Weerstand in gesprekken is het al dan niet uitgesproken verzet dat je ervaart wanneer er druk op de gesprekspartner wordt uitgeoefend. In veel gevallen is de weerstand niet gericht op de inhoud van wat besproken wordt maar wel op de context waarin het gesprek plaats vindt.
Weerstand is een manier van de ander om te laten merken dat hij betrokken is en dat hij opkomt voor zijn eigen belangen. Het is de kunst om er achter komen wat dat belang van de ander is én dat jullie er samen uit komen. Ga dus niet tegenover de ander staan maar probeer er naast te staan.
'Met weerstand bedoel ik het gevoel dat je kunt hebben als je nieuwe stappen gaat maken in je leven. Deze weerstand kan zich ook aandienen als 'het even niet goed met je gaat' en je daar hulp bij nodig hebt. Deze drempel, deze weerstand, kan zich laten zien als onzekerheid, twijfel, angst of oordelen.
Los van deze universele angst, komt alle weerstand voort uit een vorm van angst. Weerstand uit zich in houding en gedrag 'tegen' hetgeen je niet wilt. De onderliggende emotie hierbij is angst. Angst beoogt ons te behouden voor schade en/of pijn door bepaalde zaken te vermijden en onze wereld klein en veilig te houden.
Mensen hebben weerstand tegen veranderingen. Iemand met weerstand is emotioneel, koppig en enigszins irrationeel. Veranderingen leiden tot een soort rouwproces met gevoelens van ontkenning, een vecht of vlucht reactie en uiteindelijk ook de berusting en het zien en benutten van nieuwe kansen.
Weerstand ontstaat wanneer iemand zich niet gehoord, gezien of begrepen voelt! Dit gedrag komt veel voor en roept bij alle betrokkenen vaak extra weerstand op tijdens gesprekken.
Weerstand is vaak niets anders dan een aarzeling van mensen bij de boodschap die een trainer of coach brengt. Vaak is het een signaal dat je samen op iets wezenlijks bent gestuit.
Wanneer een cliënt weerstand heeft tegen de aanpak van de hulpverlener, betekent dit dat de hulpverlener niet goed afgestemd is op de cliënt. Daarom wordt weerstand niet zozeer bestreden als wel erkend en onderzocht. Doel hiervan is de cliënt te helpen om zijn kijk op het probleem te wijzigen.
De term inwendige weerstand of interne weerstand wordt gebruikt bij een component in een stroomkring die niet bedoeld is als weerstand, maar als bijkomend effect wel een weerstand heeft. Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij een spanningsbron of spoel.
De indirecte aansturing-wijze wordt management genoemd: aansturen door het ontwikkelen van een effectieve organisatie. De directe aansturingwijze is als leidinggeven betiteld: aansturen in directe interactie met de professionals.
Interne en externe drempels
Denk hierbij aan de dingen die je tegen jezelf zegt of de veronderstellingen van je eigen kunnen (“Ik kan niet goed verkopen” of “mensen zitten toch niet op mij te wachten”). Externe drempels gaan over negatief gedrag van anderen waardoor je je tegen laat houden.
Veranderkunde is de semiwetenschap van het veranderen. Daarmee ben je er natuurlijk niet. Die kennis over veranderen moet toegepast worden. Veranderkunde is daarom het op een kundige wijze toepassen van (onderbouwde) kennis over veranderen.
Oneindige weerstand (open stroomkring) wordt op het display van sommige multimeters weergegeven als OL. Dit betekent dat de weerstand groter is dan het instrument kan meten. Weerstandsmetingen moeten plaatsvinden bij spanningsloze stroomkring, anders zou het meetinstrument of de stroomkring beschadigd kunnen raken.
Weerstand tegen verandering kan zich op vele manieren manifesteren. Getreuzel, inertie, sabotage of soms zelfs rebellie. Door als professional inzicht te hebben in de redenen voor deze weerstand kan daarop ingespeeld worden bij het vormgeven of aankondigen van de verandering.
Griep, verkoudheid of besmetting met corona kun je niet voorkomen met een gezonde leefstijl. Maar door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, ondersteun je wel je weerstand. Met een goede weerstand is je lichaam beter in staat om ziekmakende bacteriën en virussen te bestrijden.