Voorspellen is eigenlijk net als een detective zijn die hints opspoort om uit te vinden wat er in een verhaal gaat gebeuren, nog voordat ze het hele boek hebben uitgelezen. Het is een actieve manier van lezen, waarbij je kleine stukjes informatie samenbrengt om te raden wat er volgt.
De leesstrategie 'voorspellen' gebruik je zowel vóór het lezen van een tekst als tijdens het lezen van een tekst. Als je kind de tekst onder ogen krijgt, is het handig om samen eens te kijken naar de titel en de plaatjes.Dezen geven namelijk alvast informatie waar de tekst over zou kunnen gaan.
“Als je voorspelt wat het weer bijvoorbeeld gaat doen als je een wolkenpartij ziet aankomen, weet je dat het gaat regenen. Dat is evolutionair gezien voordelig. Je brein probeert de wereld zo goed mogelijk te begrijpen, met zo min mogelijk energie.Als je minder energie nodig hebt, ben je beter in staat te overleven."
De leerlingen herkennen de leesmanieren: ontspannend, zoekend, scannend, grondig en kritisch lezen. Ze bekijken de leesstrategie voorspellend lezen (in filmpje waarin iemand de strategie 'modelt' of doordat de docent die zelf modelt).
Bij grondig lezen (ook wel 'intensief lezen') ga je niet volledig uitzoeken hoe sterk de argumenten van de auteur wel of niet zijn.Wel lees je elke zin van de tekst door. De betekenis van intensief lezen is dan ook dat je geen enkel tekstonderdeel overslaat en niet te vluchtig over de tekst heen gaat.
Prognoses helpen managers, analisten en investeerders om weloverwogen beslissingen te nemen over de toekomst . Zonder goede prognoses zouden velen van ons in het duister tasten en hun toevlucht nemen tot gissingen of speculatie. Door kwalitatieve en kwantitatieve data-analyse te gebruiken, kunnen voorspellers beter begrijpen wat ons te wachten staat.
De futuroloog spreker. In werkelijkheid zijn futurologen geen circusact en ze hebben ook geen glazen bol. Ze voorspellen de utopische of dystopische toekomst niet. Ze zijn zelfs niet zozeer met de toekomst bezig.
Meteorologen hebben het bijvoorbeeld moeilijker om lokale neerslag en onweersbuien te voorspellen met grote rasters. Het voorspellen van het weer is dus lastig doordat er een gebrek aan beschikbare informatie kan zijn, maar ook de rastergrootte van een weermodel geproduceerd door een computer kan voor problemen zorgen.
De vier belangrijkste leestechnieken – scannen, scannen, intensief lezen en uitgebreid lezen – kunnen uw leesvaardigheid aanzienlijk verbeteren, waardoor u informatie effectiever kunt absorberen en analyseren.
Globaal lezen
Je komt te weten wat de hoofdzaken van een tekst zijn door de eerste en de laatste alinea te lezen en de eerste en laatste zinnen van de alinea's. Je activeert dan jouw voorkennis en je kunt de inhoud van de tekst al een beetje voorspellen.
De Predictive Assessment of Reading (PAR) is een screening assessment die wordt gebruikt om te bepalen hoe goed een student naar verwachting zal lezen en of die student moeite zal hebben met een specifiek leesgebied . Elk van deze aspecten van lezen wordt hieronder beschreven. Fonemisch.
De tekst centraal zetten met Close Reading
Leerlingen lezen de tekst dan meerdere keren, maar doen dat steeds met een ander doel. Zo leren ze teksten echt te doorgronden. Op die manier ervaren leerlingen dat ze een ingewikkelde tekst kunnen begrijpen en met allerlei teksten kunnen omgaan. Ook met die van andere vakken.
Er zijn verschillende dingen die ervoor kunnen zorgen dat begrijpend lezen moeilijk wordt. De meest voorkomende is dat je niet snel genoeg kan lezen. Hierdoor is het lastig om de tekst te begrijpen omdat het niet volledig verwerkt kan worden. Ook wordt het lastig als je niet genoeg algemene kennis hebt.
Een waarzegger wordt ook wel een waarzegger genoemd, of iemand die beweert de toekomst te kunnen voorspellen. Vroeger werd een waarzegger misschien gezien als een nuttige adviseur, zelfs voor een overheid, maar tegenwoordig worden waarzeggers vaker bespot.
voorspellen (ww) : verwachten, voorzeggen, zien aankomen, vooruitblikken, voorzien, orakelen, prognosticeren, wichelen, waarzeggen, voorbeschouwen, profeteren. voorspellen (ww) : aankondigen, beloven, spellen, betekenen, doen verwachten, aanduiden, afschaduwen.
vooraf aankondigen, bekendmaken dat iets zal gebeuren => prediceren, profeteren.
Voorspellen ondersteunt de ontwikkeling van kritisch denkvermogen door studenten te vragen om een beroep te doen op hun eerdere kennis en ervaringen, evenals observaties om te anticiperen op wat er zou kunnen gebeuren. Het vermogen om logische voorspellingen te doen ondersteunt de ontwikkeling van het vermogen om hypothesen te formuleren.
Forecasting is een methode om een toekomstige gebeurtenis of conditie te voorspellen door patronen te analyseren en trends te ontdekken in eerdere en huidige data . Het gebruikt wiskundige benaderingen en past statistische modellen toe om voorspellingen te genereren.
Om het weer en klimaatveranderingen te kunnen verwachten, maakt het KNMI gebruik van verschillende soorten meteorologische meetinstrumenten. Het KNMI heeft een uitgebreid waarneemnetwerk: op het land, op zee, in de lucht en vanuit de ruimte. Bekijk het overzicht van en uitleg over het KNMI waarneemnetwerk.
Oefen het snel lezen van teksten : je kunt jezelf timen. Geef jezelf bijvoorbeeld 3 minuten om 300 woorden te lezen, geef jezelf dan 2 minuten om 300 woorden te lezen en probeer het dan in 1 minuut. Je kunt dit idee eerst met dezelfde tekst herhalen, maar probeer het dan met andere teksten als je er beter in wordt. Bevries niet.
Lees de tekst rustig en duidelijk voor en zorg dat je gezicht duidelijk zichtbaar blijft. Maak gebruik van de mogelijkheden van je stem, maar overdrijf dit niet. Maak tijdens het voorlezen af en toe gebaren om woorden te verduidelijken. Breng tijdens het voorlezen af en toe een pauze aan.
Echter, in wetenschappelijk onderzoek wordt heel vaak gesproken over een gemiddelde leessnelheid van 180 tot 300 woorden per minuut. Dit verschil is verklaarbaar.