Strategisch denken is dus zoiets als het omhoog kijken in het veld, de juiste positie te kiezen, de goede verdedigende actie te bedenken of de juiste wissel toe te passen. Om strategisch denken toe te passen moet je je bedrijf/organisatie goed kennen. In welke omgeving zit je organisatie. Met wie hebben we te maken.
Het toewerken naar een gunstige positie om kansen te benutten.
Het Strategisch Niveau gaat over de lange termijn en is het meest abstract van de drie niveaus (Strategisch, Tactisch, Operationeel). De lange termijn zit dicht aan tegen organisatiebeleid. Vaak wordt communicatie echter op de middellange termijn (Tactisch) op korte termijn (Operationeel) bekeken.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken. Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Het ontwikkelen van de missie van de organisatie. Het formuleren van organisatiedoelstellingen. Het formuleren van afdelingsdoelstellingen. Het formuleren van de identiteit en kernwaarden van jouw organisatie.
Bij het strategisch beleid gaat het om de koers van de organisatie voor de komende jaren. Onderdelen van de strategie zijn de missie en visie van de organisatie, concrete doelstellingen en plannen voor het bereiken van deze doelen.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: strategisch (bn) : doordacht, tactisch.
Een strategisch advies geeft via verschillende scenario's de route weer om bij de beoogde oplossing of resultaten te komen. Dat kan een advies zijn voor de aanpak van een project, bijvoorbeeld een omgevingsplan of intern verandertraject, maar ook een advies gericht op nieuw beleid.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Een belangrijk onderscheid in het geheel van managementtaken is die naar besturingsniveau. Hierbij worden drie niveaus onderscheiden: operationeel, tactisch en strategisch management. Het managen (besturen) van die aspecten die voor het voortbestaan (continuïteit) van de organisatie cruciaal zijn.
Bekwame strategische denkers leiden mensen door het proces van het identificeren van problemen, het vormen van een gemeenschappelijk begrip en het formuleren van strategische keuzes. Dit kun je op de volgende manieren oefenen: Voeg meer structuur toe aan je schriftelijke en mondelinge communicatie.
Dat hoeft niet altijd meer geld te betekenen, maar kan ook meer stabiliteit of juist ontwikkeling zijn. Het belang van strategie is voor organisaties duidelijk. Het geeft richting aan een organisatie, zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en helpt in het bepalen van de succes factoren voor groei.
Met strategische personeelsplanning (SPP) heeft jouw organisatie een (cyclisch) instrument in handen om gerichter te kunnen sturen op een optimale bezetting. Het is een hulpmiddel om de (niet altijd eenvoudige) vragen op gestructureerde wijze te beantwoorden en inzicht te krijgen in te ondernemen acties.
aanpak, benadering, handelwijze, manier, methodiek, optreden, procedure, procedé, systeem, systematiek, tactiek, werkwijze, wijze.
tactisch = tactisch bijv. naamw. Uitspraak: [ˈtɑktis] 1) met tact Voorbeelden: `tactisch te werk gaan`, `Het was niet zo tactisch om waar iedereen bij zat over haar abortus te beginnen.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Ofwel: voorzichtig zijn met wat je communiceert. Tactisch handelen dus je tegenstanders op een ander been zetten en je medestanders nog iets meer aan je verbinden en verplichten. Elke kans benutten om de situatie in je voordeel te beïnvloeden zonder de langere termijn uit het oog te verliezen.
Leiders en managers werken op verschillende niveaus. In de hiërarchie strategisch, tactisch en operationeel opereert de leider op strategisch niveau (hij zet de ladder op de goede plaats) en de manager werkt op tactisch niveau (hij beklimt de ladder). Kort gezegd: De leider geeft richting (strategie)
Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
De begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt.
Strategisch management maakt de balans op van een bedrijf of organisatie als geheel. Het kijkt naar alle afdelingen en creëert een overkoepelend masterplan dat op al die onderdelen van invloed is. Op die manier heb je een eenduidig beeld en plan van hoe het verder moet.