iedere avond even te lezen wordt dit door je brein vanzelf gekoppeld aan in slaap vallen. Uit onderzoek blijkt dat het stressniveau bijna 70% daalt door minimaal 6 minuten te lezen voor het slapen gaan. Door te lezen zal je ontspannen en vervolgens sneller in slaap vallen en dieper slapen.
Zelf lezen begint vaak op de leeftijd van 6 of 7 jaar.
We zien natuurlijk graag dat de leesboeken vervolgens niet aan te slepen zijn, maar niet in alle gevallen gaat het oppikken van zelfstandig lezen even vlot of plezierig. We horen met regelmaat dat een kind meer 'moet' oefenen thuis.
Onder lage hak verstaan we alle hakken tussen de 0 en 3,5 cm. Een middelhoge hak is een hak tussen de 4 en 7 cm en hoge hakken zijn alle hakken vanaf 7 cm of hoger.
De trechter hak dankt zijn naam aan de spits toelopende hak. De trechterhak is weer helemaal terug van weggeweest! Het fijne aan deze haksoort is dat een trechterhak niet heel hoog is en daarom perfect voor de hele dag. Ook zijn de hakken perfect voor vrouwen die moeite hebben om op hele hoge heels te lopen.
Mannen attendeerden de hooggehakte dames vaker op het verlies van hun handschoenen en raapten die vaker op. Ook dit wijst er volgens de psychologen op dat hakken vrouwen aantrekkelijker maken. Want mannen helpen vaker aantrekkelijke vrouwen dan minder mooie dames. De hak maakte overigens alleen mannen hulpvaardiger.